2011-12-14, 01:15
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Starkt att du står för det du gjort! Du har inget längre att dölja.
Du verkar vara en positiv person trotts att det gått så snett och du missade 1 år av din ungdom, och med kronofogden där du i många år får betala tillbaka.

*Tror du att du hade mått sämre ifall du hade hållit detta för dig själv?

*Vad sa din mor när ni träffades efter att du blivit anhållen? Och hur vart reaktionen från resten av din familj?

*Finns det någon situation som du speciellt kommer ihåg ifrån när du blåste någon där du känner ånger fortfarande?

Lycka till i framtiden! En gång är ingen gång

Ja jag tror jag hade mått betydligt sämre. Att vara öppen om vem jag är och vad jag gjort har varit en del av mitt tillfrisknande och det har verkligen hjälpt mig. Det har varit mitt sätt att komma tillbaka.

Min mamma och min övriga familj var givetvis väldigt besvikna på mig. I efterhand har de dock berättat att min dom samtidigt blev en lättnad, det var trots allt den sista chansen för mig att komma tillbaka till mitt riktiga jag och idag är de, precis som jag, oerhört tacksamma för att jag fick fängelse. Alla är dessutom jätte glada och stöttar mig i mitt val att prata om det öppet och publicera min historia.

Jag kan inte säga att det är något speciellt offer som jag kommer ihåg. Alla var egentligen likadana.
Men jag kommer ihåg att jag en gång lurade en människa på en mobil, han betalade 2000:-, jag trodde att han var än äldre kille. Några veckor senare fick jag ett mail från en pojke på 11 år som var helt förtvivlad. Han hade sparat till en mobil i smyg för att visa för sina föräldrar att han kunde spara pengar och handla själv. Hans mail var jätte långt och han skrev att han inte vågade berätta för sin pappa att han inte fått någon telefon.

Jag fick sådan ångest att jag gick och köpte just den telefonen han trodde att han köpte och skickade den till honom. Efter det kontrollerade jag näst intill alltid hur gammal köparen var.
Citera
2011-12-14, 01:19
Medlem
Sw33ts avatar
Kan ju bara tillägga att TS, JesC, väldigt ofta understryker de faktum att hon har suttit i fängelse. Både på hennes blogg, här på Flashback och på Facebook. Hon är enligt hennes egna ord också stolt för att ha suttit i fängelse.

JesC har även varit väldigt aktiv i tråden om Sturebymordet där hon uttrycker sitt ogillande av att hänga ut dömda mördare...

Om ni som läser tråden hellre vill läsa hur det är i ett fängelse för män eller hur det är att sitta i fängelse i USA se trådarna nedan:

Jag har suttit i fängelse 18 månader i USA, ställ era frågor

Har ni suttit i fängelse?
Senast redigerad av Sw33t 2011-12-14 kl. 01:23.
Citera
2011-12-14, 01:20
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Hej!
Beundrar dig att du väljer att prata om ditt brott så här öppet (bloggen). Känns som du är på banan igen efter fängelsestraffet, du känns väldigt stark! Du beskriver även att du har mycket att tacka Hinseberg för hur du är idag, det betyder ju att fängelsevården där har fungerat bra, vilket är skönt att höra, jag menar fängelse skall inte bara vara en anstalt där man sitter avskärmad från omvärlden.
Jag tycker ändå att det är tufft som 21 år för bedrägeri att sitta på en anstalt som Hinseberg med livstidsfångar, hur kändes det att träffa dessa kvinnor som faktiskt begått grova brott som mord?

Som redan skrivet, man dömer inte någon utifrån brotten så länge det inte gäller brott emot barn eller sexrelaterade brott.

Jag kan berätta att många av de kvinnor som döms för mord och mordförsök, särskilt de som satt på Hinseberg, är äldre damer som efter decennier av misshandel gett igen på sina män. Givetvis är inte detta acceptabelt men någonstans begripligt. Ta det inte fel, mord på en annan människa är aldrig okej men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Övriga fångar dömde för exempelvis planerade mord var inte särskilt många till antalet. Jag minns bara en kvinna som jag satt med dömd till livstids fängelse för ett mord hon begick under 90-talet. Och där vill jag säga, all min respekt till henne. Hon var den som suttit längst av oss alla där inne, närmare sexton år för att vara exakt, och hon var den som var till mest hjälp för andra. Det största stödet, den som var mest förstående och accepterande. En underbar tjej som begått ett brutalt brott med andra ord.
Citera
2011-12-14, 01:24
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sw33t
Kan ju bara tillägga att TS, JesC, väldigt ofta understryker de faktum att hon har suttit i fängelse. Både på hennes blogg, här på Flashback och på Facebook. Hon är enligt hennes egna ord också stolt för att ha suttit i fängelse.

JesC har även varit väldigt aktiv i tråden om Sturebymordet där hon uttrycker sitt ogillande av att hänga ut dömda mördare...

Och din poäng är?

Du verkar ha läst rätt mycket om mig, då vet du också varför jag understryker att jag sitter i fängelse? Varför jag har en blogg om det? Och varför jag är insatt och intresserar mig för brott och straff?

Och jag har aldrig uttryckt mitt ogillande av att hänga ut dömda mördare. Jag har uttryck mitt ogillande att hänga ut en sexton årig kille som avtjänat sitt straff och bytt identitet.
Citera
2011-12-14, 01:25
Medlem
bobthesmokers avatar
är du het?

min första tanke på att folk hamnar i klammeri är ofta utanförskap eller dylikt.

kanske ot. men ändå, hur hamnade du i den här knipan från början?
Citera
2011-12-14, 01:29
Medlem
Måste du betala tillbaka pengarna du är skyldig människorna du har rånat? Blev ditt straff lindrigare för att du skötte dig bra, alltså kortare tid?
Citera
2011-12-14, 01:29
Medlem
wippedcreams avatar
Vad var det första du gjorde när du kom ut som du kände...fyfan va gött att äntligen kunna?
Citera
2011-12-14, 01:32
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok-Femttii
Får man ha egna kläder på sig?

Måste man tvätta sina sängkläder?

Får man ha dator på rummet så man kan skriva brev. Och får man ha skrivare på rummet.

Om man blir tillsammans med någon kan man då få dela rum?

Kan man sporta utomhus, promenera mm?

Finns det narkotika inne på kåken?

Hur ofta får man ta emot besök?

Finns det "privata" rum om man får besök eller är man övervakad?

Hade ni nått jobb dagtid som ni fick lön för?

Om man blir gravid får man då ha barnet med sig i cellen i början? Vad händer sen?

Man tvättar alla sina sängkläder och kläder själv och man får inte ha dator på rummet. Man får inte under någon omständighet dela rum med någon. Man kan promenera utomhus under promenadtid, det vill säga en timma om dagen. Narkotika på anstalt förekommer knappt, i alla fall inte på Hinseberg. Besök får man ta emot på helgerna och man måste då boka så man kan säga att så ofta som ett besöksrum finns ledigt. Besöken kan vara bevakade eller obevakade. Det beror på olika omständigheter. Ska man exempelvis få besök av någon som tidigare är straffad så sker det besöket bevakat om det ens blir godkänt. Vi hade sysselsättningsplikt dagtid och tjänade tio kronor i timman.

Om man blir gravid, eller redan är gravid när man hamnar i fängelse så får man föda barnet och ha barnet i anstalten tills dess att barnet fyller två år. Efter det får barnet flytta till någon i familjen eller en fosterfamilj som utses tillsammans med socialen.
Citera
2011-12-14, 01:34
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufsing
Hur var det dagen du var fri? Hur var känslan att komma ut? Vad var det första du gjorde?
Om jag ska sätta mig in i situationen, så känns det som att det finns hur mycket som helst att göra men man vet fan inte vart man ska börja?

Fint att se att du har börjat om på rätt sida av livet nu, all lycka i framtiden!

Att bli fri är en obeskrivlig känsla. Man känner separationsångest och blir nervös för att möta verkligheten som man så länge längtat efter.

När jag kom utanför grindarna bröt jag ihop och satte mig ner på gräsmattan och började gråta. Det var otroligt läskigt men givetvis helt fantastiskt.

Jag umgicks bara med min familj de första veckorna. Saker som att gå på stan eller vara på en plats med mycket folk var totalt omöjligt. Man kände sig som på nytt född.
Citera
2011-12-14, 01:36
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Vad är det som är kul med att han tror att du sprider din blogg? Du gör ju det?

Om du inte försöker tjäna pengar på bloggen, hur kommer det sig då att du har annonser på den?

OnT: Har du tänkt kontakta personerna du bedragit och be om ursäkt? Varför/varför inte? Hade jag varit den som blivit lurad hade jag antingen velat hämnas eller behövt en tvättäkta ursäkt

Meningen är inte att sprida min blogg så jag är ledsen om vissa av er tar det så. Jag skickade några länkar som svar på vissa frågor för att slippa skriva detsamma om igen.

Vad avser reklamen som är på sidan så är det något som följer med blogg.se för att slippa den måste du betala en summa. Det är därmed inga annonser jag tjänar pengar på.

Och ja, jag har tänkt att jag ska kontakta alla de som jag har lurat. Några har jag redan kontaktat. Men jag gör det under tiden jag betalar tillbaka ersättningsanspråken då det är främst det som offren är intresserade utav.
Citera
2011-12-14, 01:45
Medlem
Illusioners avatar
Vad exakt är det man studerar i fängelset?
Citera
2011-12-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Som redan skrivet, man dömer inte någon utifrån brotten så länge det inte gäller brott emot barn eller sexrelaterade brott.

Jag kan berätta att många av de kvinnor som döms för mord och mordförsök, särskilt de som satt på Hinseberg, är äldre damer som efter decennier av misshandel gett igen på sina män. Givetvis är inte detta acceptabelt men någonstans begripligt. Ta det inte fel, mord på en annan människa är aldrig okej men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Övriga fångar dömde för exempelvis planerade mord var inte särskilt många till antalet. Jag minns bara en kvinna som jag satt med dömd till livstids fängelse för ett mord hon begick under 90-talet. Och där vill jag säga, all min respekt till henne. Hon var den som suttit längst av oss alla där inne, närmare sexton år för att vara exakt, och hon var den som var till mest hjälp för andra. Det största stödet, den som var mest förstående och accepterande. En underbar tjej som begått ett brutalt brott med andra ord.

Jag vill inte rakt av döma någon för alltid, även då det gäller sexrelaterade brott. Det finns oftast en bakomliggande orsak, t.ex. att en person som begått sexbrott även själv blivit utsatt för det. Jag ser naturligtvis brottet i sig som ett av de allvarligaste och tycker att det skall lagföras hårt.

Ja förstår dig angående kvinnorna som sitter inne för dråp och mord. Det är problematiskt att det sker så omfattade misshandel på kvinnor i svenska hem (känner en som jobbar med utsatta kvinnor, skrämmande hur många som söker skydd för sina män, men som oftast inte vill anmäla). Naturligtvis så är dråp eller mord aldrig rättfärdigt och därför stränga straff. Att ta lagen i egna händer urholkar rättssystemet.

Intressant med kvinnan som var dömd för planlagt mord, vad hade hon gjort (om du nu vill svara på det)? Hade hon några drömmar vad hon skulle vilja göra, om hon släpps fri? Eller känner hon att det spelar ingen roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in