2007-10-04, 22:01
Medlem
Farbror Sallads avatar
Denna trd r avsedd att utreda tekniska begrepp och deras betydelse i frsta hand. Frgor kan postas fritt om ngon av frklaringarna verkar oklar eller om ytterligare fundering eller tillgg finns. Om dessa anses relevanta s bifogas de i huvudinlgget allt eftersom trden vxer. Var inte rdd fr att stlla frgor!

Tillgg 090224: OBS! Eftersom jag mnar avg som moderator s r det inte jag som i fortsttningen kommer att fixa med trden, bara s att ni vet.

En mycket kortfattad sammanfattning fr varje rubrik fljs av en lngre utlggning fr varje mne (se "spoiler").

-------------------------------------------------------------------------

#1: Brnnvidd och zoom
Avbildningsskala och "cropfaktor"

Brnnvidden avser enkelt sett ett objektivs frstorande effekt. En lng brnnvidd ger en snv bildvinkel och en kort brnnvidd ger en vid bildvinkel. Bildvinkeln i frhllande till brnnvidden beror ocks p film- eller sensorstorleken. En mindre sensor krver en kortare brnnvidd fr samma bildvinkel som en strre sensor.

#2: Perspektiv och bildvinkel

Perspektivet pverkas endast av kamerans avstnd till det fotograferade objektet. Vidvinkel och kort avstnd ger "hisnande" perspektiv, medan snv bildvinkel ger "ihoptryckt" perspektiv. Att ndra avstndet ger inte samma resultat som att ndra brnnvidd allts.

#3: Blndare och ljusstyrka

Objektivets ljusstyrka bestms av den strsta mjliga storleken p blndarppningen. Blndaren r ett ljusbegrnsande "hl" med variabel storlek inuti objektivet. Strre ppning slpper in mer ljus och ger kortare skrpedjup. Strre ljusinslpp medger kortare slutartid.

Senast redigerad av Farbror Sallad 2009-02-24 kl. 20:23.
Citera
2007-10-04, 22:01
Medlem
Farbror Sallads avatar
---------------------------------------------

#4: Knslighet - ISO

Filmens eller sensorns ljusknslighet benmns oftast med dess "ISO-tal". Hgt ISO innebr att mindre ljus krvs fr en viss exponering. Lgt ISO ger lgt brus med en digital sensor och sm korn p film, medan hgt ISO ger brusigare och/eller kornigare bilder.

#5: Exponering och slutartid

Exponeringen styrs av objektivets ljusstyrka, filmens eller sensorns ljusknslighet (ISO) samt slutartiden. Dessa str i linjr relation till varandra. En frdubbling av ISO medger en halvering av slutartid eller blndarvrde. Det r allts en ekvation med tre godtyckliga parametrar som man kan bolla med, mot varandra.

#6: Skrpedjup

Skrpedjupet styrs av brnnvidd, avstnd samt blndarvrde. Kortare avstnd, strre brnnvidd och strre blndare (lgre blndartal) ger kortare skrpedjup, och vice versa.

#7: Vitbalans och RAW

Vitbalans r blandningen av de tre frgkanalerna hos en digital bild. Sensorn uppfattar rtt, grnt och bltt, och dessa hanteras i separata "kanaler" som kan blandas lite som man vill (eller som kameran vill). Det ger olika frgtemperatur hos bilden.

Citera
2007-10-04, 22:09
Medlem
Farbror Sallads avatar
-----------------------------------------------

Tekniken i praktiken

Jsses, hur fan ska man kunna hlla allt det hr i huvudet nr man fotar? Tja, det behver man inte tycker jag. Men det underlttar om man har koll. ven om jag vet allt ovanstende s tnker jag aldrig i tekniska termer nr jag fotograferar.

Det man br lra sig i frsta hand r hur exponeringen r kopplad till blndare, slutartid och ISO.
Dubblar du ISO s kan du halvera slutartiden. Dubblar du ljusstyrkan (kar ett blndarsteg) s kan du antingen halvera slutartiden eller halvera ISO-knsligheten. Det r allts bara tre parametrar, som alla r lika linjra och fina. Dubblar du en av dem s kan du halvera valfri annan. Ganska enkelt!
Vad ger det fr olika bildresultat d?

-ISO: Lga vrden ger lgt brus och bra dynamiskt omfng. Bsta bildkvalitet helt enkelt.

-Ljusstyrka: Stor ljusstyrka ger kort skrpedjup, men ocks oftast smre skrpa. P grund av det fysikaliska fenomenet diffraktion avtar ocks skrpan om man blndar ner mycket (kring ca f/8-11 fr APS-C och f/11-16 fr FF).

-Slutartid: Kort tid ger skarpast mjliga bilder eftersom fotografens skakningar inte hinner pverka bilden. Lnga tider ger mjlighet till bl a panorering (se eventuellt ytterligare guidetillgg), vilket innebr att man fljer ett rrligt motiv s att bakgrunden blir oskarp.

-Brnnvidd: Pverkar INTE exponeringen, men det r vrt att tnka p att ju lngre brnnvidden r, desto kortare slutartid behver man fr en skarp bild. Bde lnga och korta brnnvidder funkar till lnga och korta avstnd. Tnk bildvinkel, s blir det mer uppenbart.
Citera
2007-10-13, 23:13
Medlem
Farbror Sallads avatar
Guiden r uppdaterad 2007-10-13 med:

Frtydligande kring "cropfaktor" samt zoombegreppet
Utkad frklaring av vitbalans samt RAW-formatet
Citera
2007-10-17, 08:24
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Vill ni testa HDR?

http://www.hdrsoft.com/

Ta antingen en bild i rformat och framkalla tre jpeg, eller ta tre jpeg med hjlp av ett stativ om du inte har rformat p din kamera, sammanfoga de i Photomatix...

Citera
2007-10-17, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Vill ni testa HDR?

http://www.hdrsoft.com/

Ta antingen en bild i rformat och framkalla tre jpeg, eller ta tre jpeg med hjlp av ett stativ om du inte har rformat p din kamera, sammanfoga de i Photomatix...

Stativ? AEB-funktionen - som ger tre exponeringar i en - funkar vl? Hur mycket ska man exponeringskompensera i varje steg - frn en "normal" till tv maximala ytterligheter? Vore bra om ngon som har pysslat med HDR frfattade en HDR-artikel p svenska hr. Ngon?
Citera
2007-10-17, 10:21
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Vill du ha en kraftig effekt s kan du kra tv steg t varje hll, fanns ngra exempel p sidan jag lnkade och p Deviantart skriver mnga hur de gjort sina bilder...
Citera
2007-10-17, 11:05
Medlem
Farbror Sallads avatar
Hr har vi jordens brutalaste HDR-guide. Lite mastig att lsa fr de flesta antar jag, men om man verkligen vill stta sig in i mnet s...

http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm
Citera
2007-10-23, 10:27
Medlem
Zimlys avatar
Suvern guide... Precis vad jag behvde
Citera
2007-10-28, 21:13
Bannlyst
De olika programvalen

Kanske ni kan frklara lite kring de olika programmen?
Vad r skillnaderna samt villket man br vlja till vad och nr?
Skulle ven villja veta om ni kan skriva jtte utfrligt d jag inte fattar s mycket av det jag lser i manualen.

AUTO = Denna vet jag fr den kr jag alltid med...

P =
S =
A =
M =

Dr r ngra bilder med:
Dam med Hatt =
Fyrkant med mycket vitt i typ berg kanske =
Blomma =
Lpare =
Hus + Mne =
Gubbe med stjrna =
Citera
2007-10-28, 22:16
Medlem
P = Slutartid och blndare stlls in automatiskt fr optimal exponering. Rekommenderas fr gonblicksbilder och i andra situationer dr det inte finns tid fr att pyssla med instllningar. Ett ganska skert mode med andra ord.

S = Hr vljer du slutartid, och kameran vljer blndare efterhand.

A = Blndarestyrt val, detta fotar jag personligen oftast med, detta justerar skrpedjupet, ett lgt blndartal, ger kort skrpedjup, optimalt fr t.ex portrtt d man vill att enbart personen i frga ska vara i skrpa, bakgrunden blir kraftigt softad.

M = Vljer bde blndare och slutare, brukar jag anvnda vid nattfotografering fr att f den bsta exponeringen.

Portrtt = Anvnds fr portrtt med mjuka, naturliga hudtoner. Om motivet r lngt frn bakgrunder eller om ett teleobjektiv anvnds, kommer bakgrundsdetaljerna att mjukas upp fr att ge kompositionen en knsla av djup.

Landskap = Anvnds fr klara landskapsbilder. Den inbyggda blixten och AutoFokus-hjlpbelysningen stngs av automatiskt.

Nrbilder = Nrbilder helt enkelt.

Sport = Fr snabb slutartid, s man kan fnga motiv i rrelse p bild.

[b]Nattlandskap</b> = Stativ rekommenderas fr att undvika oskrpa, d denna instllning vljer lnga slutartider. Ej blixt/AF-hjlpljus.

Nattportrtt = Anvnds fr naturlig balans mellan huvudmotivet och bakgrunden i portrtt som tas i dlig belysning.

Jag saxade lite ur manualen, som du visst redan lst - sg jag i efterhand, blandade med lite egna kunskaper ocks. Hoppas det kan ge ngot...

Jag vill fr vrigt "varna" fr de frvalda programmen, mitt tips r att du lr dig att fota med s mycket egenhndigt valda instllningar frn brjan, d fr du ut mer av kameran.
Citera
2007-10-28, 22:20
Medlem
Farbror Sallads avatar
Edit: Jag var inte tillrckligt snabb.

Citat:
Ursprungligen postat av XspotterX
Kanske ni kan frklara lite kring de olika programmen?
Vad r skillnaderna
Saken r att allt detta framgr av kamerans manual, och att beteckningarna skiljer sig mellan olika kameramrken (nedan har jag angivit Nikons). Det viktiga r att man vet hur blndare, slutartid och ISO hnger ihop. Sen r det en baggis att frst de halvautomatiska lgena.

Tidsautomatik ("A"): Du stller blndaren, kameran stller slutartiden efter exponeringsmtaren.

Blndarautomatik ("S"): Du stller tiden, kameran stller blndaren efter exponeringsmtaren.

Programautomatik ("P"): Kameran bestmmer bde blndare och slutartid efter ngon algoritm som du inte har ngon kontroll ver. Antagligen beror den p ljus, brnnvidd och avstnd till motivet.

Manuellt lge ("M"): Du stller bde blndare och slutartid, vilket allts kan ge helt fel exponering om du inte vet vad du pysslar med. Detta brukar dock indikeras av exponeringsmtarens "staplar" i skaren och p displayen (om kameran har en sdan).

Auto: Kameran bestmmer allt, ven blixt och ISO. Klart obra att anvnda om man vill ha kontroll.

Citat:
...samt villket man br vlja till vad och nr?
Det handlar mest om smak och tycke. Jag skulle rda den som vill lra sig kameran att inte anvnda P eller Auto, eftersom man d inte frstr varfr kameran vljer som den gr, eller vad det ger fr resultat. Dremot kan det vara lmpligt om man inte har tid att fippla med instllningarna.
Personligen anvnder jag endast A- och M-lgena. Oftast A till allmnfotografering, och M nr jag anvnder stativ och inte vill exponera som kameran vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in