2015-02-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Okej, satt du på en klass 2 eller 3 ? Man blir faktiskt oroad över att läsa allt det är faktiskt 95% skit/tråkigheter man läser om just den anstalt jag ska in på. Har inte läst något positivt eller fått några positiva svar och då har jag sökt igenom hela nätet i princip.

Men jag lär märka det efter en vecka om hur rutinerna är och hur dem beter sig emot oss intagna.

Som tur är, är det inte så allt för lång tid 6 veckor kan dock kännas mycket när man har barn. Men med lite tur så går 6 veckor kalas fort! Tex har gått 7 veckor nu sedan en incident strax efter nyår för mig och de n dagen känns som den var bara för några korta veckor sen, så med lite tur går tiden undan där och man slipper en massa problem.

Det som jag dock är mest oroad över är ju att jag kommer komma in dit positiv pga medicinen, dvs tar dom prov så visar det positivt både dag 1 och dag 25 tex. Ska dock få med mig papper från min läkare som kommer styrka att jag antagligen kommer visa positivt prov närmsta 4-5 veckorna, men den uppfattning jag fått är att plitarna kommer skita fullständigt i det och göra livet surt för mig oavsett fast jag har både recepten och alla papper med mig.

Så jag tänker att tar dom prov när jag ställer in mig så får jag berätta det. Gör dem inte det förrän senare så kommer jag inte säga något förrän det är dags, så tänker jag att jag ska göra. För säger jag att jag är positiv på plats tex innan prov och även att jag har alla papper så kommer dom antagligen hitta på något dumt och ge mig varningar och så vidare, så då kan jag lika gärna hålla käft tills det väl är dags.

Hade ju varit sååå mycket enklare med om jag hamna på en öppen anstalt dvs klass 3 som nästan alla gör som har såna här "brott" bakom sig. Är ju bara olovlig körning och olovligt brukande som är min dom. Jag hamnade på en klass 2 anstalt BARA för att jag påpekade till KV att jag tar medicin och frågade hur vi skulle göra med den. Då ansåg dom antagligen att jag är en missbrukare eftersom dom skriver det i deras papper att dom sätter mig där för att dom oroar sig över fortsatt brottslighet och missbruk. Missbruk har likxom aldrig ens funnits, det är skillnad på att missbruka och att bruka en medicin på laglig väg.

Men har överklagat i alla fall och så får jag ta det där ifrån, blir det ingen ändring så får jag ta det som det kommer och hoppas tiden går jävligt fort.

/L

Satt både på 2 och 3. Visst 2 var lite jobbigar men tiden går mycket fortare tyckte jag.
Men varför inställer du dig inte bara på en 3:a? Har dom plats så får du stanna. Du har ju inge tunga brott bakom dig. Det skulle iaf jag gjort.
Citera
2015-02-19, 11:56
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredde1
Satt både på 2 och 3. Visst 2 var lite jobbigar men tiden går mycket fortare tyckte jag.
Men varför inställer du dig inte bara på en 3:a? Har dom plats så får du stanna. Du har ju inge tunga brott bakom dig. Det skulle iaf jag gjort.

Satt sista tiden på 3:a förra året. Fanns en del med placering på sluten som inställde sig. Alla blev ivägskickade med transport inom en vecka. Och det fanns gott om plats på anstalten.

De kommer att skicka honom, speciellt då han tänkt komma in positiv.
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-19 kl. 11:59.
Citera
2015-02-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Satt sista tiden på 3:a förra året. Fanns en del med placering på sluten som inställde sig. Alla blev ivägskickade med transport inom en vecka. Och det fanns gott om plats på anstalten.

De kommer att skicka honom, speciellt då han tänkt komma in positiv.

Vart satt du?
Han hade ju papper från läkare om
varför.
Senast redigerad av fredde1 2015-02-19 kl. 18:17.
Citera
2015-02-19, 20:12
Bannlyst
Min bror har nu hamnat på anstalt efter lång tid förvarad i häkte pga platsbrist. Totalt har han varit förvarad i 5 månader nu sedan den dagen han blev anhållen. Det blev behandlingsanstalt pga missbruk. Har då lite kompletterande frågor. Hans straff blev 16 månader, vilket blir ca 10 mån efter 2/3.

- Efter hur lång tid kan permis beviljas i detta fall? är det 1/4 på ANSTALT? och räknas all denna förvaringstid som anstalt?
- Finns det någon tidsbestämd lag när utslussning kan ske när det gäller vårdvistelse? eller är det väldigt inviduellt?

Han har skött sig där inne bra förövrigt om det är till någon hjälp.
Citera
2015-02-20, 02:41
Bannlyst
Har funderat över en sak rätt mycket sista dagarna.. Om man får en straff som mig nu då säger vi, och 2mån varav man kommer ut efter 40 dagar. När man då kommer ut om 40 dagar så får man alltså vilkorligt i 1år minst om jag fattat det rätt?

Om man då sitter kvar dessa 20 dagar då istället dvs 2mån totalt helt och hållet. Då är man inte villkorligt frigiven och då borde det alltså inte vara så att man har villkorligt 1år sen, eller går det inte till så ?

För jag menar hellre sitter man väl (om man har kort straff) tex 10-20 dagar extra och sen slipper frivården minst 1år. Eller spelar det ingen roll kanske ?

/L
Citera
2015-02-20, 02:48
Bannlyst
Citat:
Vart satt du?
varför.

Exakt detta jag med påpekat och lagt in i min överklagan. Dvs att det inte finns något missbruk eller alkohol bruk som KV påstår (pga att jag mailade dom om en fråga om HUR jag ska göra med medicinen) Så då helt plötsligt så är det en klass 2 istället för 3 som det skulle blivit.

Har papper journaler osv hela kittet och det sträcker sig minst 3år bakåt från idag.

Men om jag tex åker till en klass 3 anstalt och bara ställer in mig låt säga, vad händer då ? Fast än att jag redan fått beslut om att jag ska sitta på en 2a ? För någon sa att man kanske får sitta någon vecka sen skickas vidare, isf är det ju värt det 1 vecka mindre på en klass 2 anstalt är mer än välkommet..

Men vet inte om man kan/får göra så. Får se vad min överklagan ger, men jag tycker det är helt totalt fel att göra som dom gjort och sen besluta om klass 2 när det varken finns droger eller alkohol med i spelet. Och att jag är hur skötsam som helst och aldrig haft några våldsbrott eller varit stökig någon gång under gripanden osv.

Pratade med advokaten och åklagaren efter jag fick KV beslutet för jag undrade vad fan dom höll på med och kallade mig missbrukare och att jag skulle ha en varning på pappret för alkohol haha dricker MAX 4-5 cider per ÅR! Inte varit berusad sedan 5-6år..

Även advokaten och åklagaren sa att det är en helt fel bedömning och att dom inte nämnt något om det i varken papper eller dom eller till KV eftersom det inte finns något sådant.

/L
Citera
2015-02-20, 04:53
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
varför.

Han är placerad på 2:a pga risk för missbruk + han kommer in positiv på 3:a oavsett orsak = TPT till 2:a

....eller vad säger vår egen KV-representant i tråden, Mollylips?
Citera
2015-02-20, 05:17
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juliajnsn
Min bror har nu hamnat på anstalt efter lång tid förvarad i häkte pga platsbrist. Totalt har han varit förvarad i 5 månader nu sedan den dagen han blev anhållen. Det blev behandlingsanstalt pga missbruk. Har då lite kompletterande frågor. Hans straff blev 16 månader, vilket blir ca 10 mån efter 2/3.

- Efter hur lång tid kan permis beviljas i detta fall? är det 1/4 på ANSTALT? och räknas all denna förvaringstid som anstalt?
- Finns det någon tidsbestämd lag när utslussning kan ske när det gäller vårdvistelse? eller är det väldigt inviduellt?

Han har skött sig där inne bra förövrigt om det är till någon hjälp.

Det är 1/4 av tiden oavsett hur han suttit + minst 2 mån på anstalt. Dvs han kan tidigast komma ut på permis om 2 mån om han blivit flyttad till anstalt nu. Behandlingsanstalter lägger dessutom gärna på extra kvaltid, så risken finns att han inte kommer ut alls innan han muckar.

Ang vårdvistelse säger Fängelselagen Kap 11, p 3: "Vårdvistelse får beviljas en intagen som har behov av vård eller behandling mot missbruk av beroendeframkallande medel eller mot något annat särskilt förhållande som kan antas ha samband med hans eller hennes brottslighet, om det inte finns någon beaktansvärd risk för att den intagne kommer att begå brott, undandra sig straffets fullgörande eller på annat sätt allvarligt missköta sig"

Alltså ingen tidsbestämning, men i praktiken mot slutet av straffet och det är ganska mkt som ska klaffa med garantiförbindelse från soc etc.
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-20 kl. 05:20.
Citera
2015-02-20, 05:27
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Har funderat över en sak rätt mycket sista dagarna.. Om man får en straff som mig nu då säger vi, och 2mån varav man kommer ut efter 40 dagar. När man då kommer ut om 40 dagar så får man alltså vilkorligt i 1år minst om jag fattat det rätt?
/L

Nej, du är ute villkorligt de sista 20 dagarna av ditt straff på 2 mån (såvida inte domen säger något annat). Du hinner förmodligen knappt träffa Frivården.

Finns inte på kartan att du skulle åka på 1 års övervakning på en 2-månadersvolta.

Citat:
För någon sa att man kanske får sitta någon vecka sen skickas vidare, isf är det ju värt det 1 vecka mindre på en klass 2 anstalt är mer än välkommet..
/L

Visst, du kan nog få en vecka eller så på öppen innan KV hinner får ihop en transport.
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-20 kl. 05:31.
Citera
2015-02-20, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Nej, du är ute villkorligt de sista 20 dagarna av ditt straff på 2 mån (såvida inte domen säger något annat). Du hinner förmodligen knappt träffa Frivården.

Finns inte på kartan att du skulle åka på 1 års övervakning på en 2-månadersvolta.

Visst, du kan nog få en vecka eller så på öppen innan KV hinner får ihop en transport.

Okej då så förstår jag. Läste något om det tidigare så trodde att det var som jag sa vilket lät rätt knäppt.

Men detta med att hoppa in på en öppen, får man göra detta ? Finns väl egentligen kanske inget som säger att man inte får det. Men vad tror ni som kan detta, ä'r det värt att chansa för just mig i mitt fall ? Jag menar jag tycker det ändå kan vara värt visst en vecka eller två är inte mycket men hellre minus 1-2 veckor när det väl blir annan anstalt sen än att sitta hela 6 veckors tiden.

/L
Citera
2015-02-20, 19:26
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Exakt detta jag med påpekat och lagt in i min överklagan. Dvs att det inte finns något missbruk eller alkohol bruk som KV påstår (pga att jag mailade dom om en fråga om HUR jag ska göra med medicinen) Så då helt plötsligt så är det en klass 2 istället för 3 som det skulle blivit.

Har papper journaler osv hela kittet och det sträcker sig minst 3år bakåt från idag.

Men om jag tex åker till en klass 3 anstalt och bara ställer in mig låt säga, vad händer då ? Fast än att jag redan fått beslut om att jag ska sitta på en 2a ? För någon sa att man kanske får sitta någon vecka sen skickas vidare, isf är det ju värt det 1 vecka mindre på en klass 2 anstalt är mer än välkommet..

Men vet inte om man kan/får göra så. Får se vad min överklagan ger, men jag tycker det är helt totalt fel att göra som dom gjort och sen besluta om klass 2 när det varken finns droger eller alkohol med i spelet. Och att jag är hur skötsam som helst och aldrig haft några våldsbrott eller varit stökig någon gång under gripanden osv.

Pratade med advokaten och åklagaren efter jag fick KV beslutet för jag undrade vad fan dom höll på med och kallade mig missbrukare och att jag skulle ha en varning på pappret för alkohol haha dricker MAX 4-5 cider per ÅR! Inte varit berusad sedan 5-6år..

Även advokaten och åklagaren sa att det är en helt fel bedömning och att dom inte nämnt något om det i varken papper eller dom eller till KV eftersom det inte finns något sådant.

/L
Kvv är helt dumma i huvudet på frågan om alkohol (också) och saknar fullständig verklighets uppfattning.
Att säga att man dricker 6 öl en fredag kväll 1 eller 2 gånger i månaden klassar dom som ett riskfyllt beteende.
Med den inställningen är stora delar av den vuxna befolkningen alkoholister.
Säg att ni är nykterister och slipp problem.
Varför vara ärlig mot fienden för?
Citera
2015-02-20, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Kvv är helt dumma i huvudet på frågan om alkohol (också) och saknar fullständig verklighets uppfattning.
Att säga att man dricker 6 öl en fredag kväll 1 eller 2 gånger i månaden klassar dom som ett riskfyllt beteende.
Med den inställningen är stora delar av den vuxna befolkningen alkoholister.
Säg att ni är nykterister och slipp problem.
Varför vara ärlig mot fienden för?

EXAKT detta jag kommit fram till med efter denna händelse. För er som är nya, tro mig..säg INGET till frivården/KV. På tal om droger/alkohol även om de så att du dricker en cider 2-3ggr per år eller använt droger för 10år sen så yttra er inte, det drabbar bara en själv i längden om man har fortsatt problem med dessa tokar..Helt sjukt att dom ens får göra som dom gör, inte undra på att dom är hatade om man frågar mig så förstår jag totalt varför så är fallet.

Jag menar mig tog dom som en risk för alkohol och då hade jag nämnt detta med att jag dricker ett par cider per år 2009, sen 2010 sa jag att jag inte dricker någon som helst alkohol pga att jag satsar på en viss sport där det inte går att dricka, vilket jag inte gjort sen dess..Men tro då fan att dom ändå ska klassa mig som en risk för detta hela 5år senare!! Absurt!

/L
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in