2019-02-19, 18:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Måste bara få fråga: Hur många böcker snittar du i veckan? Du verkar ha en enorm läskapacitet/-förmåga.

Numera inte ens en bok i veckan som förr i tiden då jag satt hemma och var sjuk, läsningen blev räddningen så då snittade jag kanske 3-4 böcker i veckan, läste större delen av dagarna. Det är över tio år sedan nu, men har fört läsdagbok sedan januari 2016 och blir kanske en ~15 böcker i månaden. Nu på sistone (senaste två månaderna) har det bara blivit några böcker i månaden, men då har annat kommit i vägen med och att jag inte har lika mycket fritid längre.

För att gå ontopic så förhandsbeställde jag All den luft som omger oss av Tom Malmquist igår, kommer om några veckor. Sett fram emot den länge nu, handlar om författarens uppväxt i Huddinge och om liket som man hittade i en grotta i en skog där. Varit förbi grottan i fråga en gång för typ 16-17 år sedan då jag besökte dåvarande vänner i närheten. Och minns tv-programmet Förnimmelse av mord som gick för en massa år sedan hade ett avsnitt om det hela.
Citera
2019-02-19, 20:42
Medlem
Ördögs avatar
Idag hittade jag

Carolus Lindberg: Finlands kyrkor (1935)
Göran Eriksson: Skärgårdskriget 1808 - Striderna vid Kimitoön (2003)
Peter Johnsson: Stalins mord i Katyn och dess historiska efterspel 1940-2010 (2010)
Pierre Galante & Eugène Silianoff: Sista ögonvittnet i bunkern - Hitlers sekreterare berättar (1989)
Citera
2019-02-28, 16:45
Medlem
Ördögs avatar
De senaste nytillskotten är

Lorenz von Numers: Vinet som kaniken drack och andra essayer (1967)
Henry Kissinger: Diplomacy (1994)
Citera
2019-03-01, 17:53
Medlem
Ördögs avatar
Katarina Harrison Lindbergh: Vampyrernas historia (2011)
Citera
2019-03-06, 17:21
Medlem
Ördögs avatar
Cecil Woodham-Smith: Florence Nightingale (1982, utkom ffg 1950)
Bell Irvin Wiley: The Life Of Johnny Reb - The Common Soldier of the Confederacy (1971, utkom ffg 1943)
B. H. Liddell Hart: Nu törs de tala - Tysklands generaler, deras uppstigande och fall, med deras egna redogörelser för militära händelser 1939-1945 (1948)
Anton Tjechov: Dramer (1986)
Albert Engström - Sven Barthel (sammanställare): Ett konstnärsalbum (1943)

Jag har sedan tidigare Woodham Smiths bok om hungersnöden på Irland. Då jag idag hittade Nightingale-biografin behövde jag inte betänka mig många sekunder.
Wiley är en klassisk skildrare av amerikanska inbördeskriget ur de enskilda människornas perspektiv, och jag har på nätet hittat massor med uppskattande ord om honom. Nu kom jag tack vare ebay över hans bok om Konfederationens soldater till ett bra pris.
Tjechov-utgåvan är översatt och försedd med kommentarer av Staffan Skott, hans inblickar i rysk kultur är alltid intressanta.
Citera
2019-03-06, 18:34
Medlem
eremitkraftans avatar
The bow, it's history, manufacture and use - Henry Saint-George (1909, tror den utkom första gången 1890)

Spelar inte fiol men är svag för stråkar. De tilltalar och intresserar mig.
Citera
2019-03-06, 19:14
Medlem
Harry Martinsons Dikter om ljus och mörker (1971) i perfekt skick och möjligen är det t o m första upplagan (tryckår 1971 men ingen uppgift om upplaga på de första sidorna, och sådant brukade Bonniers vara noga med vid omtryck och nytryck på sina större författare förr i tiden) - för en tia på ett gatuloppis på Clemenstorget i Lund.

En av höjdpunkterna i Martinsons lyrik, i jämbredd med Aniara.
Citera
2019-03-08, 13:46
Medlem
Ördögs avatar
Idag hittade jag

Åke Kilander: Vietnam var nära : En berättelse om FNL-rörelsen och solidaritetsarbetet i Sverige 1965-75 (2007)

för en euro hos Emmaus på Backasgatan.
Citera
2019-03-09, 00:43
Medlem
hugTracersbutts avatar
Dostoevsky - The Idiot (engelsk titel): Läste för ett tag sedan Brott och Straff och den fängslade mig verkligen, kunde knappt slita mig från boken. Därmed tänkte jag beta av en annan klassiker, valet föll på denna bok för intrigen lät spännande. Kände igen mig något, har också alltid varit lite av en idiot, d.v.s. godtrogen och tror gott om alla, hehe. Men, ska bli kul att läsa denna bok.

Beyond Good and Evil - Föll verkligen för "Thus Spoke Zarathustra" - Jag pausade mitt läsande av Evola, för jag var inte riktigt redo för den resan ännu - Har studera Plato och lite annat men... men Nietzsches idéer blev jag nästan förälskad i. Nu kände jag att det vara dags för lite mer, Thus Spoke Zarathustra var egentligen ett slumpköp, jag vet inte riktigt var man ska börja med Nietzsche.
Senast redigerad av hugTracersbutt 2019-03-09 kl. 01:36.
Citera
2019-03-13, 15:39
Medlem
Mullrets avatar
John Irving, Mysteriernas Gata. Rörig, obegriplig och långtråkig.

Att man aldrig lär sig läsa recensionerna innan köp. Boken skriven med onödiga utvecklingar, förklaringar och hänvisningar. Sammantaget blir det rörigt och långtråkigt. Boken blir utan en röd tråd då all utfyllnad tar udden av läsningen. Blir som ett stackato under 600 sidor.
Citera
2019-03-13, 15:57
Medlem
Tjyvass avatar
H.P. Lovecraft – emot världen, emot livet, Michel Houellebecq. Loppisfynd.
Citera
2019-03-13, 19:01
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
H.P. Lovecraft – emot världen, emot livet, Michel Houellebecq. Loppisfynd.
Det där var ett djävla fynd! Vad kostade den, 20 kronor? På Bokbörsen hade du nog varit tvungen att punga ut minst 200 spänn!
Senast redigerad av NixYO 2019-03-13 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in