Citat:

Ursprungligen postat av namnboeg

Jag skulle gärna se en liten guide över vilken uppsättning objektiv man bör ha för olika ändamål. Gärna med olika prisklasser osv. Eftersom jag pajjade mitt kitobjektiv nyss (och inte fixat det än) så funderar jag på vad jag skall skaffa beträffande fast-zoom, vilka brännvidder, funktioner och egenskaper eg bländartal, VR osv. Detta är ingen fråga direkt riktad till mina behov alltså, utan en generell guide efterfrågas.

Hmmm, det där ska jag fundera på. Jag kan mycket väl snickra ihop en objektivguide och klistra i köprådsforumet. Bra tanke! Återkommer om det.
	Citat:

Ursprungligen postat av rymdrattan

Hur gör man/vad behöver man för att få så mycket kontrast som möjligt i sina bilder (på gränsen till utfrättningar på både vitsidan och svartsidan) om man inte har tillgång till blixt (vid modellfotografi t.ex.).

Rent tekniskt vid själva fotograferingstillfället så vill man troligen att objektivet ska prestera så bra som möjligt, vilket ger högsta möjliga kontrastomfång. Det reella omfånget beror i första hand på motivets omfång, men ett bra objektiv underlättar. De flesta objektiv presterar som bäst vid ungefär 2-3 stegs nedbländning, vilket innebär att en f/2,8-glugg antagligen är bäst vid f/5,6-f/8. Ljussvagare objektiv kan mycket väl vara som bäst redan vid full öppning, så man får prova sig fram.
I övrigt är kontrasten beroende av bildinställningarna i kameran och/eller efterbehandlingen. Det är alltså inte så mycket en fototeknisk fråga, så du kanske kan starta en tråd i bildbehandlingsforumet? Att öka kontrasten efteråt är lätt som en plätt, men det kan göras på en mängd olika sätt, med olika resultat.