Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater

Stargate,va det d första du såg? Låter så hemskt. Men hade du ingen att prata med medans du satt häktad?? Sitter man bara i ett rum i flera månader ensam? Om så är fallet så är det ett under att politiker inte blir mördade oftare (av frisläppta kriminella).
Låter verkligen hemskt. Skönt att man inte är kriminell och där med slipper sånt.
Vilket avsnitt av stargate va det? Hoppas det va någon snygg babe med i avsnittet så att du kunde runka iaf!!
Hur hanterade du stressen och dina tankar? Vad tänkte du medans du satt och väntade på rättegång?
Jag följde med och hälsade på en kompis brorsa som satt inlåst i ett år för misshandel (slogs på fyllan). Han hade tydligen ganska regelbundet sex med en tjej som va plit.

Han såg ju gladare och starkare ut som fånge än va han gjorde när han va fri.
Minns att han bad mig va extra trevlig mot den pliten. "Hon behandlar mig väldigt bra!!"
Någon som vet vilken anstalt som har snyggast plit-kvinnor? Vilken sorts brottslingar går de igång på?
Jag bara undrar så att man vet ifall man skulle få 30års kris och inte har råd att åka till thailand. ..*skojja*
Alltså har du restriktioner så är det till 99% att man inte får ha besök eller ringa samtal, all post gås genom av åklagaren samt att man sitter inlåst i sin cell i princip hela dagen ja. Är du del i ett större mål eller av allvarlig karaktär så snackar vi om att folk sitter häktade i upp till ett år ibland mer. På Kronobergshäktet satt en "kändis" en afrikansk snubbe som var häktad för krigsbrott och satt häktad i 3 år om jag inte minns fel. Tror han var misstänkt för att ha deltagit i folkmord på 50.000 människor (men kan ha fel). Alla som suttit på Kronoberg och haft gemensam promenad vet vem han är.
Sedan när restriktionerna släpps så kan du antingen få fortsätta sitta på normalplats (inlåst i rummet hela dagen) fast då får du ha promenad med andra häktade.
Alternativ 2 är att hamna på gemenskapsavdelning, då är det som på fängelse, cellen låses upp på morgonen och stängs på eftermiddagen. Oftast är det också inlåsning runt lunch för att de ska kunna spara in på bemanningen så när plitarna har lunch så är det ingen som behöver ha kolla på alla fångar som springer omkring på avdelningen.
Alltså för min del var det ingen stress, jag visste vad som var på G så det var ingen överraskning. Sen så handlar det väl inte om att jag är någon jävla supertuff övermänniska men det hjälper inte att stressa ihjäl sig, då blir man bara galen. Varje dag du sitter häktad, dras ju av från din strafftid sen, så om du vet om att det troligen blir fällande dom så är det chill. En dag på häktet är en dag mindre på anstalt.
Jag tänkte mycket på polarna och morsan och sådär, ofta är smällen värre för ens familj än för den kriminelle ju. Men den största delen av tiden (när jag inte hade TV) läste jag böcker, man läser ut en bok på en dag typ. Blev mycket Dan Brown, Michael Connelly osv.. Sedan så lade man upp strategi inför huvudförhandlingen, besök av advokaten, förhör, frivården kommer och lite diverse saker. Ungefär så var det för mig.
Det är klart det är tråkigt vafan, ingen träning (på ett seriöst gym), ingen dator, mobil, bra socialt umgänge m.m. Men man klarar det, så är det bara.