2008-10-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTerry
Har en vända på gång framöver. Straffet är 4 månader så det lär ju inte bli Kumla precis utan det blir förmodligen någon öppen anstalt.

Har suttit och funderat på om jag ska välja fotboja eller fängelse. Studerar på heltid och uppfyller övriga krav för fotboja så det är vad jag vill som avgör.

Det som "lockar" med fängelset är fyra månader med bra mat & stenhård träning. Att komma bort ifrån vardagen. Det är ju också mer socialt än att sitta ensam i min lägenhet.

Om jag väljer fängelse. Finns det då en chans att jag kommer ut tidigare för att jag uppför mig bra eller fungerar det inte så på korta straff?

Vad skulle ni som suttit inne valt? Är jag en idiot som ens funderar över att välja fängelse?

Om det är bra mat och stenhård träning som lockar så får du nog tänka om. Visst går det att få schyst mat på anstalt när man sitter på avdelning med självförvaltning men om man bortser från det så kan du bereda dig på att förundras över hur fan någon kan misslyckas så fatalt med havregrynsgröt och se fram emot härliga luncher såsom saftsoppa och mackor.

Maten skiljer på olika platser och vill du ha bra mat så stanna ute. Gymmen har dom dragit ner på mer och mer, tror inte det finns någon anstalt kvar med bra gym nu. Eller? Borås hörde jag nått om men dom har väl tagit ner där också eller?

Men vill du sabba studier för att sitta och uggla på en anstalt så för all del.. Jag tycker att det låter korkat. (ja jag har själv suttit, dock ej på någon klass A ej heller öppen)
Citera
2008-10-02, 18:13
Bannlyst
Var förståndig

Citat:
Har en vända på gång framöver. Straffet är 4 månader så det lär ju inte bli Kumla precis utan det blir förmodligen någon öppen anstalt.

Har suttit och funderat på om jag ska välja fotboja eller fängelse. Studerar på heltid och uppfyller övriga krav för fotboja så det är vad jag vill som avgör.

Det som "lockar" med fängelset är fyra månader med bra mat & stenhård träning. Att komma bort ifrån vardagen. Det är ju också mer socialt än att sitta ensam i min lägenhet.

Om jag väljer fängelse. Finns det då en chans att jag kommer ut tidigare för att jag uppför mig bra eller fungerar det inte så på korta straff?

Vad skulle ni som suttit inne valt? Är jag en idiot som ens funderar över att välja fängelse?

Ta fotboja. Det blir betydligt billigare för skattebetalarna och du måste vistas i en studielokal under dagtid så du blir inte isolerad.

Vare sig mat eller träning motiverar vistelse i en depraverad miljö som kan skada dig själsligt.
Citera
2008-10-02, 18:24
Medlem
Hur är relationen mellan vakter och intagna? Är det väldigt strikt och formellt eller blir det lite vardagsprat och så ibland?
Citera
2008-10-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warinworld
Ta fotboja. Det blir betydligt billigare för skattebetalarna och du måste vistas i en studielokal under dagtid så du blir inte isolerad.

Vare sig mat eller träning motiverar vistelse i en depraverad miljö som kan skada dig själsligt.

Om han hade brytt sig om skattebetalarna hade han väl inte begått brottet överhuvudtaget?

Det är nog väldigt individuellt om man tar skada rent själsligt. Vissa är helt enkelt mer själsligt svaga och lättpåverkade.

Personligen skulle jag tagit fängelse.
Citera
2008-10-03, 18:50
Bannlyst
Tror du

Citat:
Ursprungligen postat av KhemSedjet
Om han hade brytt sig om skattebetalarna hade han väl inte begått brottet överhuvudtaget?

Det är nog väldigt individuellt om man tar skada rent själsligt. Vissa är helt enkelt mer själsligt svaga och lättpåverkade.

Personligen skulle jag tagit fängelse.

Vederbörandes brott behöver ej alls vara kopplad till kostnader för skattebetalarna bortsett från domen men en verkställighet alltid är det.

Alla påverkas av en verkställighet, vissa mer vissa mindre men dock. Beror helt på vilken kåk man hamnar på men simpla skäl som mat eller gym är nog knappast sanningen. Tror mer på en ide´om att det är coolt av att ha suttit inne. Sitta inne på en öppen eller sluten lokal anstalt är dock allt annat än coolt och inget att bräcka hem med. Så en "wannabe" inom kåklivet är stendött från första tanken.
Citera
2008-10-03, 19:28
Medlem
Citat:
Vederbörandes brott behöver ej alls vara kopplad till kostnader för skattebetalarna bortsett från domen men en verkställighet alltid är det.

Alla påverkas av en verkställighet, vissa mer vissa mindre men dock. Beror helt på vilken kåk man hamnar på men simpla skäl som mat eller gym är nog knappast sanningen. Tror mer på en ide´om att det är coolt av att ha suttit inne. Sitta inne på en öppen eller sluten lokal anstalt är dock allt annat än coolt och inget att bräcka hem med. Så en "wannabe" inom kåklivet är stendött från första tanken.

Vi kan helt enkelt konstatera att detta är en åsiktsfråga och som alla vet kan sådana skilja sig mellan olika personer. Du har din åsikt och jag har min
Citera
2008-10-04, 17:08
Medlem
Citat:
Tror mer på en ide´om att det är coolt av att ha suttit inne.

Du har fel. Det är snarare tvärtom. Skulle jag ta boja skulle folk i pereferin undra varför jag aldrig går med ut och äter, går med på fester och så vidare.

Det skulle tillslut vara oundvikligt att berätta att jag har fotboja och jag skulle få ett rykte som kriminell. Något jag inte vill.

Skulle jag sitta av tiden i fängelse är det istället bara dom närmaste som vet.

Övriga skulle kunna tro att jag tog paus en termin och reste varefter jag kommer tillbaka och allt är som vanligt igen.

På grund av den och dom andra sakerna jag tagit upp lutar det faktiskt åt fängelse nu.

Men jag har någon månad till på mig att fundera så jag får se hur det blir.

En sak är iallafall säker, jag kommer definitivt inte göra mitt val baserat på hur fördelaktigt det är för dom Svenska skattebetalarna...

Citera
2008-10-04, 18:41
Medlem
Citat:
En sak är iallafall säker, jag kommer definitivt inte göra mitt val baserat på hur fördelaktigt det är för dom Svenska skattebetalarna...

Vad var det jag sa? För övrigt delar jag denna åsikt.
Citera
2008-10-05, 10:01
Medlem
Westbays avatar
Då hoppas jag se en liten recension av din tid sen då du kommer ut igen
eller man kanske har dator med internetuppkoppling på anstalterna?
Citera
2008-10-10, 09:20
Medlem
Tjena, om man ska hitta något dåligt med fängelser så får man ju verkligen leta asså...
Men ni som suttit inne, vad var det värsta med det??
Citera
2008-10-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Tjena, om man ska hitta något dåligt med fängelser så får man ju verkligen leta asså...
Men ni som suttit inne, vad var det värsta med det??

Det värsta är väl att man är frihetsberövad och att man är tvungen att jobba i princip gratis för samhället. Men det är man på sätt och vis utanför fängelset också. Ser inte så mycket frihet i att vara slav under samhällets moral, jobba 7-16 varje dag för att tjäna pengar åt samhället för att sedan sitta och ruttna framför statlig propaganda på TVn, i tidningar, etc.
Citera
2008-10-10, 13:09
Medlem
Finns det många asiater på kumla/hall? Om nej, skulle dom ha det ensamt socialt eller skulle dom ha folk att umgås med också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in