Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-05, 17:43
  #1
Medlem
Någon som har det mycket?

Jag har det över hela kroppen men främst i låren/fötterna där det är mest störande.

Jag har varit hos neurologer och de hittar ingen dödlig sjukdom men annars så vet de inget mera.

Det är inte tics tror jag men det kan bero på att jag spänner mig, ångestproblematik helt enkelt.

Jag äter inte några mediciner.

Någon som har samma/liknande problem?
Citera
2007-10-05, 18:31
  #2
Medlem
Gemene Mans avatar
De har uteslutit RLS eller?

http://www.restlesslegs.nu/
Citera
2007-10-05, 21:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemene Man
De har uteslutit RLS eller?

http://www.restlesslegs.nu/


Typ, jag har nämt det för läkarna och de har sagt att det inte är det i alla fall.

Jag skrev ett inlägg där för länge sedan och fick inget svar från någon som kände igen sig.

Det är den närmsta jag kommit på vad gällande symtom.

//Läste igenom foldern och det är faan nästan exakt det jag lider av. Det skulle inte förvåna mig om de puckade husläkarna haft fel som vanligt. Det borde vara skottpengar på läkare.
Citera
2007-10-05, 22:46
  #4
Medlem
Joppizs avatar
Är rycken kraftiga, eller bara så att muskeln hoppar till? Tränar du? Lidit av det länge?

En kompis hade lätta muskelryckningar i armar och lår då han styrktränade, men det gick över efter två-tre månader.
Citera
2007-10-05, 22:58
  #5
Avstängd
INT3Ls avatar
cerbral pares kanske?
Citera
2007-10-06, 02:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joppiz
Är rycken kraftiga, eller bara så att muskeln hoppar till? Tränar du? Lidit av det länge?

En kompis hade lätta muskelryckningar i armar och lår då han styrktränade, men det gick över efter två-tre månader.

Väldigt länge, 24/7. Det blir värre när man har tränat/aktiverat musklerna. det är ganska små ryckningar (beroende på muskergrupp) typ som alla har haft med ögonlocken fast över hela kroppen, värst i låren.

//

Nä cp är det knappast. Då hade nog till och med läkarna hittat det.
Citera
2007-10-06, 02:27
  #7
Medlem
DoktorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Väldigt länge, 24/7. Det blir värre när man har tränat/aktiverat musklerna. det är ganska små ryckningar (beroende på muskergrupp) typ som alla har haft med ögonlocken fast över hela kroppen, värst i låren.

//

Nä cp är det knappast. Då hade nog till och med läkarna hittat det.

Hej

Jag har samma sak sedan flera år. Blir precis som för dig mer uttalat efter anstränging men kanske framförallt vid tillfällen av sömnbrist(jourar mycket och ofta nätter). På mig sitter facikulationerna mest i vaderna.

Jag utreddes för 5-6 år sedan av en tämligen välkänd(iallafall i mina kretsar) neurolog som satte "benigna facikulationer" som diagnos.

Värt att veta att det finns långtidsstudier(mer än tio år) på patienter med "benigna facikulationer" och risken att insjukna i en neurologisk sjukdom(ALS ligger väl närmast till hands) är inte större än för normalbefolkningen.

Hoppas att det var till hjälp.
Citera
2007-10-06, 21:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorG
Hej

Jag har samma sak sedan flera år. Blir precis som för dig mer uttalat efter anstränging men kanske framförallt vid tillfällen av sömnbrist(jourar mycket och ofta nätter). På mig sitter facikulationerna mest i vaderna.

Jag utreddes för 5-6 år sedan av en tämligen välkänd(iallafall i mina kretsar) neurolog som satte "benigna facikulationer" som diagnos.

Värt att veta att det finns långtidsstudier(mer än tio år) på patienter med "benigna facikulationer" och risken att insjukna i en neurologisk sjukdom(ALS ligger väl närmast till hands) är inte större än för normalbefolkningen.

Hoppas att det var till hjälp.

Kaffe och alkohol gör det också värre men det har du säkert märkt. Jag var nykterist i 3-4 år men det gjorde ingen skillnad.

Du vet inget man kan göra för att förbättra symtomen?

Tycker inte du att dina symptom stämmer in på restless legs (se länken ovan) av mer allvarligt slag. Började i sena tonåren, främst mellan knä och ankel. blir värre av alkohol/kaffe/ rökning osv
Citera
2007-10-07, 02:17
  #9
Medlem
DoktorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Kaffe och alkohol gör det också värre men det har du säkert märkt. Jag var nykterist i 3-4 år men det gjorde ingen skillnad.

Du vet inget man kan göra för att förbättra symtomen?

Tycker inte du att dina symptom stämmer in på restless legs (se länken ovan) av mer allvarligt slag. Började i sena tonåren, främst mellan knä och ankel. blir värre av alkohol/kaffe/ rökning osv

Bara för att vi ska prata om samma sak så undrar jag om det är så att du kan se dina muskler röra sig under huden? Det kallas för en facikulation. Det är det som jag har.

Nej facikulationer är inte samma sak som restless legs och jag behöver inte kliva upp på natten för att stäcka på benen, det gör ingen skillnad.

Vad jag förstår verkar det som att den aktuella förklaringen till benigna facikulationer är att de börjar i hjärnan( i motorkortex) och inte i själva muskeln. Ansträngning, alkohol, koffein gör bara cellmembranen i muskleln mer instabil och mer mottaglig för impulsen från motorkortex.

Det som minskar mina symtom är regelbunden träning, normal dygnsrytm, nog med sömn och semester(har nästan inga facikulationer under sommaren när jag är ledig).
Citera
2007-10-08, 03:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorG
Bara för att vi ska prata om samma sak så undrar jag om det är så att du kan se dina muskler röra sig under huden? Det kallas för en facikulation. Det är det som jag har.

Nej facikulationer är inte samma sak som restless legs och jag behöver inte kliva upp på natten för att stäcka på benen, det gör ingen skillnad.

Vad jag förstår verkar det som att den aktuella förklaringen till benigna facikulationer är att de börjar i hjärnan( i motorkortex) och inte i själva muskeln. Ansträngning, alkohol, koffein gör bara cellmembranen i muskleln mer instabil och mer mottaglig för impulsen från motorkortex.

Det som minskar mina symtom är regelbunden träning, normal dygnsrytm, nog med sömn och semester(har nästan inga facikulationer under sommaren när jag är ledig).


Jo det är samma sak fast mina problem är betydligt allvarligare. Inget av det som hjälper dig hjälper mig. Det gör ingen skillnad.

Symtomen för retless legs kan vara darrningar så på det stämmer det, annars inte.
Citera
2007-10-08, 22:27
  #11
Medlem
DoktorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Jo det är samma sak fast mina problem är betydligt allvarligare. Inget av det som hjälper dig hjälper mig. Det gör ingen skillnad.

Symtomen för retless legs kan vara darrningar så på det stämmer det, annars inte.

Det låter som att du har det besvärligt. Mina symtom är på sin höjd irriterande men inte mer än så.

Vad jag vet finns ingen bra behandling för facikulationer. Det som vara allra bästa medicinen för mig var att få veta att det är ofarligt.

Å andra sidan kanske du genom din doktor kan prova en liten dos L-dopa(beh för RLS) och se om det gör någon skillnad.

Hoppas att det blir bättre med tiden.
Citera
2007-10-08, 23:07
  #12
Medlem
Har du ett enkelt "restless" problem så lindras det av att du rör på lemmen.
Likaså varma eller kalla bad.

Jag har både RLS och såna "minimala muskelryckningar", men RLS är verkligt plågsamt medans ryckningarna mest är irriterande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback