Ska inleda arbetet med en uppgift på journalisthögskolan. Fokus kommer ligga på Abbas nya banankaviar och hur fasen den idén gick från ett sjukt infall i någons hjärna ända till butikshyllorna.
Jag tänkte också ha med några roliga exempel på andra märkliga smakmixar som försökt säljas genom åren. Har dock svårt att komma på något roligare än oboy med banansmak. Så kötta på med vadhelst ni kan minnas...
jag minns de bizzara 80-tals läsksorterna som kom.. Framför allt Chokladläsken med avsmak.. Det var ungefär som kolsyrad blaskig Oboy... urghhhh där har du smak-kaos iaf
Reagerade direkt när jag såg reklamen första gången och spydde lite inombords. Sen har jag varit lite förundrad över abbas sill med apelsinsmak men jag har inte smakat den så jag kan inte säga så mycket om den. Låter väldigt äckligt bara.
Min morbror hade köpt kalles kaviar med banansmak. Jag var tvungen att testa. Man kan säga att mina smaklökar blev förvirrade. Det var inte speciellt gott. Går att käka men knappast något man väljer framför dom andra frukostpåläggen.
De flesta avarter till "originalen" när det gäller läsk tycks ju försvinna ganska snart, även om de på nån vänster lyckats ta sig igenom företagets egna tester.
Men jag tvivlar på att alla produkter säljs för att de ska bli succéer i årtionden framöver, ta den randiga bananen som exempel. Vetskapen om dess existens verkar ha spridit sig som en löpeld och folk får upp ögonen för produkten, resten av Kalles-serien samt att man ännu en gång blir påmind om Abba.
Förutom den så nämndes ju även Vanilla Coke, den var riktigt vidrig. Som att grogga med vaniljvodka och cola, utan att bli belönad efteråt när man väl tagit sig igenom pinan. Vinägerchipsen, trots att de var jävligt goda, mottogs väl inte så väl av svenska folket i alla fall, jag tror de försvann ganska fort. Den gula ketchupen från Felix blev väl inte heller så långvarig...
Det finns säkert mycket konstiga blandningar bland hyllorna i större mataffärer, men jag gissar på att de filtreras bort nånstans på vägen mellan ögat och hjärnan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!