Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-03, 17:36
  #1
Medlem
jonas.asss avatar
Hejsan,

Undrar om det finns ett läkemedel som man kan ta vid behov vid ökad ångest som inte är vanebildande dvs benzo etc..

Jag har en bakgrund av blandmissbruk så benzo och vanebildande läkemedel är därför helt uteslutet för min del..

Får en sån fruktansvärd ångest ibland så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Andnöd, yrsel etc..

Går just nu på Mirtazapin, men ska byta ut den mot Efexor.

Tacksam för svar!

/Jonas
Citera
2007-10-03, 19:08
  #2
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Läkare brukar ge Atrax, Theralen och lite liknande som inte är beroendeframkallande. De har aldrig haft någon effekt på mig annat än obehagliga biverkningar. Kanske kan du be din läkare om benzo i mycket små doser, jag menar då att hon/han skriver ut ca 10 tabletter åt gången.
Citera
2007-10-03, 19:13
  #3
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Testa Lyrica? Bättre än låtsasmediciner som atarax för mig.
Citera
2007-10-03, 19:33
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonas.ass
Hejsan,

Undrar om det finns ett läkemedel som man kan ta vid behov vid ökad ångest som inte är vanebildande dvs benzo etc..

Jag har en bakgrund av blandmissbruk så benzo och vanebildande läkemedel är därför helt uteslutet för min del..

Får en sån fruktansvärd ångest ibland så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Andnöd, yrsel etc..

Går just nu på Mirtazapin, men ska byta ut den mot Efexor.

Tacksam för svar!

/Jonas

Samma här, Mirtazapin, ska också byta. Har knappt fått något gjort på dessa. Skulle behöva något mer "uppåt"
Tycker man, i alla fall jag, blir flatline av dessa. Varken upp eller ner. Varför byter du och till just Efexor?

Tyvärr tror jag det finns få mediciner som man inte blir beroende av, alltså mot ångest etc. Det måste väl tyvärr till något som kickar in rätt fort, typ Diaz / Osca...
Citera
2007-10-03, 20:17
  #5
Medlem
jonas.asss avatar
Tack för era svar!

ÄlskaMig:
Atarax har jag provat för ganska längesen, men fick inte alls någon effekt utav dessa heller.. Kanske Theralen är bättre? Jag vill helst inte be om benzo alls faktiskt.. Så provar hellre någonting annat först som inte är vanebildande.

Carl-Ann von s:
Okej, det namnet ska jag lägga på minnet.. Kan man ta dessa vid behov? Vad är dina andra erfarenheter av dessa? jämnfört med theralen osv. Tror du man kan be om den av läkaren isåfall, eller det låter konstigt? :S (min läkare ringer mig imorgon)

PsyKick:
Mina erfarenheter av Mirtazapin har varit bra förutom att man blir så fruktansvärt seg och menlös på dom ibland när man inte vill det. Men antagligen så har min kroppskemi ändrats på sistonde så att dom slutat att verka på ett eller annat sätt. Namnet Efexor fick jag utav min drogterapeut, och hon ville att jag skulle byta till den och testa, eftersom hon har hört mycket positivt om den. Angående benzo, så är det ganska uteslutet i dagsläget. Så vidare det inte blir väldigt akut..

Tack igen för er feedback.
Citera
2007-10-04, 17:41
  #6
Medlem
jonas.asss avatar
Bad om lyrica, men det var bara någonting dom skrev ut genom psyk verkar det som :S

Iaf så sa jag starkt till honom att jag inte ville ha någonting vanebildande (bezo etc) till ångesten, men ändå så slutade vårt samtal med att han skrev ut Efexor 150/75mg, oxascand 10mg(benzo mot ångesten) och imovane (sömnen).

Förstod det hela som att han skrev ut oxascand och imovane pga att jag kommer må ännu sämre äbn vad jag redan gör när jag bytar ifrån Mirtazapin till Efexor.

En liten uppdatering iaf..

Läste någonstans att det ska finnas ett hälsopreparat i form av droppar till ångesten som visst ska funka jättebra. Någon som vet namnet på dessa?

/Jonas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback