Citat:
Ursprungligen postat av
Mandolin89
Men om personen istället har en åsikt som inte överensstämmer med KVV då uppvisar han ju ett olämpligt beteende och blir rapporterad för det? Om jag tex besöker personen och behöver gå på toaletten och ringt på klockan och ingen kommer på ca en halvtimme och, man hör att det är folk utanför, jag bankar på dörren för att få deras uppmärksamhet. Då är det JAG som gjort något, och inte han och därför ska ju inte han bli rapporterad för det?
Om vi säger att personen beter sig exakt som han gjort innan allt hände. Har en åsikt, snackar och skojar med personerna på avdelningen, sköter sitt jobb och sina studier. Helt enkelt, han är sig själv. Det jag menar är att KVV inte kan säga att det är ett fel beteende för personen i och med att det är den han är och KVV bör därför inte skriva några nedlåtande uttalande som inte passar inom ramen för "hur en intagen beter sig enligt KVV".
Det är sant. Men tyvärr är inte en vistelse på en anstalt rättvis.
Vi har alla en bild av att rättsystemets verksamhet skall vara seriös. Skall kunna se personens möjligheter och ha en välvilja att ge möjligheter för utsluss med återanpassning till samhället.
Som väldigt många intagna vittnar om. Så är inte KVV verksamhet så seriös.
Det finns oerhört många exempel på det.
Varför det är så?
Psykologin som används som instrument är väldigt grov. Flertalet anställda förstår inte den basala mänskliga psykologin.
Ovanpå det kommer en dålig kultur som spritt sig hos många anställda inom KVV.
En intagen på säkerhetsklass 2. Får blödande öroninflammation.
Vaktpersonalen rådfrågar i detta fall KVC om hur hantera situationen.
KVC beordrar inlåsning på den intagnes cell. Utan att få träffa läkare. Och med Alvedon som enda smärtstillande ???
Den intagne får spader av smärtan. Lever rövare på sitt rum för att väcka uppmärksamheten för sin situation.
SÄK vakterna inkallas och personen transporteras till isoleringen.
På isoleringen uppfattar ansvarige på avdelningen att den intagne faktiskt är sjuk och han blöder synligt ur öronen och kallar på ambulans på eget bevåg.
Ok, han får läkarvård. Tack..
I KLAS?
Varning för dåligt beteende. Samt att vistelse på isoleringen faktisk påverkar tiden när den intagna går på VF.
Normala svensson fattar hur dåligt detta är. Man förstår hur och varför en situation uppstår. Att den intagne kanske inte borde bestraffas i ett sådant här fall.
Tyvärr så är detta tänk inte riktigt klockrent inom KVV alla gånger.
Även viss KVV personal säger i efterhand: Tydligen har vi mycket att lära oss.