2014-02-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Detta kan skapa en flytt till annan anstalt med lägre säkerhetsklass och där en helt annan bedömning. Kvaltider skall dock ha uppfyllts. Och en situation med särskilda villkor måste lösas.

Det är ungefär så det fungerar, i ett nötskal.

Jämför t.ex. med situationen att en "känd" dömd mördare med livstid som dom. Faktiskt sitter på säkerhetsklass 3 och har regelbundna permissioner på egen hand.
Alltså helt utan bevakning och utan att domen blivit omvandlad till tidsbestämd. Numera tror jag hans dom är omvandlad.
Alltså INTE så inlåst och bevakad som gemene man kanske tror att en livstidsdömd mördare är.

Ni kan alltså helt ovetandes möta personen på t.ex. Centralstationen i Stockholm en fredagkväll.
Citera
2014-02-28, 12:05
Medlem
Citat:
Det är ungefär så det fungerar, i ett nötskal.
Vad gäller KVV beslut så har jag tidigare i tråden varnat för hur KVV anger skäl för beslut. Vilket försvårar en överklagan då ni måste vara mycket juridiskt kunnig för att böja över vad som prövas i en överklagan till rätt sak.

Då är det mer eller mindre kört att försöka överklaga och göra sin röst hörd.
Citera
2014-02-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandolin89
Men om personen istället har en åsikt som inte överensstämmer med KVV då uppvisar han ju ett olämpligt beteende och blir rapporterad för det? Om jag tex besöker personen och behöver gå på toaletten och ringt på klockan och ingen kommer på ca en halvtimme och, man hör att det är folk utanför, jag bankar på dörren för att få deras uppmärksamhet. Då är det JAG som gjort något, och inte han och därför ska ju inte han bli rapporterad för det?

Om vi säger att personen beter sig exakt som han gjort innan allt hände. Har en åsikt, snackar och skojar med personerna på avdelningen, sköter sitt jobb och sina studier. Helt enkelt, han är sig själv. Det jag menar är att KVV inte kan säga att det är ett fel beteende för personen i och med att det är den han är och KVV bör därför inte skriva några nedlåtande uttalande som inte passar inom ramen för "hur en intagen beter sig enligt KVV".

Det är sant. Men tyvärr är inte en vistelse på en anstalt rättvis.
Vi har alla en bild av att rättsystemets verksamhet skall vara seriös. Skall kunna se personens möjligheter och ha en välvilja att ge möjligheter för utsluss med återanpassning till samhället.

Som väldigt många intagna vittnar om. Så är inte KVV verksamhet så seriös.
Det finns oerhört många exempel på det.
Varför det är så?
Psykologin som används som instrument är väldigt grov. Flertalet anställda förstår inte den basala mänskliga psykologin.
Ovanpå det kommer en dålig kultur som spritt sig hos många anställda inom KVV.

En intagen på säkerhetsklass 2. Får blödande öroninflammation.
Vaktpersonalen rådfrågar i detta fall KVC om hur hantera situationen.
KVC beordrar inlåsning på den intagnes cell. Utan att få träffa läkare. Och med Alvedon som enda smärtstillande ???
Den intagne får spader av smärtan. Lever rövare på sitt rum för att väcka uppmärksamheten för sin situation.
SÄK vakterna inkallas och personen transporteras till isoleringen.
På isoleringen uppfattar ansvarige på avdelningen att den intagne faktiskt är sjuk och han blöder synligt ur öronen och kallar på ambulans på eget bevåg.
Ok, han får läkarvård. Tack..
I KLAS?
Varning för dåligt beteende. Samt att vistelse på isoleringen faktisk påverkar tiden när den intagna går på VF.

Normala svensson fattar hur dåligt detta är. Man förstår hur och varför en situation uppstår. Att den intagne kanske inte borde bestraffas i ett sådant här fall.
Tyvärr så är detta tänk inte riktigt klockrent inom KVV alla gånger.

Även viss KVV personal säger i efterhand: Tydligen har vi mycket att lära oss.
Citera
2014-02-28, 12:29
Medlem
En annan intagen som suttit lång tid och närmar sig VF.
Han känner att han vill avsluta sin volta i ensamhet för att förbereda sig inför VF.
Han har p.g.a. Bipolär också förutom lithiumtabletter gått på en medicinkur för att hålla humöret lågt. Medicineringen behöver fasas ut.

Han frågar vaktpersonalen om möjligheten för en P4 tror jag det hette. Alltså en form av frivillig isolering.
Vaktpersonalen rådfrågar KVC om denna fråga. KVC fattar direkt beslutet att förflytta personen till isoleringen. KVC uppfattade tydligen inte att det var en fråga om möjlighet(Eller uppfattade korrekt, vem vet).
Denne KVC använde även detta som argument för att försena VF. Genom att i sin rapport enbart ange skäl till försenad VF som intagen på isoleringen, och lät orsak vara outtalad.

Det finns fler turer i detta rent regel och avdelningsmässigt. Men i grova drag var det vad som hände.

Motspelaren ni har i KVV, är alltså inte helt rakryggad.
Er situation är som jag säger. Upp och ned. Allt ni normalt sett kan stödja er på, är tvärtemot vad ni tror.

Nu ger jag en mycket negativ bild. Orsak att jag vill förmedla den bilden, är att jag tror ni måste stålsätta er. Beslut från KVV och resultat från överklagan. Kan kännas fullständigt obegripliga.
Men trots detta är det inte omöjligt även om det kan kännas så.
Ibland kan faktisk saker falla i er riktning.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-28 kl. 13:10.
Citera
2014-02-28, 12:31
Medlem
Citat:
Då är det mer eller mindre kört att försöka överklaga och göra sin röst hörd.

Små chanser ja. Glöm inte. Enligt rättsystemet så har ni fel och de har rätt.
Tyvärr.

Vissa intagna rekommenderar andra intagna att försöka glömma vad som är verkligt. Behålla verkligheten enbart mellan familj och advokat.
Sedan låta KVV få som de vill.
D.v.s.

Ja. Jag är en våldsman. Visa dem att jag kan ha dåligt humör. Visa att jag har brister.
Ok varning kan jag ta.
När det gått lite tid.

Acceptera program för alkohol. Acceptera program för att bearbeta aggressiviteten inom dig.
Under programmets gång. Erkänn vad du gjort och gråt ut.
Visa känslorna.

Psykologer och KVV får den bekräftelse de vill ha. De ser en mätbar förändring till det bättre som kan skrivas in i säkerhetsbedömningen.
Verkställigheten hjälper. Den intagne tar till sig vården.

Acceptera gärna medicinering av läkare/psykiatriker. Pappersmässigt är påvisbar effekt av medicinering bra.

Du förstår nu.
Skäl till omprövning av särskilda villkor? Vad bedömer du om du tänker utifrån det här perspektivet?

Minns att de har rätt och du har fel.
Psykologin inom KVV är på en basal nivå.

Jag personligen känner mig ha skäl för att kritisera KVV verksamhet på de punkter jag finner den bristfällig. Men jag har säkerligen fel på en del punkter då jag inte är expert eller 100% insatt i alla detaljer.
Men grovt sett, verkar det stämma.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-28 kl. 12:49.
Citera
2014-02-28, 22:37
Medlem
Citat:
En intagen på säkerhetsklass 2. Får blödande öroninflammation.
Vaktpersonalen rådfrågar i detta fall KVC om hur hantera situationen.
KVC beordrar inlåsning på den intagnes cell. Utan att få träffa läkare. Och med Alvedon som enda smärtstillande ???
Den intagne får spader av smärtan. Lever rövare på sitt rum för att väcka uppmärksamheten för sin situation.
SÄK vakterna inkallas och personen transporteras till isoleringen.
På isoleringen uppfattar ansvarige på avdelningen att den intagne faktiskt är sjuk och han blöder synligt ur öronen och kallar på ambulans på eget bevåg.
Ok, han får läkarvård. Tack..
I KLAS?
Varning för dåligt beteende. Samt att vistelse på isoleringen faktisk påverkar tiden när den intagna går på VF.

Normala svensson fattar hur dåligt detta är. Man förstår hur och varför en situation uppstår. Att den intagne kanske inte borde bestraffas i ett sådant här fall.
Tyvärr så är detta tänk inte riktigt klockrent inom KVV alla gånger.

Även viss KVV personal säger i efterhand: Tydligen har vi mycket att lära oss.

Detta är tragiskt men jag vet att det förekommer. Vet en person som har fått en skada på hjärnan av en misshandel för flera år sedan som lider av huvudvärk/migrän som blir "straffad" för huvudvärken. En del av dessa händelser inträffar pga fel personer på fel platser. Och ja, KVV har en del att lära.

Citat:
Det är sant. Men tyvärr är inte en vistelse på en anstalt rättvis.
Vi har alla en bild av att rättsystemets verksamhet skall vara seriös. Skall kunna se personens möjligheter och ha en välvilja att ge möjligheter för utsluss med återanpassning till samhället.

Som väldigt många intagna vittnar om. Så är inte KVV verksamhet så seriös.
Det finns oerhört många exempel på det.
Varför det är så?
Psykologin som används som instrument är väldigt grov.

Tyvärr är inte samhället rättvist i heller för en vanlig svensson och det kommer aldrig bli i heller. Det är väl till viss del där KVV misslyckas, vid återpassning till samhället. Det är här den så kallade "vården" är avgörande ifall det blir återfall eller ej. Här kan jag dock inte lägga hela ansvaret på KVV i heller eftersom den intagne måste själv vilja leva ett vanligt liv efter tiden på anstalten.

Psykologi är inte bara Freud (och andra teorier), trots att de kan stämma bra överens på sitt sätt. Utan man måste ta i beaktande att varje person är unik och alla kan man inte placera i "fack" efter Freuds teorier.
Citera
2014-02-28, 23:26
Medlem
Citat:
Motspelaren ni har i KVV, är alltså inte helt rakryggad.
Er situation är som jag säger. Upp och ned. Allt ni normalt sett kan stödja er på, är tvärtemot vad ni tror.

Nu ger jag en mycket negativ bild. Orsak att jag vill förmedla den bilden, är att jag tror ni måste stålsätta er. Beslut från KVV och resultat från överklagan. Kan kännas fullständigt obegripliga.
Men trots detta är det inte omöjligt även om det kan kännas så.
Ibland kan faktisk saker falla i er riktning.

Något som jag fått erfara under den här processen och min kontakt med KVV på olika sätt, är att KVV är generellt negativt och totalt obegripligt att förstå för en vanlig svensson som aldrig varit i kontakt med KVV tidigare. Så varför ljuga och säga det skulle vara positivt och begripligt?
Däremot finns det vissa som är godhjärtade och fortfarande har lite medmänsklighet kvar. Det hade dock varit bra med fler sådana personer i KVV.

Citat:
Vissa intagna rekommenderar andra intagna att försöka glömma vad som är verkligt. Behålla verkligheten enbart mellan familj och advokat.
Sedan låta KVV få som de vill.
D.v.s.

Och nu är vi tillbaka hos Hitler med hjärtvättning. Det gör mig frustrerad. Att myndigheter på 2000+talet utövar hjärtvättning. Det gör mig iofs inte förvånad då det går att finna inom vissa yrken, industri tex. Men ändå. Tycker att samhället hade kommit längre.

Citat:
Acceptera program för alkohol. Acceptera program för att bearbeta aggressiviteten inom dig.
Under programmets gång. Erkänn vad du gjort och gråt ut.
Visa känslorna.

Låt säga att personen är nykterist och inte har någon som helst form av aggressivitet i sig, utan bara var på fel plats vid fel tidpunkt och försvarade sig själv. Då anser jag att det bara är onödigt att acceptera program för något som man inte har problem med bara för att KVV ska få sin bekräftelse. Det måste finnas andra sätt för KVV att få sin bekräftelse på menar jag.

Citat:
Du förstår nu.
Skäl till omprövning av särskilda villkor? Vad bedömer du om du tänker utifrån det här perspektivet?

Frustration! Allt är, som du tidigare sagt, upp och ner. Min bedömning är lite att KVV är på dagis-nivå. Jag ska dock fundera på det du sagt.

Citat:
Jag personligen känner mig ha skäl för att kritisera KVV verksamhet på de punkter jag finner den bristfällig. Men jag har säkerligen fel på en del punkter då jag inte är expert eller 100% insatt i alla detaljer.
Men grovt sett, verkar det stämma.

Det måste kritiseras för att det ska bli förändringar. Däremot krävs det kanske lite mer än våra inlägg på flashback. Det är en viss sekretess på KVVs arbete så som utomstående kan man inte alla detaljerna. Jag känner däremot att efter denna tid kommer man nog vara mer insatt än vad KVV själv är i och med att jag ifrågasätter på ett eller annat sätt.
Och det du säger verkar för det mesta stämma, i alla fall enligt det jag fått erfara än så länge.
Citera
2014-03-01, 12:38
Medlem
Citat:
Och nu är vi tillbaka hos Hitler med hjärtvättning. Det gör mig frustrerad. Att myndigheter på 2000+talet utövar hjärtvättning. Det gör mig iofs inte förvånad då det går att finna inom vissa yrken, industri tex. Men ändå. Tycker att samhället hade kommit längre.

Frustration! Allt är, som du tidigare sagt, upp och ner. Min bedömning är lite att KVV är på dagis-nivå. Jag ska dock fundera på det du sagt.

Jag tror vi tänker liknande.

Det är sant att det är en dubbel eggad kniv.
Krypa för att mildra en svår situation. Och därmed ge KVV och rättsystemet en chans att orättmätigt utropa. Ha, vi hade rätt. Trots att han hävdade sig oskyldig. Där ser ni gott folk. Vi gör ett bra jobb.

Eller stå kvar med stolthet i behåll och känna att, trots allt dåligt folk försökte göra oss. Vi sjönk inte till deras nivå. De gjorde fel, vi gjorde rätt.

Om jag var i den situation, skulle jag välja att hålla huvudet högt och låta dem försöka göra sitt värsta. Trots allt, i slutet. Oavsett vad de tror. Jag har min självkänsla och stolthet kvar. De gjorde fel. Jag gjorde rätt hela vägen.
För mig är det en viktig känsla.

Verkställigheten blir en form av hjärntvättning. Oavsett hur fel de har. Så är målet att få dig att acceptera att du har fel. Rättsystemet är maktfullkomligt och anser sig själva vara utan fel och brister. Utrymme för att i efterhand när man upptäcker att det här kanske var fel, försöka rätta till. Det finns inte.

Som vår käre justitiekansler sade. Även om vi kan konstatera att det finns mycket goda skäl för att godkänna en resningsansökan. Bör vi inte göra detta av solidariska skäl mot tidigare domar.
Rättsäkerheten är med andra ord redan skjuten i sank och skeppet "M/S Rättsäkerhet", sjunker till havsbottnen för att kanske aldrig hittas igen.

Jag håller med om att Flashback knappast är rätt forum för att åstadkomma en förändring. Här räknas vi alla som babblare. Däremot borde hela denna verklighet få mer utrymme i debattprogram etc. Men samtidigt, som man sett i de få som varit. De är väldigt riktade för att vara populistiska. Alla försök att lyfta fram brister i systemet, viftas bort mycket snabbt.

Som jag tidigare nämnt så har jag en djup brunn av märkligheter från KVV sida att hinka ur. Men jag har redan som det är tagit över den här tråden lite väl i överkant. Jag får låta andra använda tråden också.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-03-01 kl. 12:41.
Citera
2014-03-01, 21:55
Medlem
Citat:
Eller stå kvar med stolthet i behåll och känna att, trots allt dåligt folk försökte göra oss. Vi sjönk inte till deras nivå. De gjorde fel, vi gjorde rätt.

Om jag var i den situation, skulle jag välja att hålla huvudet högt och låta dem försöka göra sitt värsta. Trots allt, i slutet. Oavsett vad de tror. Jag har min självkänsla och stolthet kvar. De gjorde fel. Jag gjorde rätt hela vägen.
För mig är det en viktig känsla.

Därav jag ifrågasätter deras handlingar. Hade KVV handlat på ett vettigt sätt, då hade jag kunnat acceptera och "gå vidare". Men som både du, jag och förmodligen många andra, vet så är det inte vettigt och därför är det de sista de överhuvudtaget kommer ta från mig är min stolthet. Tack för envishet! För någon gång blir rätt rätt.

Citat:
Alla försök att lyfta fram brister i systemet, viftas bort mycket snabbt.

Ja, för systemet är störst, bäst och vackrast och de gör aldrig fel.

Citat:
Som jag tidigare nämnt så har jag en djup brunn av märkligheter från KVV sida att hinka ur. Men jag har redan som det är tagit över den här tråden lite väl i överkant. Jag får låta andra använda tråden också.

När hela den här processen är över misstänker jag att jag även kommer ha en del märkliga erfarenheter av KVV. Det får tiden utvisa.
Jag tackar för diskussionen och vi får låta andra finna sin väg i denna djungel.
Citera
2014-03-02, 11:33
Medlem
Citat:
Därav jag ifrågasätter deras handlingar. Hade KVV handlat på ett vettigt sätt, då hade jag kunnat acceptera och "gå vidare".
...
När hela den här processen är över misstänker jag att jag även kommer ha en del märkliga erfarenheter av KVV. Det får tiden utvisa.
Jag tackar för diskussionen och vi får låta andra finna sin väg i denna djungel.

100% Medhåll.

Och. Inte för att jag är direkt religiös.

Men det finns en välkänd bön som är så klockren att nackhåren reser sig.

Citat:
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt. Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia. Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet.
...
Citera
2014-03-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt. Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia. Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet.

Där satte du pricken över i:et!
Citera
2014-03-02, 21:36
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Tips på anstaltönskan tack. Vänersborg den med klass 3, Västerås klass 3, Gävle klass 2, Skenäs eller Aspudden? ska lämna in den imorgon, så tips på plats önskas omgående.
Med vänlig hälsning,/Giganten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in