2017-04-14, 19:39
Medlem
Potatisrevolutionen (H. Blomqvist) för att det är ett stycke historia (hungerupproren i Sverige 1917) som jag haft mycket dålig koll på.

Annars hinner jag mest bara köpa/läsa barnlitteratur. Nu är i alla fall de två äldsta så pass stora att jag får införskaffa längre kapitelböcker som även roar mig. Har just köpt första boken i Narnia-serien. Jag passar ofta på att fylla mina egna litterära luckor när jag väljer böcker åt barnen.
Citera
2017-04-21, 17:14
Medlem
Ördögs avatar
De senaste fynden:

Staffan Bergsten: Karlfeldt - Dikt och liv (2005)
Yngve Ryd: Snö - Renskötaren Johan Rassa berättar (2003)
Dick Harrison & Lennart Utgren: Birgittas vägar (2003)

Lärdom till lågpris!
Citera
2017-04-21, 23:04
Medlem
Duhkhas avatar
Några böcker jag fick med från senaste loppisrundan var

Tjuvarnas stad - David Benioff
Mina uppfinningar - Nikola Tesla
Vindens skugga - Carlos ruiz zafon

Tyckte dessa verkade intressanta. Tjuvarnas stad älskade jag! Riktigt bra research bakom den boken. Log många gånger under läsningen.

Böcker köpta på nätet:
En yogis självbiografi - Paramahansa Yogananda
Universum i din hand -Cristophe Galfard

Gillar Yoga, meditation och att tänka på rymden.
Dock rätt så besviken på Paramahansas bok än så länge, har dock bara läst runt 60 sidor...
Formatet på hur Galfard har skrivit sin bok gillar jag inte alls, ska ändå läsa ut då den är väldigt informativ.
Citera
2017-04-22, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Väntar med föräntan på Haruki Murakamis "What I Talk About When I Talk About Running" för inspiration bland annat men det handlar inte bara om hans långdistanslöpning utan är även ett slags memoar.

Har läst några Murakami.
Efter mörkrets inbrott t ex.
Citera
2017-04-22, 02:53
Medlem
Köpte "min fantastiska väninna" på bokrean. Vill läsa hela den bokserien eftersom den blivit så omtalad.
Citera
2017-04-24, 22:59
Medlem
Jag sprang på ett exemplar av "Blodiga dagar i Paraguay" av Ida Bäckmann i helgen. Hon är nog mest känd som skötare av Fröding under hans sista år, men hon var tydligen en någorlunda erkänd författare av samtiden. Egentligen hör den inte riktigt hemma här, eftersom den inte kostade mig något. Likaledes var fallet med Baedekers "Ägypten" från 1913, samt en reseskildring från 1912. Så kan det gå när man får böcker från ett dödsbo.
Citera
2017-05-03, 21:37
Medlem
Ördögs avatar
Några fynd från Röda Korsets second handbutik Kontti i Vanda:

Guy Deutscher: Why the World Looks Different in Other Languages (2011)
John Julius Norwich: The Popes - A History (2012)
John Keegan: Intelligence in War: Knowledge of the Enemy From Napoleon to Al-Qaeda (2004)
Citera
2017-05-03, 23:57
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Senast som jag köpte böcker var på årets årliga bokrea i februari. Då köpte jag Clockwork Orange av Anthony Burgess och Knausgårds Ut ur världen.

Clockwork har jag sett som film många gånger så då kändes det som om det är dags att läsa boken och ta del av det alternativa slutet. Knausgård är väl en av favoriterna av dem moderna författarna, så att läsa hans debutroman känns som ett måste, när jag har blivit klar men Min kamp-sviten.
Citera
2017-05-04, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duhkha
Gillar Yoga, meditation och att tänka på rymden.

Haha, du och jag Duhkha, du och jag!
Citera
2017-05-04, 06:01
Medlem
Germanofils avatar
"Köpte" är inte rätt ord. Jag gick förbi ett hus på en relativt fin gata som hade ställt ut en kartong med böcker till skänks och där snappade jag åt mig Thorton Wilders The Bridge of San Luis Rey.

Saxat från wiki om boken:
Citat:
It tells the story of several interrelated people who die in the collapse of an Inca rope bridge in Peru, and the events that lead up to their being on the bridge.[1] A friar who has witnessed the accident then goes about inquiring into the lives of the victims, seeking some sort of cosmic answer to the question of why each had to die. The novel won the Pulitzer Prize in 1928, and was the best-selling work of fiction that year.
Citera
2017-05-05, 16:29
Medlem
Några pocket av Sven Hassel som skriver om erfarenheter från WW2.
Vad han verkligen varit med om och vad som är fiktion är osäkert.
Dialogen är på ganska låg nivå och beskrivningen av våld och död är
ytterst grafisk...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Hassel
Citera
2017-05-05, 16:32
Bannlyst
Das kapital av Karl Marx.
Ja köper altid Das Kapital av KArl MArx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto