2014-07-25, 04:17
Medlem
Johannes Nilsson - Recension (bläddrade i den när den kom. Tog mig aldrig för att läsa den. Noterat dess tilltagande kultstatus. Ska ge den en chans nu)
Citera
2014-07-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vågar man, nyfiket fråga vad du fick ge för den, ny upplaga?

Jag fick ge 283:- för den. Original från 1632.Ibland kan man verkligen fynda på Tradera.
Citera
2014-07-25, 13:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Jag fick ge 283:- för den. Original från 1632.Ibland kan man verkligen fynda på Tradera.

Oj, bra kap!
Citera
2014-07-26, 09:41
Medlem
bombaccis avatar
Köpte pocketboken

Thomas Muntzer sermon to the princes

http://www.adlibris.com/se/bok/sermon-to-the-princes-9781844673209

Precis börjat läsa den men gillar den än så länge. Jag skaffade den för att jag är intresserad av den tiden och ville veta mer om revolutionären och hans tankar. Funderar på att skriva en framtida c-uppsats om honom i religionshistoria ( nästa år) och det är många bra tips på framtida läsning i boken med. Så är en bra "nybörjarbok" i ämnet.

Kommer nog skaffa Muntzers samlade verk via amazon senare också ( riktigt dyr dock över 200 dollar för den tjocka boken).

Det här är en bok som jag skulle kunna streckläsa, själv intresserad av samhälle, teologi och gärna eskatologi ( tankar om den yttersta tiden) och Muntzer stod för alla tre.
Citera
2014-07-26, 17:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
felpost.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-07-26 kl. 18:23.
Citera
2014-07-26, 23:05
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Brott och straff. Vi läste mycket om det i skolan i våras och jag tyckte den verkade väldigt bra. Dessutom kul att ha i bokhyllan och säga att man har läst den, med tanke på vilken klassiker det är. Funderar på att beställa fler böcker av Dostojevski om jag gillar den här, vilket jag tror att jag kommer göra. Vilken skulle ni rekommendera?

Beställde även "Darkly Dreaming Dexter" då jag sett några avsnitt av TV-serien men tappade bort mig när det blev för mycket att göra ett tag i vintras. Så jag bestämde mig för att läsa böckerna innan jag kanske tar upp TV-serien igen.
Citera
2014-07-26, 23:05
Medlem
Fel tråd, ursäkta mig.Men jag tyckte det var lite onödigt och öppna en tråd för frågan.
Jag funderar på och börja läsa Fjodor Dostojevskijs böcker, finns böcker som är trycka för 30-40 år sen på Bokbörsen, jag undrar ifall man hittar svåra ord i de böckerna som man ej använder i det svenska språket idag?

Ett exempel är bibeln, jag förstår när jag läser, men inte alltid. Kommer alltid konstiga meningar/ord som 'ty du herre' osv.
Citera
2014-07-27, 09:42
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Fel tråd, ursäkta mig.Men jag tyckte det var lite onödigt och öppna en tråd för frågan.
Jag funderar på och börja läsa Fjodor Dostojevskijs böcker, finns böcker som är trycka för 30-40 år sen på Bokbörsen, jag undrar ifall man hittar svåra ord i de böckerna som man ej använder i det svenska språket idag?

Ett exempel är bibeln, jag förstår när jag läser, men inte alltid. Kommer alltid konstiga meningar/ord som 'ty du herre' osv.

'Ty' är oftast synonymt med 'för'.
Citera
2014-07-27, 18:00
Medlem
Hehe jo men det där var bara ett exempel. Du förstår ju poängen med vad jag menar.
Citera
2014-07-27, 18:41
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Hehe jo men det där var bara ett exempel. Du förstår ju poängen med vad jag menar.
Vill du ha svåra ord som inte längre används så ofta eller vill du slippa dem? Bara en fråga av ren nyfikenhet.

Själv har jag inte så stor erfarenhet av litteratur att jag kan svara på din fråga, men så mycket borde det väl inte skilja att texten blir svår att förstå. Hur stor skillnad är det på dagens och 70-/80-talens språkbruk?
Citera
2014-07-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vill du ha svåra ord som inte längre används så ofta eller vill du slippa dem? Bara en fråga av ren nyfikenhet.

Själv har jag inte så stor erfarenhet av litteratur att jag kan svara på din fråga, men så mycket borde det väl inte skilja att texten blir svår att förstå. Hur stor skillnad är det på dagens och 70-/80-talens språkbruk?
Jag vill slippa dessa det, jag har ingen aning om det det är därför jag undrar
Citera
2014-07-27, 21:41
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Jag vill slippa dessa det, jag har ingen aning om det det är därför jag undrar
Är det väldigt bra pris på de från bokbörsen eller? Annars finns ju exempelvis Brott och Straff tryckt 2010 på Adlibris. http://www.adlibris.com/se/bok/brott-och-straff-9789174290882 Har själv beställt den men den har inte anlänt än så jag kan inte kommentera språkbruket än. Rimligtvis borde det dock vara modernare än det i böcker som är tryckta för 30-40 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in