2015-09-17, 04:21
Medlem
CpRekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGeneral
Har förmodligen avhandlats här tidigare men hittade inte något de 10 senaste sidorna, men är det som man har hört på fängelser att bankrånare, värdetransportrånare och liknande behandlas lite som gudar där inne? Att det inger lite av respekt och att de har hög ställning i hierarkin?

Förövrigt ganska intresserad av livet i svenska fängelser, någon som kan rekommendera en podd, en dokumentär eller liknande? Eller rent av någon här som kan berätta i stort hur livet är som intern? Och då gärna på någon av de anstalter med högsta säkerhetsklass. Tack på förhand!

Ja, bankrånare står högt i henarkin det stämmer. Beror mest på att dom inte gjort nått moraliskt fel utom att försökt sno stora mängder pengar genom att tänka till och genmföra en kupp, inte direkt som någon som råkar slå ihjäl någon i fyllan om du förstår.

Jag skulle rekomendera att du ser tusenbröder säsong 2, det handlar just om en bankrånare som åker fast och får sitta av lite tid på hall anstalten. Mycket verklighetstrogen serie om svenska fängelsen.
Citera
2015-09-26, 19:41
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Större börsmäklare, Ex-President (ja, för ett land), Poliser, Doktorer, mfl.

Det flesta satt inne för olika typer av bedrägerier, penningtvätt och liknande.

Mycket smarta människor vissa av dom.

Relationen med andra fångar var oftast ok men initialt gjordes flera misstag av vissa personer eftersom dom inte visste de oskrivna lagarna bakom murarna.

Street smarts ligger väldigt långt ifrån deras sociala horisont då dom kom från helt andra sociala förutsättningar och reste i helt andra sociala cirklar än majoriteten som sitter inne har gjort.

Vissa lärde sig snabbt. Oftast efter en varning. Andra lärde sig den hårda vägen. Och lärde dom sig inte så blev det att checka in. Dvs att sätta sig själv i frivillig (nåja) isolering
Vad är det för "oskrivna regler" du pratar om?
Citera
2015-09-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling

Vem vet? Kanske menar han sedvänja eller praxis?
Citera
2015-09-26, 20:13
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Man går runt och hälsar på dom intagna efter att man lämnat sina saker på rummet.

Att börja med att isolera sig är ofta ett tecken på att man har gjort något fult. Sen finns det självklart dom som är avvaktande och nervösa, men det märks.

Man blir oftast behandlad bra första gången. Brukar alltid vara någon som tar på sig att visa runt och förklara lite. Jag har själv varit med om båda..

Vad du än gör. Kom inte in och va kaxig och störig.. Då blir du tillrättavisad snabbt.

Kolla runt vilka du anser är vettiga att ha kontakt med. Kanske finns det någon som känner gemensamma vänner till dig. Sen hittar du din plats på anstalten med tiden.
Utveckla? Hur många intagna finns det? Går man fram till ett gäng som sitter och diskuterar något, harklar sig och tar i hand och berättar vem man är eller? Fan vilken obehaglig situation isåfall.. Är själv väldigt blyg och nervös i nya situationer, och det hade nog märkts tydligt
Citera
2015-09-26, 20:24
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Satt i tyskt fängelse ett tag, varför är en lång historia men det var inget allvarligt jag hade gjort.

Det var helt okej, ett litet rum med en säng och ett fönster. Rätt soft.
Citera
2015-09-27, 02:24
Medlem
Satt på ett hvb hem i yngre tonåren, det var ruffigt och stenhård atmos. Hamnade i bråk och spelade kort för det mesta, men dessa fick vi insmugglade av en polares morsa som var en dirty old lady en gång i tiden. Snubben jag satt med försvann sedan och på senare tid fick jag veta att han är en gäng ledare. Visste det, han var verkligen en ledar typ. Miss you Pancamo the tiger!
Citera
2015-09-27, 08:27
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Utveckla? Hur många intagna finns det? Går man fram till ett gäng som sitter och diskuterar något, harklar sig och tar i hand och berättar vem man är eller? Fan vilken obehaglig situation isåfall.. Är själv väldigt blyg och nervös i nya situationer, och det hade nog märkts tydligt

Du behöver inte oroa dig, det blir en snabb inlärningskurva. Alla kommer att lägga märke till dig direkt när du kommer in som ny på avdeldningen.

I ditt fall känner jag på mig att du lär få känna några av grabbarna extra väl. De kommer att knacka på till din cell och ställa lite frågor, t ex om du har besök eller om du behöver lite grejer (de fixar de mesta). De kommer att vara supertrevliga och du kommer att somna med ett leende på läpparna första kvällen när du tänker på vilken skön avdelning du hamnat på.
Citera
2015-09-27, 08:50
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howde77
Satt på ett hvb hem i yngre tonåren, det var ruffigt och stenhård atmos. Hamnade i bråk och spelade kort för det mesta, men dessa fick vi insmugglade av en polares morsa som var en dirty old lady en gång i tiden. Snubben jag satt med försvann sedan och på senare tid fick jag veta att han är en gäng ledare. Visste det, han var verkligen en ledar typ. Miss you Pancamo the tiger!

Låter bekant, är det Vimmerbys stora gangsterlöfte med ansiktsgaddningen du syftar på?
Citera
2015-09-27, 09:30
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Dom oskrivna reglerna är lika många som dom skrivna reglerna.

Du måste gå/ej gå genom vissa områden på ett visst sätt för att inte gå in i förbjudna osynliga territorier.

Sträck aldrig dig över en annan mans matbricka. Det straffades mycket hårt.

Knacka i bordet när du sätter dig. Andra knackar tillbaka som ett tecken på respekt. Knacka i bordet igen när du reser dig men ny betyder knackningen kolla min rygg för nu skall jag gå och lämna brickan.

Ta aldrig mat från någon annan ras bricka även om det erbjuds dig Vilket i sig är en synd också.

Ta med dig gympaskorna till duschen för om det blir bråk så måste du alltid vara beredd. Denna regel mestadels på s.k USP nvå. Dvs högsäkerhet.

Ta alltid med dig en kamrat om du skall snacka med en CO eller liknande annars tror andra att du kanske är en snitch.

Listan kan göras hur lång som helst.
Citera
2015-09-27, 16:02
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Du behöver inte oroa dig, det blir en snabb inlärningskurva. Alla kommer att lägga märke till dig direkt när du kommer in som ny på avdeldningen.

I ditt fall känner jag på mig att du lär få känna några av grabbarna extra väl. De kommer att knacka på till din cell och ställa lite frågor, t ex om du har besök eller om du behöver lite grejer (de fixar de mesta). De kommer att vara supertrevliga och du kommer att somna med ett leende på läpparna första kvällen när du tänker på vilken skön avdelning du hamnat på.
Jag är inte dömd eller något, blev bara nyfiken på hur det hade blivit om jag hade hamnat i fängelse, haha.

Men låter ändå trevligt, hade fått en bild av att alla är stenhårda jugoslaviska yrkesmördare som försöker trycka ner dig med blicken och slå dig i backhuvudet med en matbricka för att visa dominans, haha.
Citera
2015-09-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Dom oskrivna reglerna är lika många som dom skrivna reglerna.

Du måste gå/ej gå genom vissa områden på ett visst sätt för att inte gå in i förbjudna osynliga territorier.

Sträck aldrig dig över en annan mans matbricka. Det straffades mycket hårt.

Knacka i bordet när du sätter dig. Andra knackar tillbaka som ett tecken på respekt. Knacka i bordet igen när du reser dig men ny betyder knackningen kolla min rygg för nu skall jag gå och lämna brickan.

Ta aldrig mat från någon annan ras bricka även om det erbjuds dig Vilket i sig är en synd också.

Ta med dig gympaskorna till duschen för om det blir bråk så måste du alltid vara beredd. Denna regel mestadels på s.k USP nvå. Dvs högsäkerhet.

Ta alltid med dig en kamrat om du skall snacka med en CO eller liknande annars tror andra att du kanske är en snitch.

Listan kan göras hur lång som helst.

Se vaknade du från dina drömmar du fått genom att kolla på någon amerikansk serie eller?

CO haha, aja i Sverige säger vi fångvårsare, vakt eller plit.
Citera
2015-09-28, 10:24
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Se vaknade du från dina drömmar du fått genom att kolla på någon amerikansk serie eller?

CO haha, aja i Sverige säger vi fångvårsare, vakt eller plit.

Jag önskade att så vore fallet. Men så är det tyvärr inte.

Det du ser på TV var en verklighet som jag levde i men jag skiter fullständigt i om du tror mig eller ej.

Man kallar väl för fan inte en amerikansk correctional officer för ett svenskt motsvarande namn när du är i USA.

Snackar du svenska med alla utlänningar när du är utomlands också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in