Citat:
Ursprungligen postat av Hudsalva
Som det beskrevs i filmen så handlade det först och främst om en Mycket omfattande excercisträning (

) med Lt Stålkuhk motsvarande. Sedan så fick man se dem ligga på skjutbanan med K-pist och det gnälldes lite om hur jobbig vapenvården var. Men det var nog i princip som vanlig Svensk militär grundutbildning, förutom att det nog hölls fan så mycket bättre koll på dem är på vanliga beväringar.
Intressant är att värstingen som följdes i filmen verkade klara sig klanderfritt där och även höll sig från brott ett tag efteråt, det som behövdes var kanske bara lite struktur och ordning? Sen så kom den gamla vanliga visan om att han träffade olämpliga kamrater och började med samma skit igen. Men det är ett sidospår.
Som yrkesmillitär måste jag ifrågasätta lämpligheten i att ge problembarn tillgång till, och kunskap om, vapen. Men disciplin är definitivt vad de saknar och vad de behöver.
En drillskola i vapenfri militärdisciplin för "värstingar" är ingen dum idé. Tyvärr så tror jag inte att svensken är mogen för något sådant, eftersom vi i det här landet ser gärningsmannen som offer som det skall daltas med. Jag tror inte heller att någon politiker skulle våga ta tag i det.