Som du säkerligen är fullt medveten om blir mötet KVV och den dömde en historia full av taggar och dåligt mående.
Som tidigare nämnts i tråden så är KVV en exekutiv gren av rättsväsendet. Kan därför inte ta ställning i frågor som skuld och oskuld. Måste helt enkelt för att göra sin tjänst förutsätta att en dom är korrekt oavsett hur illa den kan verka passa på en intern KVV möter. KVV får inte ens låtsas om, OM de i sitt stilla sinne faktiskt får tilltro till skuldfrågan angående en intern. Alternativet skulle vara tjänstefel.
Detta skapar då situation att det dels kommer oskyldigt dömda till anstalterna. Dessa människor förstår väldigt lite vad som händer dem. För dessa personer är det svårt att ta till sig den verkligheten. Skulle de ta till sig den så skapas en psykisk obalans hos dem som är ännu svårare att ta på.
Dels kommer då personer som begått ett misstag i livet. Kanske på grund av oförstånd. Dragits med i något som de inte hunnit värdera före det var för sent.
Dels kommer det återkommande klientelet som redan är väl instatt i hur KVV värld fungerar.
Samt kommer naturligtvis de som tar första stegen för att senare tillhöra det återkommande klientelet.
Redan här är det helt omöjligt att "vara alla till lags" per definition.
OM det inte var så att KVV var en perfekt värld.
Alla som kommer till en anstalt är mycket väl medvetna om i vilken grad de är skyldiga eller inte.
"Alla skyldiga hävdar att de är oskyldiga. Hahaha". Är bland det mest korttänkta och dummaste man kan höra i denna situation. Direkt ärekränkande.
Dels naturligtvis för att många skyldiga faktiskt erkänner att de är skyldiga. Dels för att det är orelevant. Eller vad säger annars den oskyldige? Att han är skyldig?
En sådan kommentar är ett hån och borde aldrig höras från munnen på en KVV anställd.
Det som händer när dessa klienter möter den kultur inom KVV som inte sköter sitt arbete är lindrigt sagt intressant. Och reaktioner på detta kommer självfallet att synas mycket på bland annat forum som dessa. Med mycket illamående.
Det som då blir besvärande och som sticker i ögonen rejält för personer som fått erfara denna värld.
Är när KVV som i fallet med högre chefer som misssköter sitt jobb. INTE korrigerar problemet utan tvärtemot lägger på locket och tackar berörd person för ett gott arbete. Till och med befodrar dessa personer...
I tidningar läser interner och fd interner hur KVV skyller ifrån sig angående de delar som uppdagtas offentligt. Med att det handlar nästan uteslutande om att internerna mår dåligt p.g.a. bestraffningen och att internernas ev. JO anmälningar mest är skapade av ett dåligt mående.
Visst finns anmälningar skapade med det som grund också.
Men det ger en bild av ett KVV som presenterar sig som helgon och skyller allt på den intagne.
Stoltheten är som bekant det djupaste som sitter i en människa.
Den intagne som mött en ojuste KVV anställd eller flera. Har fått erfara att trots att KVV tjänstemannen inte var bättre än den intagne som anses som kriminell. Så får KVV tjänsemannen sätta sig på den intagnes stolthet, helt ostraffat. Och får offentligt beröm för att ha gjort ett bra jobb.
Det är mycket lätt att förstå de sårade känslor som kommer av detta. Och den uppenbara fientlighet som uppkommer som en följd av detta mot alla som bär KVV uniform.
Detta påverkar naturligtvis den KVV personal som sliter för att göra ett bra jobb, väldigt negativt.
KV personal som bär på denna sämre kultur skapar också en ohållbar situation för den personal som vill göra ett bra jobb.
Detta skapar sådana kommentarer jag redogjorde för: "att kalla vederbörande chef för svin inför intagna". Den KVV tjänstemannen mådde uppenbarligen mycket dåligt p.g.a. den högre chefens personliga egenskaper och attityd mot anställda och interner.
Den intagne och fd intagne kommer med säkerhet att dra alla över en kam oavsett hur situationen såg ut.
Ledsen för långt inlägg. Speciellt eftersom de flesta redan känner till detta.
Som tidigare nämnts i tråden så är KVV en exekutiv gren av rättsväsendet. Kan därför inte ta ställning i frågor som skuld och oskuld. Måste helt enkelt för att göra sin tjänst förutsätta att en dom är korrekt oavsett hur illa den kan verka passa på en intern KVV möter. KVV får inte ens låtsas om, OM de i sitt stilla sinne faktiskt får tilltro till skuldfrågan angående en intern. Alternativet skulle vara tjänstefel.
Detta skapar då situation att det dels kommer oskyldigt dömda till anstalterna. Dessa människor förstår väldigt lite vad som händer dem. För dessa personer är det svårt att ta till sig den verkligheten. Skulle de ta till sig den så skapas en psykisk obalans hos dem som är ännu svårare att ta på.
Dels kommer då personer som begått ett misstag i livet. Kanske på grund av oförstånd. Dragits med i något som de inte hunnit värdera före det var för sent.
Dels kommer det återkommande klientelet som redan är väl instatt i hur KVV värld fungerar.
Samt kommer naturligtvis de som tar första stegen för att senare tillhöra det återkommande klientelet.
Redan här är det helt omöjligt att "vara alla till lags" per definition.
OM det inte var så att KVV var en perfekt värld.
Alla som kommer till en anstalt är mycket väl medvetna om i vilken grad de är skyldiga eller inte.
"Alla skyldiga hävdar att de är oskyldiga. Hahaha". Är bland det mest korttänkta och dummaste man kan höra i denna situation. Direkt ärekränkande.
Dels naturligtvis för att många skyldiga faktiskt erkänner att de är skyldiga. Dels för att det är orelevant. Eller vad säger annars den oskyldige? Att han är skyldig?
En sådan kommentar är ett hån och borde aldrig höras från munnen på en KVV anställd.
Det som händer när dessa klienter möter den kultur inom KVV som inte sköter sitt arbete är lindrigt sagt intressant. Och reaktioner på detta kommer självfallet att synas mycket på bland annat forum som dessa. Med mycket illamående.
Det som då blir besvärande och som sticker i ögonen rejält för personer som fått erfara denna värld.
Är när KVV som i fallet med högre chefer som misssköter sitt jobb. INTE korrigerar problemet utan tvärtemot lägger på locket och tackar berörd person för ett gott arbete. Till och med befodrar dessa personer...
I tidningar läser interner och fd interner hur KVV skyller ifrån sig angående de delar som uppdagtas offentligt. Med att det handlar nästan uteslutande om att internerna mår dåligt p.g.a. bestraffningen och att internernas ev. JO anmälningar mest är skapade av ett dåligt mående.
Visst finns anmälningar skapade med det som grund också.
Men det ger en bild av ett KVV som presenterar sig som helgon och skyller allt på den intagne.
Stoltheten är som bekant det djupaste som sitter i en människa.
Den intagne som mött en ojuste KVV anställd eller flera. Har fått erfara att trots att KVV tjänstemannen inte var bättre än den intagne som anses som kriminell. Så får KVV tjänsemannen sätta sig på den intagnes stolthet, helt ostraffat. Och får offentligt beröm för att ha gjort ett bra jobb.
Det är mycket lätt att förstå de sårade känslor som kommer av detta. Och den uppenbara fientlighet som uppkommer som en följd av detta mot alla som bär KVV uniform.
Detta påverkar naturligtvis den KVV personal som sliter för att göra ett bra jobb, väldigt negativt.
KV personal som bär på denna sämre kultur skapar också en ohållbar situation för den personal som vill göra ett bra jobb.
Detta skapar sådana kommentarer jag redogjorde för: "att kalla vederbörande chef för svin inför intagna". Den KVV tjänstemannen mådde uppenbarligen mycket dåligt p.g.a. den högre chefens personliga egenskaper och attityd mot anställda och interner.
Den intagne och fd intagne kommer med säkerhet att dra alla över en kam oavsett hur situationen såg ut.
Ledsen för långt inlägg. Speciellt eftersom de flesta redan känner till detta.
__________________
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-17 kl. 10:29.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-17 kl. 10:29.