2017-04-24, 09:51
Medlem
lasternassummas avatar
7,5 miljarder!
Om några timmar passerar Jordens befolkning 7,5 miljarder (enligt Wordometers).
Jag tror, som du antyder, att en "hållbar" befolkning vore kanske runt 1-2 miljarder.
Exakt vilken siffra man kommer fram till beror naturligtvis hur man definierar hållbar.
En bra definition borde ta hänsyn till många faktorer som är begränsade, som t.ex. odlingsbar areal och havens fiskproduktionskapacitet, men jag nöjer mig med att förenkla och bara se till energi. Ungefär 10% av den energi som människor konsumerar produceras förnyelsebart. Det innebär att den räcker till ca 750 miljoner människor, eller en tiondel av den nuvarande befolkningen.

Varför är det obekvämt att diskutera Jordens befolkning?
Jag tror flera faktorer samverkar till att göra det till en svår fråga att diskutera.
– Det kan verka inhumant att säga att vi borde vara färre, men det är ju det verkligt humana, på sikt.
– Ekonomer, företag och politiker ser människor som konsumenter och skattebetalare. "Fler människor leder till större marknad, ökad BNP och ökade skatteinkomster".
– Det är svårt att hitta verktyg för att minska Jordens befolkning. Enbarnspolitik fungerar dock.
– Den befolkningspyramid som uppstår vid befolkningsminskning innebär utmaningar när det gäller viktiga samhällsfunktioner som t.ex. att ta hand om äldre.

Det finns säkert fler orsaker som gör befolkningsdiskussionen obekväm. Det finns, som jag ser det, ingen så stor och så avgörande fråga för mänsklighetens framtid där så många stoppar huvudet i sanden och låtsas som om problemet inte finns.

Hur ska vi komma vidare så att vi kan börja diskutera en långsiktig och hållbar försörjning av de människor som lever på Jorden och inkludera den här, helt avgörande frågan, i diskussionen? Hur många människor kan leva hållbart på Jorden, på sikt?

Citat:
Ursprungligen postat av JohannaDearc
Det borde vara helt uppenbart för alla att överbefolkning är på många sätt roten till många problem och ett väldigt stort miljöhot. Som vissa redan sagt i tråden och det jag läst på diverse vetenskapssidor kan jorden försörja ganska många på kort sikt, en siffra som ofta förekommer är ca 10 miljarder på bekostnad av stora skador på ekosystement. Enligt andra artiklar jag läst säger att vi redan ligger över en hållbar siffra för vad jorden kan försörja utan stora skador på ekosystemet. Exakt hur många som jorden kan försörja verkar det inte finnas någon bestämd uppfattning för, men har hört allt från 1 miljard till 4 miljarder som gräns för långsiktigt hållbar försörjning. Detta ämne är mycket intressant och det talas för lite om det. Jag tror att det är väldigt obekvämt för många att ta till sig att det är för mycket människor på jorden och vad som kanske behövs är en stor befolkningsreduktion..
Citera
2017-04-24, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
7,5 miljarder!
Jag tror, som du antyder, att en "hållbar" befolkning vore kanske runt 1-2 miljarder.
Exakt vilken siffra man kommer fram till beror naturligtvis hur man definierar hållbar.
En bra definition borde ta hänsyn till många faktorer som är begränsade, som t.ex. odlingsbar areal och havens fiskproduktionskapacitet, men jag nöjer mig med att förenkla och bara se till energi. Ungefär 10% av den energi som människor konsumerar produceras förnyelsebart. Det innebär att den räcker till ca 750 miljoner människor, eller en tiondel av den nuvarande befolkningen.

Jag tror flera faktorer samverkar till att göra det till en svår fråga att diskutera.
– Det kan verka inhumant att säga att vi borde vara färre, men det är ju det verkligt humana, på sikt.
– Ekonomer, företag och politiker ser människor som konsumenter och skattebetalare. "Fler människor leder till större marknad, ökad BNP och ökade skatteinkomster".
– Det är svårt att hitta verktyg för att minska Jordens befolkning. Enbarnspolitik fungerar dock.
– Den befolkningspyramid som uppstår vid befolkningsminskning innebär utmaningar när det gäller viktiga samhällsfunktioner som t.ex. att ta hand om äldre.

Det finns säkert fler orsaker som gör befolkningsdiskussionen obekväm. Det finns, som jag ser det, ingen så stor och så avgörande fråga för mänsklighetens framtid där så många stoppar huvudet i sanden och låtsas som om problemet inte finns.

Hur ska vi komma vidare så att vi kan börja diskutera en långsiktig och hållbar försörjning av de människor som lever på Jorden och inkludera den här, helt avgörande frågan, i diskussionen? Hur många människor kan leva hållbart på Jorden, på sikt?

Usch vad hemskt. Låt atombomberna härja eller släpp lös lite pest på
Folket. Om vi kunde få ner siffran till 1 miljard vore det ju nice
Citera
2017-04-24, 09:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Usch vad hemskt. Låt atombomberna härja eller släpp lös lite pest på
Folket. Om vi kunde få ner siffran till 1 miljard vore det ju nice

Även om det är möjligt att relationerna mellan Nordkorea och USA eller Australien kan leda till ett kärnvapenkrig och dramatisk befolkningsminskning så är jag övertygad om att en minskning kan genomföras på ett betydligt mer humant sätt. Krig är vedervärdigt. Enbarnspolitik kan genomföras på ett humant sätt.

Om vi bara kan öppna för en seriös diskussion så är jag övertygad om att vi kan hitta humana lösningar.

Citera
2017-04-24, 10:04
Avslutad
Citat:
Även om det är möjligt att relationerna mellan Nordkorea och USA eller Australien kan leda till ett kärnvapenkrig och dramatisk befolkningsminskning så är jag övertygad om att en minskning kan genomföras på ett betydligt mer humant sätt. Krig är vedervärdigt. Enbarnspolitik kan genomföras på ett humant sätt.

Om vi bara kan öppna för en seriös diskussion så är jag övertygad om att vi kan hitta humana lösningar.

Ok för att vara mer seriös då.

1 barns policy låterju bra i teorin.men i praktiken är detomöjligt. Dels pga religion där preventivmedel är förbjudet. Samt i fattiga länder massproduceras det barn för att de ska ta hand om föräldrarna när de växt upp.

samt att det skulle ta ett antal år minst 50-60 möjligtvis 100 + innan man lyckades omvända detta i praktiken runt hela jordgloben. Under den tiden har befolkningen växt ännu mer. Kanske till 8 miljarder.

Så om ingen stor naturkatastrof eller nartuligt epidemi sker så är det oundvikligt att få ner siffran utan hjälp av de mer våldsammare eller dödliga metoder
Citera
2017-04-24, 10:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ok för att vara mer seriös då.

1 barns policy låterju bra i teorin.men i praktiken är detomöjligt. Dels pga religion där preventivmedel är förbjudet. Samt i fattiga länder massproduceras det barn för att de ska ta hand om föräldrarna när de växt upp.

samt att det skulle ta ett antal år minst 50-60 möjligtvis 100 + innan man lyckades omvända detta i praktiken runt hela jordgloben. Under den tiden har befolkningen växt ännu mer. Kanske till 8 miljarder.

Så om ingen stor naturkatastrof eller nartuligt epidemi sker så är det oundvikligt att få ner siffran utan hjälp av de mer våldsammare eller dödliga metoder

Hur kommer Jordens befolkning att fortsätta växa?
I det här inlägget:
(FB) Överbefolkning det största miljöhotet?
finns bl.a. detta:

"Tillväxthastigheten är för närvarande ungefär 1,13% per år. Om ökningen fortsätter i samma takt så ser det ut så här ett tag framåt:
2023: 8 miljarder
2028: 8,5 miljarder
2033: 9 miljarder
2038: 9,5 miljarder
2043: 10 miljarder"

Utgående från detta är det rimligt att vi förväntar oss en efterfrågan på mat, fossila bränslen, m.m. som också ökar med ca 1% per år.
Relatera detta till tillgänglig odlingsbar areal och kända tillgångar på råolja så kan vi notera att vi ganska snart står inför ett växande bekymmer.

Är det omöjligt att begränsa befolkningstillväxten?
"Omöjligt" är ett ord som jag sällan använder. Visst finns det exempel på svårigheter när det gäller att reducera befolkningstillväxten eller befolkningen, men Kina har ju visat att det går. Påven, andra religösa frågeställningar (än påvens motstånd mot preventivmedel) och extrem fattigdom innebär naturligtvis utmaningar. Personligen tror jag att det är bristen på insikt i vad global matbrist och energibrist får för konsekvenser som är det stora hindret för en seriös diskussion om befolkningsfrågan.
I slutändan kan det bli som du skriver. Det blir storkrig och globala pandemier i stället...
Personligen skulle jag föredra någonting mer humant.

Citera
2017-04-24, 10:52
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
7,5 miljarder!

Inte nog med att barnafödandet inte problematiseras i Sverige, det glorifieras snarare och uppmuntras i största möjliga mån, ingenstans finns det väl så mycket förmåner för barnfamiljer som här. Skulle man ens våga påtala det ohållbara i detta så blir man kallad kvinnohatare, antifeminist och blir en social paria ungefär. En annan "lösning" vore väl att införa obligatorisk kastration för män förstås, även för dem som vill bo och turista här, annars skulle sexturister komma och sätta på alla våra kvinnor, då kan man ju förstås sterilisera alla kvinnor också, men jag tänker att åtminstone kvinnorna ska få ha lite kul med varandra medan männen får vara utan, ja jag är feminist

En annan sak vi måste börja införa är dödshjälp, det är inhumant att kräva att befolkningen ska svälta ihjäl när maten tar slut, när det finns effektiva droger.
Senast redigerad av zerxez 2017-04-24 kl. 10:59.
Citera
2017-04-24, 11:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Inte nog med att barnafödandet inte problematiseras i Sverige, det glorifieras snarare och uppmuntras i största möjliga mån, ingenstans finns det väl så mycket förmåner för barnfamiljer som här. Skulle man ens våga påtala det ohållbara i detta så blir man kallad kvinnohatare, antifeminist och blir en social paria ungefär. En annan "lösning" vore väl att införa obligatorisk kastration för män förstås, även för dem som vill bo och turista här, annars skulle sexturister komma och sätta på alla våra kvinnor, då kan man ju förstås sterilisera alla kvinnor också

En annan sak vi måste börja införa är dödshjälp, det är inhumant att kräva att befolkningen ska svälta ihjäl när maten tar slut, när det finns effektiva droger.

Jag håller helt med dig om att det "etablerade" synsättet är märkligt.
Visst kompliceras frågeställningen av att befolkningsfrågan måste ses som ett Globalt problem, men jag tror att den svenska synen har stora likheter med hur det ser ut i resten av världen.

Vi måste inse att storföretags och politikers strävan efter ökad befolkning utgår från ett egenintresse. Dom vill ha fler kunder och fler skattebetalare. Befolkningen vill leva väl och prioriterar inte att att storföretag och politiker får det bättre.

Det finns massor som går att göra för att bromsa befolkningstillväxten utan inhumana tvångsåtgärder.

Jag ser det som att det stora problemet är att det inte är "opportunt" att ens diskutera befolkningsutvecklingen som en farlig utveckling som kan leda till t.ex. mat och energibrist. När miljardtals människor börjar röra på sig för att hitta mat och energi så har världen ett stort problem.

Jag hoppas att det inte inträffar, men...

Om befolkningsökningen fortsätter som nu så är vi 12 miljarder (mot nuvarande 7,5) om ca 41 år, dvs. runt 2058.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-24 kl. 11:13.
Citera
2017-04-24, 11:26
Medlem
zerxezs avatar
När det överallt ska daltas med gravida kärringar och deras barnvagnar (ungefär som det vore en bedrift att bli på smällen) får man ibland lust att säga "grattis du har bidragit till skövlingen av planeten, ditt barn har ingen framtid", men istället för att våga ta upp de tunga frågorna, lura istället ungarna att tro att så länge de köper ekologiskt, stänger av lampan, återvinner och äter falafel en gång i veckan så kan de fortsätta åka på weekend till new york, ta bilen överallt och köpa ny mobil varje år och kläder varje vecka, samt knulla fram frivilligt antal nya barn som skall konsumera på samma sätt och dessutom uppmuntras till detta med bidrag. Ett oärligt samhälle som i slutändan kommer att straffa sig
Senast redigerad av zerxez 2017-04-24 kl. 11:31.
Citera
2017-04-24, 12:34
Medlem
lasternassummas avatar
15 miljarder människor år 2078
Med nuvarande ökningstakt kommer jordens befolkning att vara 15 miljarder år 2078.
Fossila bränslen, främst olja och bensin, har blivit bristvara långt innan dess. Eftersom billig energi, tillsammans med odlingsbar areal, ingår i förutsättningarna för att vi ska kunna massproducera och distribuera billig mat så ska vi nog räkna med att fetma kommer att vara ett mindre problem då än nu...

Flyktingar?
Vilka folkrörelser, från folktäta till mindre folktäta delar av Jorden kommer en omfattande livsmedelsbrist att kunna orsaka?

Syriens befolkning ökade från 4,6 miljoner 1960 till 22,85 miljoner 2013.
Enligt SCB var odlingsbara arealen 0,22 hektar per capita, globalt 2010.
I Syrien var den odlingsbara arealen 2,8 miljoner hektar före konflikten (0,12 hektar per capita). I dag odlas det på 1,56 miljoner hektar, dvs 44% av den odlingsbara marken odlas det inte på.
Om det odlades mat på samma areal som innan kriget i Syrien så skulle det räcka till 12,7 miljoner människor, om försörjningen ska uppnå till Jordens medelnivå.
Ungefär 5 miljoner människor har flytt från Syrien under den nu pågående konflikten. 13,5 miljoner människor i Syrien behöver humanitär hjälp, enligt FN.
EU, med 510 miljoner invånare, har varken som grupp eller i enskilda länder kunnat hantera en flyktingström som omfattat motsvarande 1% av invånarna i EU, på ett bra sätt. Flyktingströmmen har också bidragit till att orsaka stora politiska förändringar i Europa, som Brexit och nya politiska rörelser som ofta kallas "populism".

Försök att skapa en bild av vad som skulle hända om antalet flyktingar var tio gånger så stort, 50 miljoner.

Försök att skapa en bild av vad som skulle hända om antalet flyktingar var 100 gånger så stort, 500 miljoner.

Försök att skapa en bild av vad som skulle hända om antalet flyktingar var 1000 gånger så stort, 5 miljarder.

Om Jordens befolkning fortsätter att växa som nu så kan det komma att finnas miljardtals med svältande flyktingar, som försöker att ta sig till en plats där det går att hitta vatten och mat, inom 50 år.

Om inte storkrig eller pandemier reducerar Jordens befolkning innan.

En planerad, kontrollerad befolkningsminskning är väl inte att tänka på, eller?

Citera
2017-04-25, 20:25
Medlem
lasternassummas avatar
Nu är vi fler än 7,5 miljarder!
Så har då Jordens befolkning passerat 7,5 miljarder, enligt Worldometers:
http://www.worldometers.info

Hur ser prognosen ut för att livsmedelspduktionen ska kunna hålla takten med den snabbt ökande befolkningen? Inte så bra, om man ska tro på den här dokumentären.

Sista skörden
"Svensk naturdokumentär från 2017. Det handlar om ett av våra viktigaste ekosystem och en förutsättning för vår överlevnad. Planetens jordar är hotade. Den industriella livsmedelsproduktionen utarmar vår matjord, det påverkar näringsinnehållet i vår mat och näringsbrist kan vara orsaken till det vi kallar välfärdssjukdomar. Vi tömmer vårt jordkonto på dess kapital när vi behöver det som allra mest. Utan jord inget liv och utan liv ingen jord. En film av Tina-Marie Qwiberg."

Kan ses på SVT play:
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1

Citera
2017-04-27, 09:50
Medlem
Här är en länk som pratar om en befolkningsplatå på 9,4 miljarder år 2070.

http://www.geek.com/news/the-education-effect-global-population-to-plateau-by-2070-1607645/

Man sågar FN-rapporter.
Citera
2017-04-28, 16:37
Medlem
Och politikerna gör vad??? Fjäskar för muslimer med massor av barn. Eller???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in