2023-06-26, 21:56
Avslutad
Anastasia av Vladimir Megré. Det är första delen i en bokserie på 10 böcker, nio delar. Del 9 är indelad i två böcker.

Denna bok har fått mycket goda betyg från diverse kanaler jag följer samt att handlingen påminner om en bok jag läst tidigare av en annan rysk författare. Den mystiska tajgan gömmer många hemligheter, kanske bär den vidare på ett kulturellt arv från det tidigare Tatariet som historikerna har gjort sitt bästa för att utplåna ur mänsklighetens och historiens minne? Den för även mina tankar till vad Henry David Thoreau, Tolstoj och Gandhi har pratat om tidigare, d.v.s. om vikten att återgå till ett enklare liv närmare naturen.

På en resa till den sibiriska tajgan år 1995 får Vladimir Megré höra talas om klingande cederträd med helande kraft. Han träffar Anastasia och tillbringar tre dagar hos henne djupt inne i vildmarken. Hon berättar om den vedryska kulturen och sin speciella syn på odling, barnuppfostran, helande, sexualitet, religion och mycket mer. Djupt förändrad av denna upplevelse har Megré skrivit en bok om de insikter Anastasia givit honom. Precis som hennes löfte har denna bok blivit en internationell bestseller och rört millioners hjärtan över hela världen samt givit upphov till hundratals ekobyar.
Senast redigerad av RobRoys 2023-06-26 kl. 22:15.
Citera
2023-06-27, 19:25
Medlem
serotonins avatar
Fyra pocketböcker införskaffades idag: Samhällsbärarna av GW, Den som finner av Stephen King, Mord i högre skolan av John Le Carré och sist men inte minst Shantaram av Gregory David Roberts. Fyrtio svenska kronor gick kalaset på. Har hört mycket gott om Shantaram, den ser jag fram emot att påbörja någon gång i framtiden.
Citera
2023-06-28, 23:18
Medlem
Tio små negerpojkar av Agatha Christie som ljudbok inläst av Helge Skoog. Jag älskar ljudböcker på kassett och minns att jag lånade denna klassiker på bibblan en gång i tiden och att jag uppskattade Skoogs inläsning. Ska bli kul att få lyssna på den igen.
Citera
2023-07-01, 11:41
Medlem
SundsvallsHerrens avatar
Jag köpte senast "En man som heter Ove" av Fredrik Backman. Lyssnade på den som ljudbok på Storytel och tyckte att den var så bra att jag även ville ha den o bokhyllan (och för att stötta författaren).

Sen har jag även köpt en väldigt gammal bibel i en antikaffär. Inte för att jag egentligen är särskilt religiös av mig, men det kändes rätt att ha i bokhyllan och jag ville inte köpa en helt ny för det kändes tråkigt på något sätt.

Köpte också "Harry Potter and the cursed child". Velat läsa den ett tag men tyckte inte den var särskilt bra. Men nu står den i bokhyllan i alla fall.
Citera
2023-07-18, 20:41
Medlem
NoTruces avatar
Var och hälsade på min bror i en annan stad idag och passade på att slinka in på Stadsmissionen. Fyndade finlandssvenske Kjell Lindblands debutbok Före Sömnen, samt Hans Gunnarssons En kväll som den här. Båda novellsamlingar. Fick dem för 20 :- totalt.
Citera
2023-07-20, 11:40
Medlem
Det senaste inköpet var Salvador Dalís ovanliga och illustrerade kokbok.

Salvador Dalís kokbok: Dinéerna med Gala (1975): översättning Åke Ohlmarks / numrerad upplaga.

Salvador Dalí var en spansk surrealistisk konstnär och en av de mest omtyckta 1900-talskonstnärerna.

Länk:
https://www.svt.se/kultur/salvador-dalis-sallsynta-kokbok-ater-i-tryck-efter-40-ar
Senast redigerad av Piratpartiet 2023-07-20 kl. 11:43.
Citera
2023-07-20, 19:29
Medlem
Trollmias avatar
Den senaste boken jag köpte är ett par år sedan på mitt lokala biblioteks bokutförsäljning.

Pauline Gedge: Den Tolfte Förvandlingen
Det är en roman om Akhenaton (Amenophis IV) som gifte sig med Nefertiti, eller kanske mest om hans mamma.

Jag kan inte förklara men jag älskar den här boken, och jag är glad att jag lyckades hitta den för ynka 10-20 kr på utförsäljningen.

För er som inte är hemma i den egyptiska historien så är Akhenaton far till den mest kända faraon: Tutanchamon, ni vet kung Tut som han kallas för.

Det är ingen historisk korrekt roman, men det får en att fundera ibland. Det är kanske är därför jag verkligen gillar den.

Pauline skrev även romanen: Solens dotter som handlade om Hatcheptsut (osäker på stavning här), som var styvmor till Tutmosis III en av de mest kända krigar-kungarna av det forntida Egypten.
Citera
2023-08-06, 13:35
Medlem
Det senaste inköpet var Åke Ohlmarks kontroversiella översättning av Koranen. Har sedan tidigare också Ohlmarks bok "Tolkien och den svarta magin" (1982) som även den i hög grad är omstridd p.g.a. grova anklagelser mot J.R.R. Tolkien och dennes familj.

- Koranen (Åke Ohlmarks, 1983).
Senast redigerad av Piratpartiet 2023-08-06 kl. 13:37.
Citera
2023-08-11, 15:12
Medlem
Ördögs avatar
Nytt fint och förmånligt (4 euro) fynd av bok om angeläget ämne.

Klas-Göran Karlsson: De som är oskyldiga idag kan bli skyldiga imorgon - det armeniska folkmordet och dess efterbörd (2012)
Citera
2023-08-14, 13:36
Medlem
Oxien-serien. Hört mycket gott om den. Tycker den var ok.
Citera
2023-08-14, 21:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ernst Brunners Där går han - 1 och Vallmobadet. Därför att det är ett författarskap jag varit nyfiken på länge, främst pga. att vi kommer från samma håla och han ska göra intressanta och realistiska skildringar av sagda håla.
Citera
2023-08-14, 21:57
Medlem
pn222jws avatar
Hardball - Paretsky

Gestapo - Walton-Kerr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem