Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är lyteskomkik att läsa vad de som inte har en minsta jävla susning om en aning om vad en ekonomi är, försöker resonera utifrån sitt statiska perspektiv. De kommer alltid fram till att "allt tar slut hela tiden". De har väl aldrig själva skapat nånting med sitt arbete, så de begriper inte att nånting alls kan skapas.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ni som förnekar logikens giltighet, förnekar ni även empirin?
- Det finns fler människor i världen nu än någonsin.
- Svälten minskar stadigt och kraftigt år för år.
- Krigen är färre än någonsin.
Ändå kommer domedagsprofeterna med sina gamla utnötta glosor. Är det inte märkligt hur hårt svårt det är för somliga individer att lära sig nånting?
- Det finns fler människor i världen nu än någonsin.
- Svälten minskar stadigt och kraftigt år för år.
- Krigen är färre än någonsin.
Ändå kommer domedagsprofeterna med sina gamla utnötta glosor. Är det inte märkligt hur hårt svårt det är för somliga individer att lära sig nånting?
Än lustigare och faktiskt genuint skrämmande är ekonomer som saknar den ringaste insikt i hur biologi, ekologi och allt vad miljöproblem heter fungerar. Jag erkänner gladeligen att jag inte är särskilt påläst inom ekonomi, men det är alltför uppenbart att det ekonomiska paradigm som är förhärskande i dag inte tar tillräckligt med hänsyn till varken de begränsade naturresurserna eller miljön (jag vet att du, Fri, inte förstår vad som menas med ett såpass grundläggande begrepp som miljö, men tänk biologisk natur i allmänhet och ekosystem och individuella arter i synnerhet). Att vi nu är 7 miljarder människor och att levnadsstandarden ständigt höjs medför uppenbarligen en hel del problem, som jag mer än gärna radar upp för dig om du nu skulle vilja det. I sig självt är det naturligtvis jättebra att levnadsstandarden höjs, problemet är bara att när den gör det så tycks det automatiskt följa att vi köper mer onödiga prylar som kräver naturresurser och tär på miljön att producera. Det funkar inte i längden och att blunda för problemen eller totalt förneka dem gör inte att de försvinner. En del av problemen kan säkerligen lösas med hjälp av teknisk innovation, men andra problem, som t.ex. att människans utbredning starkt bidrar till att utrotningstakten av arter ökar (och biodiversiteten minskar - vi ersätter ju den biologiska mångfalden med monokultur), har jag svårt att se hur de kan lösas på något annat sätt än en befolkningsminskning. Hellre att det finns litet färre människor på jorden och att de kan leva goda liv i samklang med naturen, än att maten inte räcker till alla och/eller att den natur som vi är beroende av för att överleva förstörs totalt av att vi är för många.