2016-09-14, 21:34
Medlem
Mythrilifys avatar
Främling i Paradiset av Isaac Asimov.
Jag har hört gott om den novellsamlingen.

Kommer att läsa den när jag är färdig med Nattens Furste av Anne Rice
Citera
2016-09-16, 18:54
Medlem
Yr.kands avatar
Har lånat en del på biblioteket på senare tid så bortsett från kurslitteratur blir det professor Martens departure.
Jag läste läste rättshistoria på den tiden och ansåg att rysk diplomati utgjorde ett bra komplement.
Citera
2016-09-21, 00:58
Medlem
A New Earth: Awakening to Your Life's Purpose, Eckhart Tolle, 2005
Motivering: Jag har varit med om en icke-religös uppenbarelse och söker svar samt metoder för att uppnå det igen. Läste först om Eckhart Tolle på FB och efter att ha läst att boken är top 5 på Oprah's Book Club beslutade jag mig för att beställa den.

A Milion Little Pieces, James Frey, 2003
Motivering: Även denna bok är top 5 på Oprah's Book Club och historien samt författaren fascinerar mig.
"It tells the story of a 23-year-old alcoholic and drug abuser and how he copes with rehabilitation in a twelve steps-oriented treatment center. While initially promoted as a memoir, it was later discovered that many of the events described in the book never happened."
Citera
2016-09-23, 12:45
Medlem
Jag spenderade de två senaste dagarna i Stockholm, vilket betyder bokjakt. Det blev totalt 17 böcker, varav jag är mest nöjd med "Rött och svart" av Stendahl, i en upplaga från 1910-talet bunden i två trevliga halvpergamentband, samt förstaupplagan av "Gäst hos verkligheten" av Pär Lagerkvist, vars första hälft jag läste på en bänk mittemot Riddarhuset i väntan på att en bekant skulle sluta jobba.
Citera
2016-09-23, 21:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
"Gäst hos verkligheten" av Pär Lagerkvist, vars första hälft jag läste på en bänk mittemot Riddarhuset i väntan på att en bekant skulle sluta jobba.
Gillade den inte så mycket. För mycket existentiellt ältande. Finns klart bättre böcker av Lagerkvist (Bödeln, Dvärgen).

Själv köpte jag nu Sweet Thursday av Steinbeck eftersom att jag gillade Cannery Row skarpt. Detta ska ju tydligen vara en slags fortsättning på den sistnämnda.
Citera
2016-09-24, 10:31
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythrilify
Främling i Paradiset av Isaac Asimov.
Jag har hört gott om den novellsamlingen.

Kommer att läsa den när jag är färdig med Nattens Furste av Anne Rice

Asimov är spännande. Jag var helt fascinerad av hans stiftelsetrilogi när jag var tonåring.
Citera
2016-09-24, 19:21
Medlem
Slottsherres avatar
Ett nytt exemplar av Nattens skogar av Djuna Barnes. Lånade ut mitt förra och såg det aldrig igen. Har en del favoritavsnitt i den som jag måste läsa då och då.
Citera
2016-09-25, 21:48
Medlem
chessjamts avatar
Akademibokhandeln hade någon 20%-rabatthelg nu i helgen om man var medlem. Skrev upp mig och fick tag på The Stanley Kubrick Archives för 440 kr. Äger en liknande mega-mastodont bok om Ingmar Bergman så känner mig mäkta nöjd med att fått tag på Kubrick-varianten också.
Citera
2016-10-04, 01:16
Medlem
bombaccis avatar
Köpte via amazon, boken a theology for the social gospel. Vänsterinriktad kristen rörelse i nordamerika. Fylld med intressanta argument och bibelhänvisningar.

Får väl hem boken om 3-5 veckor...billigare än adlibris fortfarande
Citera
2016-10-05, 19:05
Medlem
Efter som jag har ett sånt pundarebeteende så köper jag inga böcker alls eller en massa på en gång.

Nu senast blev det Shantaram på engelska,New Testament (nya testamentet) på engelska, STHLM Delete och Att Skriva av Stephen King plus en massa annat skit.

Varför?? en del är intressanta, en del tränar mitt intellekt ock språk osv.
Citera
2016-10-23, 22:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stöcksjömordet 1966.

Köpte nyligen boken Stöcksjömordet med underrubriken En bok om brott och brottsoffer. Utkom 2015 och är skriven av Martin Lindh.
Citera
2016-10-27, 21:27
Medlem
Samizdats avatar
Köpte och köpte, jag plockade på mig en bok om Viktor Rydbergs lyrik häromdagen. Den var gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in