2007-10-07, 11:52
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Johan Larsson, Stockholm
Roger Mollberg har signat nu.
2007-10-07, 11:53
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaw
Du kan ju ringa till dem och fråga ifall de är nöjda med hur de uppfostrat sin avkomma.

Enligt artikeln i Expressen så var ju den skjutne nära nog ett helgon. Jag tror att föräldrarna antingen sket fullständigt i vad killarna sysslade med, eller så trodde de att alla rapporter om terror mot gamla och handikappade var lögner och att deras små raringar egentligen hoppade omkring på ängarna och plockade blommor om nätterna.
2007-10-07, 11:54
Medlem
Emp-snubbes avatar
Mormorn verkar vara helt ute o cycklar hon med.
2007-10-07, 11:54
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Mormorn verkar vara helt ute o cycklar hon med.
Senil.
2007-10-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TMNT
har vi nån länk?

http://evaehlinja.bilddagboken.se/

Titta på bildkommentarerna till de bilder som finns under 6/10.
2007-10-07, 11:56
Medlem
Blazookas avatar
Rätt åt ungjävlarna. Hoppas den andre skadade också dör.
2007-10-07, 11:56
Medlem
Pendeltågs avatar
Underskrivet med Pendeltåg flashback. Reagerade lite över första namnet:

Citat:
Familjen Söderberg, Rödeby
2007-10-07, 11:58
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Underskrivet med Pendeltåg flashback. Reagerade lite över första namnet:

Kickass! dom har byn bakom sig.
2007-10-07, 11:58
Medlem
Är det något som denna händelse visar tydligt så är det att vi lever i ett samhälle där var och en får stå upp för sig själv. Efter 30-40 års grasserande av daltande med brottslingar och nedskärningar inom ordningsmakten har vårt land blivit en lekstuga för allsköns drägg, som obehindrat kan göra vad de känner för. Det är snart rena vilda västern, brottslingar belönas på bekostnad av laglydiga medborgare som motarbetas. Självklart har folket fått nog, och jag hoppas att detta kommer bli startskottet (bokstavligt talat!) för bildandet av medborgargarden på varje ort. Polisen finns bara på pappret - det är dags att vi själva sätter ner foten och tar itur med den lilla odrägliga minoritet som gör livet surt för så många. Frågan är bara om den tama svensken vågar bryta sig loss från sin trygga men naiva bubbla av konsensus, icke-våldsideologi och myndighetskryperi för att stå upp för sin rätt.
2007-10-07, 11:59
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Kickass! dom har byn bakom sig.
Så jävla gott att se! Nu kanske folk vågar gå ut om kvällarna och njuta av en vacker höstkväll i Svea Rike utan att bli attackerade av "busungar".
2007-10-07, 12:01
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsalva
Som det beskrevs i filmen så handlade det först och främst om en Mycket omfattande excercisträning () med Lt Stålkuhk motsvarande. Sedan så fick man se dem ligga på skjutbanan med K-pist och det gnälldes lite om hur jobbig vapenvården var. Men det var nog i princip som vanlig Svensk militär grundutbildning, förutom att det nog hölls fan så mycket bättre koll på dem är på vanliga beväringar.

Intressant är att värstingen som följdes i filmen verkade klara sig klanderfritt där och även höll sig från brott ett tag efteråt, det som behövdes var kanske bara lite struktur och ordning? Sen så kom den gamla vanliga visan om att han träffade olämpliga kamrater och började med samma skit igen. Men det är ett sidospår.

Som yrkesmillitär måste jag ifrågasätta lämpligheten i att ge problembarn tillgång till, och kunskap om, vapen. Men disciplin är definitivt vad de saknar och vad de behöver.

En drillskola i vapenfri militärdisciplin för "värstingar" är ingen dum idé. Tyvärr så tror jag inte att svensken är mogen för något sådant, eftersom vi i det här landet ser gärningsmannen som offer som det skall daltas med. Jag tror inte heller att någon politiker skulle våga ta tag i det.
2007-10-07, 12:01
Medlem
Polisen hinner inte allt, men efter fyra polisanmälningar är ju knappast föräldrarna ovetande. I min erfarenhet räcker det dock inte särskilt ofta.

Jag skickade en gång i egenskap av arbetsledare för förturslistan på sommarjobben (dvs barnvakt...) hem en full kille från jobbet. Det kom genast en utskällning från en mycket arg mamma. När två av ungarna satte igång att slåss på mycket fullt allvar och ytterst brutalt mitt bland solande turister på den strand vi var satta att sköta så fick jag också skicka hem dom (med en smula försprång för den svagare killen) då dom inte gick att ha bland folk. Återigen en utskällning av föräldrar på båda sidor. Dom förlorade ju inkomster...

När en kille och en tjej dunkade på varandra ytterst energiskt i ett litet hus på en lekplats försökte jag förklara att sånt inte är så uppskattat av t ex de föräldrar som fanns i närheten. Ingen förståelse för det alls dock. "Vi brukar göra det när vi har lust" fick jag höra.

De där människorna med sociala beteendeproblem har ofta en extremt snäv uppfattning om vad som är acceptabelt beteende. Under de veckor jag arbetsledde de där sommarjobbarna insåg jag att dom helt enkelt inte förstod vad "normalt" för de flesta innebär. Hänsyn gällde bara för de dom kände. Föräldrarna gapade i sin tur bara om rättigheter. I deras mening hade ungarna (13-16-åringar) rätt att supa sig skitfulla en vanlig onsdagkväll och alltså komma packade direkt till jobbet på torsdag morgon. De problem som då uppkom var samhällets problem, d v s mitt.

Lille Simon hade bara otur. Svaga föräldrar, klent sinne, dåligt omdöme och en utmärkt förmåga att driva saker till sin spets. Det där med hagelgeväret var nog inte riktigt med i "planerna" dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in