Jag gillade verkligen Fear and Loathing, och tycker att boken är bättre än filmen. Har käst den ett par gånger de senaste åren, och tycker fortfarande att den håller. Hoppas du gillar den, och ett tips, man skrattar högt, läs alltså inte på publika färdmedel, folk tittar så konstigt...
Man har sagt mig att Gombrowicz Dagboken är lysande, så det blir väl till att införskaffa den. Tyckte han var rätt yvig i den enda bok jag läst av honom, Bakakaj.
Jag köpte den på ren känsla. Jag är något av en slavofil. Så jag tänkte; nu tar jag och köper och läser en polack. Det finns något mycket vackert att köpa och läsa en bok på det sättet.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-06-25 kl. 03:35.
Det blev tre fynd på Stadsmissionen för några dagar sen.
Svålhålet av Mikael Niemi
För att jag gillade Populärmusik från Vittula.
The great Gatsby av F. Scott Fitzgerald
Vet inte så mycket om boken mer än att det är en klassiker, och den var billig.
The universe and the tea cup , the mathematics of truth and beauty
Intressant ämne. Jag är urusel på matematik, men det här är en bok om matematik för personer som inte är matematiker.
Bo Erikssons bok Lũtzen 1632 på Åhlens för dryga femtiolappen. Alltid funnit perioden kring Gustav II Adolf och hans död i slaget om Lũtzen spännande sedan de tidiga skolåren och tror att jag kommer läsa detta lättsamma historiska verk med stor behållning. Inte riktigt läst någon riktig bok om historia sedan Slottet i skogen av Norman Mailer.
Fann mig själv av en händelse i en större second hand-affär i dag och drogs förstås mot bokhyllorna. Där hittade jag följande:
Skriet från vildmarken av Jack London;
Anna Karenina av Leo Tolstoj;
Döda huset av Fjodor Dostojevskij;
Mysteriet Edwin Drood av Charles Dickens.
Alla vackert inbundna. För detta gav jag 20 kronor. Även om jag så redan läst alla till leda hade jag inte kunnat tacka nej till ett sådant erbjudande.
Själv fick jag i går från Adlibris hem två, som jag anser, helt perfekta hängmatteböcker;
1) Janet Evanovichs senaste Stephanie Plum-bok, "Finger licking fifteen". De är roliga som fanken.
2) Reginald Hills senaste Dalziel & Pascoe-roman, "Midnight Fugue". En av de absolut bästa kriminalförfattare som finns idag.
Tidigare under veckan fick jag hem ett 20-tal traderafynd, bla några pusseldeckare från guldåldern som hittills gäckat mig, Runebergs "Fänrik Ståhls sägner" och Dennets "Breaking the spell" m.m.
Det blir ett par timmar i hängmattan idag tror jag...