Anastasia av
Vladimir Megré. Det är första delen i en bokserie på 10 böcker, nio delar. Del 9 är indelad i två böcker.
Denna bok har fått mycket goda betyg från diverse kanaler jag följer samt att handlingen påminner om en bok jag läst tidigare av en annan rysk författare. Den mystiska tajgan gömmer många hemligheter, kanske bär den vidare på ett kulturellt arv från det tidigare Tatariet som historikerna har gjort sitt bästa för att utplåna ur mänsklighetens och historiens minne? Den för även mina tankar till vad Henry David Thoreau, Tolstoj och Gandhi har pratat om tidigare, d.v.s. om vikten att återgå till ett enklare liv närmare naturen.
På en resa till den sibiriska tajgan år 1995 får Vladimir Megré höra talas om klingande cederträd med helande kraft. Han träffar Anastasia och tillbringar tre dagar hos henne djupt inne i vildmarken. Hon berättar om den vedryska kulturen och sin speciella syn på odling, barnuppfostran, helande, sexualitet, religion och mycket mer. Djupt förändrad av denna upplevelse har Megré skrivit en bok om de insikter Anastasia givit honom. Precis som hennes löfte har denna bok blivit en internationell bestseller och rört millioners hjärtan över hela världen samt givit upphov till hundratals ekobyar.