2012-08-20, 21:02
Medlem
Dagens runda:

Krook, Helga - Grönska träd och träd som ser (Chansning... Trodde jag läst ngt av henne och gillat det, men kom hem och såg att det var en bok som jag tyckte var sisådär. Kanske är den här bättre. Får se helt enkelt.)

Espmark, Kjell - Glädjen (Läste hans romansvit Glömskans tid tidigare i år och gillade den. Sålde samlingsutgåvan och samlar nu på mig originalutgåvorna.)

Norin, Marie - Djuraffär - två romaner (Orsak... ptja... hade några av hennes böcker sedan tidigare såg jag. Men varför jag köpte den här idag har endast med David Sandströms baskagge att göra. Inget annat.)

McCarthy, Cormac - Dessa vackra hästar (Den volym i trilogin jag saknade. Ska nu läsa om trilogin under hösten. Kanske är den bättre än jag minns den.)
Citera
2012-08-21, 23:37
Medlem
Steve Jobs-en biografi, av Walter Isaacson. För att jag inte vet något om Jobs. Han lär vara något av ett IT-geni och grundare av lyxdatorerna Macintosh.
Citera
2012-08-23, 00:06
Medlem
lendrygghs avatar
Gilgamesheposet i pocketutgåva samt Ray Monks Wittgenstein - Geniets plikt. Ett totalum af dvahundra kroner.
Citera
2012-08-23, 15:06
Medlem
Discobands avatar
Conn Igguldens senaste bok i Djingis Khan serien, köpte den för att jag läst alla de andra och finner de bra. Köpte samtidigt första Game of Thrones, alla verkar ju tycka den är toppen så tänkte ge den ett försök, sist men inte minst köpte jag en roman/biografi om en major i Wehrmacht under ww2 (glömt titeln men snubben hette von Luck i efternamn) rätt bra än så länge men inte speciellt detaljerad som andra i samma kategori.
Citera
2012-08-23, 19:31
Medlem
Dagen gav:

Cioran, E.M. - Bitterhetens syllogismer

Boye, Karin - För trädets skull (mycket trevlig Boye-samling. Torde vara den första utgåvan i bokform av hennes tolkning av Eliots "Det öde landet"; tidigare utgiven i Spektrum)

Dahlström, Magnus - Sken

Huysman, J.K. - Ā rebours
Citera
2012-08-29, 08:18
Medlem
Sen sist:

Dahlström, Sture - Änglar blåser hårt (Hft R&S-utgåva)

d'Annunzio, Gabriele - Elden (Första svenska utgåvan från 1901)

Nordin, Svante - Humaniora i Sverige (Så får vi se om den överträffar hans lärjunge Jonas Hanssons skrift i samma ämne)

Platon - Valda skrifter I-V (Fem band i Dalsjös översätttning)

Melbeg, Arne - Mimesis - en reptition

Landquist, John - Henri Bergson (trevlig introduktion skriven av särlingen från Norra Ulvs Härad)
Citera
2012-08-29, 17:00
Medlem
Trastlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
d'Annunzio, Gabriele - Elden (Första svenska utgåvan från 1901)

Sicket fynd, får man fråga vad kalaset gick på? Köpte själv dubbelutgåvan med Huysmans men den har legat oöppnad.
Citera
2012-08-29, 22:06
Medlem
Dagens:

25-30 nr. av Bonniers Litterära Magasin. (Varför? Cyklade förbi en container och där låg de i en bananlåda)

Todorov, Tzvetan - Symbolik och tolkning

Bataille, G - Litteraturen och det onda

Bataille, G - Den fördömda delen

Citat:
Ursprungligen postat av Trastland
Sicket fynd, får man fråga vad kalaset gick på? Köpte själv dubbelutgåvan med Huysmans men den har legat oöppnad.

Inte så mycket som jag en gång trodde att jag skulle behöva betala för den om jag någonsin mot förmodan faktiskt skulle göra så.
Citera
2012-08-29, 22:31
Medlem
LexFus avatar
Umberto Eco - Begravningsplatsen i Prag
(Stort fan av Umberto sedan jag läste "I Rosens namn" för tio år sedan. Halvvägs genom boken och är allt annat än besviken.)

Bernard Cornwell - Azincourt
(Fastnade för Cornwells berättarstil när jag läste vikingaserien och är en sucker för historiska teman).
Citera
2012-08-29, 22:31
Medlem
Två Soldater av Roslund & Hellström. För att jag gillar deras fem första romaner.Tillsammans med Leif GW Persson och Håkan Nesser är dom bäst i Sverige när det gäller att skriva intelligenta kriminalromaner.
Citera
2012-08-29, 22:36
Medlem
Ördögs avatar
Lite smått, gott, rått och flott från loppishyllorna.

Gunnar Wall: Mordgåtan Olof Palme (2010)
En bok som jag tidigare bläddrat i, och beslutat skaffa när jag får den tillräckligt billigt. Man behöver inte hålla med alla teorier, men det är intressant läsning.

Patricia Cornwell: Portrait of a Killer: Jack the Ripper—Case Closed (2002)
Samma sak kan säjas om den här bästsäljaren.

Margaret Irwin: That Great Lucifer - A Portrait Of Sir Walter Ralegh (1998, 1 uppl. 1960)
Jonathan Glover: Humanity - A Moral History of the Twentieth Century (2001)
Birger Bergh: Heliga Birgitta - Åttabarnsmor och profet (2002)
Historiska verk med gott renommé, av omnämnandena på nätet att döma.

Arne Sucksdorff: Ett hem på jorden (1981)
Jag har inte riktigt tid för nån Sydamerikaresa i år, men den här boken fungerar skapligt som surrogat.

Slim Aarons: Once Upon A Time (2003)
Glassigt - man är frestad att säja alldeles för glassigt - bildverk av den berömde kändisfotografen.

Elisabet Haglund: Sigrid Hjertén (1991, 1 uppl. 1985)
Karl och Astrid Jäder: Jenny Nyström - den folkkära (1975)
Två rikt illustrerade böcker om två av Sveriges mest framstående kvinnliga konstnärer.
Senast redigerad av Ördög 2012-08-29 kl. 23:01.
Citera
2012-08-29, 22:50
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Nordin, Svante - Humaniora i Sverige (Så får vi se om den överträffar hans lärjunge Jonas Hanssons skrift i samma ämne)
Ah, det blev den. Skriv vad du tycker om den sen när du läst den.
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Gunnar Wall: Mordgåtan Olof Palme (2010)
En bok som jag tidigare bläddrat i, och beslutat skaffa när jag får den tillräckligt billigt. Man behöver inte hålla med alla teorier, men det är intressant läsning.
Du får gärna skriva om vad det är för skillnad på den och det tvåbandsverk Wall utgav betitlad Mörkläggning (1997) om Palmemordet. Jag får för mig att detta är en slags förkortad utgåva.

För egen del:
Jon Wittrock & Hjalmar Falk (red.) - Vän eller fiende? Om Carl Schmitts tänkande (Något för dig, Maslennikov).
Jon Hellesnes - Den postmoderna anstalten.
&
John Alcock - The Triumph of Sociobiology.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in