2014-02-17, 10:25
  #4321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Håller fullständigt med dig!
Som du säkerligen är fullt medveten om blir mötet KVV och den dömde en historia full av taggar och dåligt mående.

Som tidigare nämnts i tråden så är KVV en exekutiv gren av rättsväsendet. Kan därför inte ta ställning i frågor som skuld och oskuld. Måste helt enkelt för att göra sin tjänst förutsätta att en dom är korrekt oavsett hur illa den kan verka passa på en intern KVV möter. KVV får inte ens låtsas om, OM de i sitt stilla sinne faktiskt får tilltro till skuldfrågan angående en intern. Alternativet skulle vara tjänstefel.

Detta skapar då situation att det dels kommer oskyldigt dömda till anstalterna. Dessa människor förstår väldigt lite vad som händer dem. För dessa personer är det svårt att ta till sig den verkligheten. Skulle de ta till sig den så skapas en psykisk obalans hos dem som är ännu svårare att ta på.

Dels kommer då personer som begått ett misstag i livet. Kanske på grund av oförstånd. Dragits med i något som de inte hunnit värdera före det var för sent.

Dels kommer det återkommande klientelet som redan är väl instatt i hur KVV värld fungerar.
Samt kommer naturligtvis de som tar första stegen för att senare tillhöra det återkommande klientelet.

Redan här är det helt omöjligt att "vara alla till lags" per definition.
OM det inte var så att KVV var en perfekt värld.

Alla som kommer till en anstalt är mycket väl medvetna om i vilken grad de är skyldiga eller inte.
"Alla skyldiga hävdar att de är oskyldiga. Hahaha". Är bland det mest korttänkta och dummaste man kan höra i denna situation. Direkt ärekränkande.
Dels naturligtvis för att många skyldiga faktiskt erkänner att de är skyldiga. Dels för att det är orelevant. Eller vad säger annars den oskyldige? Att han är skyldig?
En sådan kommentar är ett hån och borde aldrig höras från munnen på en KVV anställd.

Det som händer när dessa klienter möter den kultur inom KVV som inte sköter sitt arbete är lindrigt sagt intressant. Och reaktioner på detta kommer självfallet att synas mycket på bland annat forum som dessa. Med mycket illamående.

Det som då blir besvärande och som sticker i ögonen rejält för personer som fått erfara denna värld.

Är när KVV som i fallet med högre chefer som misssköter sitt jobb. INTE korrigerar problemet utan tvärtemot lägger på locket och tackar berörd person för ett gott arbete. Till och med befodrar dessa personer...

I tidningar läser interner och fd interner hur KVV skyller ifrån sig angående de delar som uppdagtas offentligt. Med att det handlar nästan uteslutande om att internerna mår dåligt p.g.a. bestraffningen och att internernas ev. JO anmälningar mest är skapade av ett dåligt mående.
Visst finns anmälningar skapade med det som grund också.

Men det ger en bild av ett KVV som presenterar sig som helgon och skyller allt på den intagne.

Stoltheten är som bekant det djupaste som sitter i en människa.
Den intagne som mött en ojuste KVV anställd eller flera. Har fått erfara att trots att KVV tjänstemannen inte var bättre än den intagne som anses som kriminell. Så får KVV tjänsemannen sätta sig på den intagnes stolthet, helt ostraffat. Och får offentligt beröm för att ha gjort ett bra jobb.

Det är mycket lätt att förstå de sårade känslor som kommer av detta. Och den uppenbara fientlighet som uppkommer som en följd av detta mot alla som bär KVV uniform.
Detta påverkar naturligtvis den KVV personal som sliter för att göra ett bra jobb, väldigt negativt.
KV personal som bär på denna sämre kultur skapar också en ohållbar situation för den personal som vill göra ett bra jobb.
Detta skapar sådana kommentarer jag redogjorde för: "att kalla vederbörande chef för svin inför intagna". Den KVV tjänstemannen mådde uppenbarligen mycket dåligt p.g.a. den högre chefens personliga egenskaper och attityd mot anställda och interner.

Den intagne och fd intagne kommer med säkerhet att dra alla över en kam oavsett hur situationen såg ut.

Ledsen för långt inlägg. Speciellt eftersom de flesta redan känner till detta.
__________________
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-17 kl. 10:29.
Citera
2014-02-17, 10:47
  #4322
Medlem
AfSvinhufvud skulle vara en en exemplarisk föreläsare på KrUt. Det skulle visserligen aldrig hända men det hade varit väldigt nyttigt. Vi som faktiskt sköter vårt arbete och uppskattas av intagna får ju stå för alla uniformerades misslyckanden. Jag åker mycket kollektivt, i synnerhet innan och efter jobbet och jag bryter ALLTID om. Inte för att jag inte kan stå för hur jag själv arbetar utan för att jag inte kan stå för hur alla andra arbetar. Tyvärr.
Citera
2014-02-17, 11:44
  #4323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
AfSvinhufvud skulle vara en en exemplarisk föreläsare på KrUt. Det skulle visserligen aldrig hända men det hade varit väldigt nyttigt. Vi som faktiskt sköter vårt arbete och uppskattas av intagna får ju stå för alla uniformerades misslyckanden. Jag åker mycket kollektivt, i synnerhet innan och efter jobbet och jag bryter ALLTID om. Inte för att jag inte kan stå för hur jag själv arbetar utan för att jag inte kan stå för hur alla andra arbetar. Tyvärr.

Tyvärr mycket sant.
Jag talade med en produktionsledare för några år sedan som var mycket omtyckt och respekterad av de interner som mött henne i yrket.
Hon berättade om en episod där hon burit uniformen på en järnvägsstation. Det blev en oerhört tråkig upplevelse för henne.
Hon bär inte den uniformen offentligt på det sättet en gång till.

På grund av KVV sätt att hantera sina brister, eller snarare brist på att hantera dem. Har KVV själva byggt upp en kompakt fientlighet mot sig. Jag menar då, utöver den fientlighet som skapas av motpolerna kriminella och rättsystemet.
Den personal som arbetar aktivt med förbättring och själva sköter sitt tjänsteåtagande, klarar helt enkelt inte att balansera upp för de delar som inte fungerar bra.

I ett av mina tidigare yrken fick jag en uniform. Jag kan bära den offentligt utan dessa problem som KVV har. Ändå hanterade också jag på den tiden personer som kom till mig högst ofrivilligt.
De inlägg jag gjort är bara baserade på basal psykologi.
Enkel orsak, kontra verkan. Jag gissar att många fd. intagna känner igen just detta.
__________________
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-17 kl. 11:59.
Citera
2014-02-17, 13:05
  #4324
Medlem
Tjohoo72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Som åkte på stryk o sprang från sin son
Rembrandt

Sköt inte någon hans hund med?
Citera
2014-02-18, 01:47
  #4325
Medlem
Undrar en sak om frivården Personutredningar. Får man alltid göra personutredning om man blir åtalad för brott eller slipper man det om man är åtalad för ringa brott? som tex butiskstöld, snatteri, ringa misshandel, trafik företeelser mm? Alltid undrat någon som vet?
__________________
Senast redigerad av Vicke1984 2014-02-18 kl. 01:49.
Citera
2014-02-18, 03:48
  #4326
Medlem
HeavyDisturbeds avatar
Orkar inte riktigt gå igenom alla sidor men jag misstänker att det inte står så jättemycket och kvinnofängelser.
Någon som har någon erfarenhet av dem?
Citera
2014-02-18, 09:06
  #4327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicke1984
Undrar en sak om frivården Personutredningar. Får man alltid göra personutredning om man blir åtalad för brott eller slipper man det om man är åtalad för ringa brott? som tex butiskstöld, snatteri, ringa misshandel, trafik företeelser mm? Alltid undrat någon som vet?

Från kriminalvårdens hemsida
Citat:
Personutredningar


En person som åtalas för brott får ofta genomgå en personutredning hos frivården innan rättegången. Frivården gör personutredningarna på uppdrag av domstolen. Åklagare kan i vissa fall begära att en personutredning inhämtas innan åtal har väckts om den misstänkte har erkänt eller det finns sannolika skäl för misstanken. Personutredning görs i de flesta brottmål där fängelse kan bli aktuellt som påföljd.

Det handlar alltså oftast om de fall där fängelse kan bli påföljden för ett brott där du är misstänkt.
Citera
2014-02-18, 11:17
  #4328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Från kriminalvårdens hemsida


Det handlar alltså oftast om de fall där fängelse kan bli påföljden för ett brott där du är misstänkt.

Men i princip alla brott har någon typ av fängelse i straffskalan! men exempelvis om någon åtalas för snatteri så är det ju oftast för att denne nekar till snatteriet som åtal väcks vid erkännande så får man ju där ett strafföreläggande med böter. Låter lite konstigt att man skulle behöva göra personutredning vid ringa brott då man vid erkännande oftast får ett straff föreläggande, och om man nu får ett straff föreläggande behöver man då göra personutredning?
Citera
2014-02-18, 11:35
  #4329
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicke1984
Men i princip alla brott har någon typ av fängelse i straffskalan! men exempelvis om någon åtalas för snatteri så är det ju oftast för att denne nekar till snatteriet som åtal väcks vid erkännande så får man ju där ett strafföreläggande med böter. Låter lite konstigt att man skulle behöva göra personutredning vid ringa brott då man vid erkännande oftast får ett straff föreläggande, och om man nu får ett straff föreläggande behöver man då göra personutredning?

Ringa brott har sällan fängelse som påföljd. Svårare än så är det inte. Man går efter det man faktiskt är åtalad för.
Personutredningen är sedan faktiskt något som är för din skull och som kan vara till hjälp, så det är ingenting jag skulle vilja "slippa" iaf!
Citera
2014-02-18, 12:04
  #4330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicke1984
Men i princip alla brott har någon typ av fängelse i straffskalan! men exempelvis om någon åtalas för snatteri så är det ju oftast för att denne nekar till snatteriet som åtal väcks vid erkännande så får man ju där ett strafföreläggande med böter. Låter lite konstigt att man skulle behöva göra personutredning vid ringa brott då man vid erkännande oftast får ett straff föreläggande, och om man nu får ett straff föreläggande behöver man då göra personutredning?

Det finns säkerligen en praxis som har ungefärliga gränser. Ringa brott är sällan fängelse.
Åtalspunkten avgör vad som är ringa brott och inte allmänt tycke av vad som är ringa jämfört med t.ex. rån eller grov misshandel.
Men som informationen från KVV antyder så finns möjligheten för åklagare och domstol att beordra en personutredning av frivården. Så helt "säker" kan du antagligen inte vara.

Det jag vet är att även t.ex. bokföringsbrott av lägre värde också kan betyda personutredning. Detta trots att bokföringsbrott inte har något offer eller "olaglig" vinst, eller vad jag skall kalla det.
Däremot finns både dagsböter, samhällstjänst och fängelse på skalan.

Snatteri eller enkel hastighetsöverträdelse ligger väl klart i nedre skalan.
Citera
2014-02-18, 20:59
  #4331
Medlem
Gigant_Supermans avatar
När domen vunnit laga kraft, blir man inkallad till placeringsenheten, för att planera var man ska sitta eller får man bara ett inkallelsebrev på posten efter ett tag om inställning? Om det är så i sista fallet, ska man kontaktta placeringsenheten först och försöka kalla till ett möte, där man kan tala om sina önskemål pga av familj och andra omständigheter, så man inte hamnar i skåne eller dylikt.
Och hur läge brukar det ta emellan laga kraft och inställning?
__________________
Senast redigerad av Gigant_Superman 2014-02-18 kl. 21:00. Anledning: glömd fråga
Citera
2014-02-18, 23:19
  #4332
Bannlyst
Från lagakraftvunnen dom tar det mellan 2-4 månader innan man har ett datum. Kommer inte ihåg exakt. Sen kan man förhala det rätt så friskt. Det räcker med att man har jobb eller utbildning så får man 6 månaders uppskov. Vill man komma undan så ska man vänta barn då kan man få 6 månader till, alternativt mycket särskilda permissioner under förutsättning att man inställer sig själv och sköter sig exemplariskt så man får så låg riskbedömning som möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in