2009-09-13, 23:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Jo förstår vad du menar. Jag syftade inte enbart på dessa lagar dock, finns en hel del som händer utanför Sverige också. Det är verkligen läskigt vart vi är på väg. Förändringar sker ofta inte på en gång, utan långsamt och successivt, vi kanske bara är i början utav något större.
Hope not :]

Menar inte att det är någonting negativt att folk tenderar att nämna 1984 i sammanhang med IPRED och FRA, men när man väl börjar göra som Dagens Nyheter igår på kulturen och dölja detta exempel med att skriva att boken är 60 år etc... Kul att dagens ungdomar är politiskt engagerade (dock i fel ände enligt mig), men sen tillför ju boken kanske samtidigt att en hel värld av litteratur öppnar sig inför deras ögon med just Orwell som inkörsport.

Däremot var väl hela upplägget i Orwells böcker starkt influerade utav WWII och dess styre med Hitler och Stalin, då Storebror i boken porträtteras i viss mån med en diktator som dåvarande makthavare fast i ett futuristiskt totalitärt samhälle.
Citera
2009-09-13, 23:32
Medlem
Hedeniuss avatar
Brave new world - Aldous Huxley
Främlingen - Albert Camus

Två böcker som jag varit intresserad av länge. Hittade båda på second hand av en slump.
Citera
2009-09-13, 23:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedenius
Främlingen - Albert Camus

Bra köp, världens bästa bok!
Citera
2009-09-14, 00:03
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Senaste boken jag köpte var 1984 av George Orwell.
Anledning;
Jag tror att samhället är på helt fel spår, det spår, som har George Orwells 1984 scenario som slutstation. Kanske inte under vår livsstid men våra barns.

Den köpte jag ganska nyligen också.
Ska bli intressant att läsa.

Utöver det så var det senaste jag köpte Så talade Zarathustra, samt Another bloody love letter.
Den sistnämnde pga. att det är "uppföljaren" till en fantastiskt bra bok.
Får se om den är något att ha.
Citera
2009-09-14, 01:18
Medlem
Dr. Wilys avatar
Ancient Sorceries and Other Weird Stories av Algernon Blackwood.

Jag har varit nyfiken på Blackwood länge, men det har aldrig blivit av med att kolla in hans alster förrän nu. Han räknas som en av de främsta inom genren Weird Fiction och har lovordats av bl.a. H. P. Lovecraft, som i Supernatural Horror in Literature utsåg The Willows till "the single finest weird tale in literature".
Citera
2009-09-14, 01:21
Medlem
Det senaste jag köpte var tyvärr inte skönlitterärt, utan Sven Anérs Fallet: Anti Avsan. Inköpet beror på att jag gärna vill fördjupa mig i omständigheterna kring Palmemordet. Det finns väl en ganska så rejält tilltagen belöning utfäst?

Nåja, nästa inköp blir nog av mer filosofisk natur. Lutar åt Kierkegaards Anten-eller. Det är nog dags för det nu.
Citera
2009-09-14, 09:57
Medlem
LikeAGloves avatar
Senaste böckerna jag köpte var Jack av Ulf Lundell, Vägen av Cormac McCarthy och Vålnader av Stephen Kings son Joe Hill

Lade även en beställning på Jag är wanted
Citera
2009-09-14, 14:13
Medlem
K9Devils avatar
Vålnader, Joe Hill (och det var väldigt nära att jag fick betala i vin *fniss* Heja Bokia!)
Citera
2009-09-14, 14:31
Medlem
gebbes avatar
Läser nästan aldrig böcker men har helt fastnat för David Baldaccis böcker nu, Kamelklubben serien faller mig perfekt i smaken
Citera
2009-09-14, 17:38
Medlem
pump-action.s avatar
Hur man kan tillverka pistoler och k-pist själv och dessutom Dexter. Vapen och seriemördare - Undrar vad de tänker

Vapenböcker köpte jag för jag behöver en ny hobby och vapen gillar jag, läsa lite hur de är uppbyggda osv. Dexter gillar jag och behövde en ny bok i serien.
Citera
2009-09-15, 14:16
Medlem
K9Devils avatar
Fallet Charles Dexter Ward, H.P. Lovecraft. För att jag inte har läst den ännu.
Citera
2009-09-15, 15:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Fallet Charles Dexter Ward, H.P. Lovecraft. För att jag inte har läst den ännu.

Du får gärna berätta vad du tyckte om den då du läst den. Tänkte nämnligen köpa den och lite annan Lovecraft senare i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in