Citat:
Järn är otroligt mycket billigare nu än på "järnåldern". Jag vet inte vad jag ska kunna länka till, räcker det inte att du går ut på stan och tittar på prislappar på saker gjorda av järn och jämför med hur många veckor en järnåldersmänniska måste arbeta med att söka utvinna och omforma malm till järn? Behöver du verkligen en renomerad gubbe i slips som säger det uppenbara, för att du ska inse det?
Ursprungligen postat av Taalmannen
Uttryckte jag mig oklart? Inversen på priset är ditt mått? Har du någon relevant länk till det?
Citat:
Fria människors handling leder säkerligen till obegränsad tillväxt! De har ju hjärnor med obegränsad anpassningsförmåga. Liksom du kan räkna med att ogräs växer yvigt i dina blomrabatter om du låter dem hållas. Jag efterfrågar som sagt hur den mur ser ut där det är omöjligt för människor att omvandla sin omgivning till mer värdefulla tillstånd.
Ja, men det leder väl inte nödvändigtvis till evig ekonomisk tillväxt?!
Citat:
Googla befolkningsmängdens utveckling, och du hittar grafer som beskriver en i stort sett exponentiell kurva. Om du satte dig in i historia under två olika sekler, så skulle du säkerligen notera hur mycket större välståndet var under det senare av de båda perioderna, tack vare den ständigt närvarande exponentiella ekonomiska tillväxten.
Den var möjligen svagt stigande...
Citat:
Varför skulle människor vara slavar under en "logistisk funktion"? Det är ju tvärtom den exponentiella ekonomiska tillväxten som har gett upphov till människors förmåga att formulera en sån sak som en "logistisk funktion".
Jag behöver inte förklara det. Kan du hänvisa till trovärdiga källor att exponentiell tillväxt i evighet är möjlig? Själv tror jag på den logistiska funktionen.