2010-08-08, 23:05
Medlem
Ördögs avatar
I våras registrerade jag mig på Tradera, och har där till dags dato gjort följande bokförvärv:

Åke Mokvist: De ovanliga - människor som går mot strömmen
Bengt Eriksson: Från Rock-Ragge till Hoola Bandoola
Alf Åberg: Folket i Nya Sverige - vår koloni vid Delaware
Jan Olof Olsson: Fritt Nyhavn
Jan Olof Olsson: JOLO i Sverige
Fredrik Böök: Resa kring svenska parnassen
Bengt Järbe: Sagornas och sägnernas Stockholm
Bengt Järbe: Krogarnas Stockholm
Bengt Järbe: Fredrika Bremers Stockholm
Erik Frykman: Litterära strövtåg i London
Torsten Fogelqvist: På resa och rot
Torsten Fogelqvist: Jag minns den ljuva tiden
Pehr Kalm: Västgöta och Bohusländska resa
Sverker Sörlin och Otto Fagersted: Linné och hans apostlar
Ruhne Eriksson: Dårad av göken
Carl-Herman Tillhagen: Fåglarna i folktron
Carl-Herman Tillhagen: Järnet och människorna
Sven Green: Kryddor - Historia och folktro
Jan Olsheden & Stellan Olsson: Vår ungdoms hjältar
Ingemar Hedenius & Knut Jaensson: En vän att tala med
Jan Fridegård: Trägudars land - Gryningsfolket - Offerrök (i ett band)
Lars-Göran Stenvall: Sällsamheter i Härjedalen
Sture Nilsson: Sällsamheter kring Hjälmaren
Arne Malmberg: Sällsamheter i Linköping
Lennart Jörälv: Sällsamheter kring Vättern
Lennart Jörälv: Sällsamheter i Västergötland, del 1
Lennart Jörälv: Sällsamheter i Västergötland, del 2
Olle Ekstedt: Sällsamheter i Småland, del 1 : Värend
Petter Åkerman: Sällsamheter i Småland, del 2 : Nordöstra delen
Petter Åkerman: Sällsamheter i Småland, del 4 : Kalmarbygden
Cecilia Torudd: Ensamma mamman (samlingsalbum)

Pust! Nu ska jag ta ett litet uppehåll i shoppandet ...
Senast redigerad av Ördög 2010-08-08 kl. 23:22.
Citera
2010-08-09, 11:56
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Köpte Saramagos "Death at Intervals". Det var länge sen jag läste på engelska tänkte jag, och insåg försent att Saramago definitivt inte var någon man ville läsa på ett andraspråk. Fan, jag kan ju inte ens skylla på att jag ville läsa på originalspråk, han skriver på portugisiska... Jaja, tragglade mig igenom den i alla fall, nu tror jag att jag slänger den i pappersinsamlingen.
Citera
2010-08-09, 13:24
Medlem
Senaste köpet var väl ett par self-help-böcker som inte var särskilt bra, därför vill jag inte lägga tid på att ta reda på vilka det var. Tycker att sådan läsning kan vara underhållande och stundvis även intressant ibland. Dessa böcker gjorde dock att jag tröttnade på skiten.

Köpet innan dess var tredje boken (The Dragon Reborn) i Robert Jordans episka Wheel of Time. Köpte den för över ett år sedan i SF-bokhandeln (Amerikansk pocket, ca 90 sek) i gbg precis efter att jag hade inhandlat bok nummer två i andra hand från nån snubbe jag kontaktade via någon "byt och sälj"-sida för böcker.
Kände att det var dags att läsa sig igenom hela serien då de sista böckerna snart ska släppas. Dock har jag inte ännu tagit mig igenom ens hälften av del två hehe. Får plocka upp mitt läsande igen.
Hur som helst en klart läsvärd bokserie för den som gillar fantasy.
Citera
2010-08-10, 21:02
Medlem
Har just beställt Deptfordtrilogin, författare Robertson Davies. Från ett antikvariat. Alla tre delarna i en bok: Femte rollen (263 s), Mantikoran (261 s) och En undrens värld (324 s). För 91 kronor.

Kom att tänka på de här böckerna när jag läste här inne om Jonas Hassan Khemiri och hans roman Montecore. Ett minne vaknade då till liv att jag läst några upprörande, fantastiska, kort sagt: bra böcker, för flera år sedan, varav en hette något i stil med Khemiris bok.

Blev på svenska men tänker försöka låna dem på engelska och jämföra hur översättningen är. Är den dålig så, vadå? Man har väl fantasi själv också och kan göra om som man tycker passar
Citera
2010-08-10, 22:00
Medlem
Betterthanyous avatar
Gombrowicz Dagböcker och Francois Rabelais Den store Gargantuas förskräckliga leverne. Bra böcker som jag vill äga.
Citera
2010-08-13, 13:24
Medlem
tältpinnes avatar
Fick idag Don DeLillos "Underworld", Roberto Bolaños "2666" samt Ayn Rands "Atlas Shrugged". Sammanlagt strax under 3000 sidor tramsande som jag hoppas kunna underhålla mig i sensommaren.
Citera
2010-08-13, 19:21
Medlem
K9Devils avatar
Köpte Ann Heberleins "En liten bok om ondska" idag. Ska dyka ner i den så snart sonen har somnat.
Citera
2010-08-13, 19:23
Medlem
Vattenspanns avatar
Den heliga stenen av Clive Cussler

Inget som kommer nomineras till Nobelpris men jag ska mest ha den som hjärndöd läsning när jag inte är så sugen på kurslitteraturen.
Citera
2010-08-13, 20:21
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Köpte Ann Heberleins "En liten bok om ondska" idag. Ska dyka ner i den så snart sonen har somnat.

Den är jag också sugen på, rapportera gärna!

(I morgon ska jag btw få hämta Leif GWs senaste plus en bok om en viss fru Bengtsson på bibblan )

Och så vill jag verkligen verkligen ha The Immortal Life of Henrietta Lacks av Rebecca Skloot, men jag hämtade ut en låda med fyra kg bäcker från adlibris i går, så jag får väl vänta ett tag till för anständighetens skull. Eller plånbokens. Eller den kommande flyttens. Damn!

http://rebeccaskloot.com/the-immortal-life/
Citera
2010-08-13, 21:36
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Den är jag också sugen på, rapportera gärna!

(I morgon ska jag btw få hämta Leif GWs senaste plus en bok om en viss fru Bengtsson på bibblan )

Jag har hunnit ca 50 sidor hittills, och den flyter på bra. Inget revolutionerande än så länge, men intressanta tidbits kring ondska, etik och ansvar i litteratur, annan populärkultur och filosofi får man sig till livs. Ett och annat magstarkt påstående också, men eftersom det är ca 250 sidor kvar av boken ska jag inte drista mig till ett vidare omdöme ännu. Hon ska få "prata färdigt" först. :-)
Och så skriver hon förbannat flyhänt, den där Heberlein. Det blir nog till att läsa lite mer nu.:-)

...spännande, den där Fru B är rätt underhållande, har jag hört.
Citera
2010-08-13, 21:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt

När släpps Leffes nya?
Citera
2010-08-13, 21:52
Medlem
Rakiis avatar
Juste ja, köpte också Amerikansk pastoral av Philip Roth i morse för en femma hos Kupan. Bra bok, grymt klipp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in