2012-09-26, 18:01
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Är det romanen om Hendel som han skrivit på ett tag?
Japp, det är den.
Citera
2012-09-27, 23:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken av Jonas Gardell
Körkarlen/Herr Arnes pengar av Selma Lagerlöf

Såg nyligen Victor Sjöströms filmatisering av Körkarlen som var enastående och blev sugen på att läsa novellen.
Citera
2012-09-28, 15:10
Medlem
Fågeln som vrider upp världen av murakami. Har läst ett par böcker av murakami och är väldigt splittrad, älskar vissa och förstår mig inte på vissa. Alla jag pratat med om murakami har dock sagt att denna ska vara den bästa, har dessvärre den på svenska så hoppas på översättningen.
Citera
2012-09-28, 16:11
Medlem
L.A.s avatar
Tarantula av Bob Dylan.

Dels för att jag gillar honom, dels för att jag är nyfiken på hans författarskap (Tarantula är hans enda roman) och dels för att det är roligt att ha den om han mot förmodan skulle få Nobelpriset. Den är skriven 66-67, i samma stream of consiousness-stil som Highway 61 och Blonde on Blonde, och följer såvitt jag förstått ingen speciell dramaturgi utan är bara nedtecknade anteckningar som kan läsas i vilken ordning som helst. Hittills har jag läst kanske tio sidor på lite olika ställen i boken, och mitt intryck hittills är att det är som Odysseus fast flummigare. Å ena sidan är fantasin och flytet från händelse till händelse fantastiskt, å andra sidan blir allt oftast bara en jävla röra av ord som inte leder nånvart.
Citera
2012-10-01, 18:17
Medlem
P.Gs avatar
John Evert Härds översättning av Nibelungensången. Har tidigare bara läst den på engelska.
Citera
2012-10-01, 18:21
Medlem
ElzyLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Tarantula av Bob Dylan.

Dels för att jag gillar honom, dels för att jag är nyfiken på hans författarskap (Tarantula är hans enda roman) och dels för att det är roligt att ha den om han mot förmodan skulle få Nobelpriset. Den är skriven 66-67, i samma stream of consiousness-stil som Highway 61 och Blonde on Blonde, och följer såvitt jag förstått ingen speciell dramaturgi utan är bara nedtecknade anteckningar som kan läsas i vilken ordning som helst. Hittills har jag läst kanske tio sidor på lite olika ställen i boken, och mitt intryck hittills är att det är som Odysseus fast flummigare. Å ena sidan är fantasin och flytet från händelse till händelse fantastiskt, å andra sidan blir allt oftast bara en jävla röra av ord som inte leder nånvart.

Nej, Tarantula funkar inget vidare, trots många dråpliga formuleringar. Det var väl först med memoarerna som Dylan visade att han var en jävel på att skriva prosa också. Dom är ju förbluffande bra!
Citera
2012-10-01, 19:24
Medlem
"The influence of sea power upon history 1660-1783" av Mahan.
Citera
2012-10-01, 21:05
Medlem
Rakiis avatar
Gick in till Akademibokhandeln idag efter en liten runda i stan och köpte på mig 11/22/63 av Stephen King som kommit ut på engelsk storpocket. Tidigare har jag läst en femtio sidor av den på biblioteket men vill inte låna hem en så pass tjock inbunden bok och släpa med mig i väskan varje dag, så fick bli på pocket nu i stället. King hör till favoriten av författare och varje ny bok han skriver är ett måste till samlingen!
Citera
2012-10-01, 21:10
Medlem
MadDog76s avatar
Köpte 25 böcker av Wilbur smith som jag fann i den lokala blaskan. Trodde ärligt talat att det var mer böcker likt "Flodguden" men det var en salig blandning. Visst jag blev lite besviken men jag betalade inte mer än 250 spänn för alla..
Citera
2012-10-01, 21:24
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElzyLay
Nej, Tarantula funkar inget vidare, trots många dråpliga formuleringar. Det var väl först med memoarerna som Dylan visade att han var en jävel på att skriva prosa också. Dom är ju förbluffande bra!
Köpte den förra året och läste första kapitlet innan det kom annat i vägen. Gillade skarpt hur han målade upp bilderna av första tiden i New York, jag ska försöka ta upp den igen när det kommer en lucka bland studentlitteraturen.
Citera
2012-10-02, 09:31
Medlem
Ördögs avatar
En drös schyssta second hand-fynd från Helsingfors, Dublin och Belfast.

Robert Fisk: Pity The Nation: Lebanon At War (1991)
Anthony Summers & Robbyn Swan: The Eleventh Day - The Definitive Account Of 9/11 (2012)
John Pilger: Heroes (1989)
John Pilger: Hidden Agendas (1998)
Tristram Stuart: Waste - Uncovering The Global Food Scandal (2009)
Harry Patch with Richard van Emden: The Last Fighting Tommy (2008)
Paul Theroux: Dark Star Safari - Overland from Cairo to Cape Town (2003)
V.S. Pritchett: Marching Spain (1988, utkom urspr. 1928)
Jan Lindblad: Stenålder och vita indianer (1977)
Josef Kirschner: Die Kunst, ein Egoist zu sein (1980)
Iona & Peter Opie (ed): The Oxford Book Of Nursery Rhymes (1997, utkom urspr. 1951)
Citera
2012-10-04, 17:55
Medlem
Rakiis avatar
Köpte Rosemary's Baby och någon bok om seriemördare hos Röda korset tidigare, tjugo kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in