2011-08-08, 19:36
Medlem
Moltas666s avatar
Självklart har det betydelse vilka signal- och högtalarkablar man använder. Det förutsätter självklart att man har en musikanläggning som inte är inköpt på Elgiganten, SIBA eller Expert.

Att det finns tydliga och hörbara skillnader har vi konstaterat många gånger i den audiofilgrupp där jag är verksam. Däremot kan jag hålla med om att det förekommer en viss osund snobbism när det gäller kabelfrågor på vissa forum.

Om man nöjer sig med komprimerad spotify-musik så behöver inte ens fundera på vilka kablar man använder.
Senast redigerad av Moltas666 2011-08-08 kl. 19:39.
Citera
2011-08-08, 20:27
Citat:
Ursprungligen postat av Nate!
Vad var det för kablar då?

Först hade jag kablar köpa på Clas Ohlssons. Tror det var en 10m rulle för dryga hundralappen.
Köpte sedan Real Cable kablar för 180kr metern.
Citera
2011-08-08, 20:43
Medlem
Än är den siste idioten inte född.
Citera
2011-08-08, 20:52
Medlem
Visst har det betydelse vilka kablar man har, men jag tycker det diskuteras på lite för låg nivå här, man bör nog upp en bit i prisklass för att få som verkliga skillnaderna. Dessutom så märks skillnaden mer när man byter "ner" sig, efter att ha haft en bättre i detta fall kabel inkopplad.

Skickar med en länk, tänk ett par Opus, hur bra är inte dom?

http://hificonsult.se/transparent/in...id=001,003,003
Citera
2011-08-08, 21:31
Medlem
h0lles avatar
Jag och polaren hade mycket roligt åt att killen på hifiklubben hävdade att det var mycket bättre botten i den dyra kabeln. Brukar alltid säga "-oj oj oj vilken botten" när han drar igång förstärkaren..

Enda fördelarna med dyrare kabel jag kan se är att dom är snyggare och bättre skärmade möjligtvis.
Roligast tycker jag är dom som köper en annan elkabel till förstärkaren för tusentals kronor. Tygtrådarna i väggen då?
Citera
2011-08-08, 21:50
Medlem
Jag jobbar ju inom datorvärlden (ingenjör) så.

Analoga signaler bla högtalarsignaler kan bli bättre med bättre kablar men har man dålig utrustning kopplad med högtalarna så hör man inte skillnaden. Oftast är det bara folk med "tränade" öron som ens kan hör skillnaderna då.

Om man köper högtalare för 20 000kr tex och använder en skitförstärkare eller lakritssnören för 50 öre metern så är man efterbliven och förtjänar inte att ha högtalare i den klassen.

Digitala signaler HDMI osv kan nästan aldrig bli "bättre" det är fysiskt omöjligt en etta kommer alltide vara en etta, och en nolla kommer alltid vara en nolla oavsett hur bra kabeln är eller om ens gud själv tvinnade den, antingen får man en signal eller så får man det inte.

Läste om idioten som bytte från Cat5 till Cat6 kabel och tyckte sig få bättre ljud, det om något är tecken på efterblivenhet och inget annat än grov inbillning.
Citera
2011-08-08, 22:26
Medlem
Vappas avatar
Här finns en hel del intressant att läsa om kablage, både om signalkablar och högtalarkablar.
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Sabin, vad menar du med en "bättre kabel"? Större area eller att den kostar 2000:-/metern?
Citera
2011-08-08, 22:53
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabin
Digitala signaler HDMI osv kan nästan aldrig bli "bättre" det är fysiskt omöjligt en etta kommer alltide vara en etta, och en nolla kommer alltid vara en nolla oavsett hur bra kabeln är eller om ens gud själv tvinnade den, antingen får man en signal eller så får man det inte.

Jag är en av dom som garvar åt folk med kabellyftare, 20.000kr/m-kabel osv, men just där måste jag påpeka att du har fel. HDMI-kabel är "bruskänslig". Att en signal är digital är ingen garanti för att den är felfri. Det som händer när en digital signal blir tillräckligt dålig är att en etta kan tolkas som en nolla och vice versa. Har själv en HDMI-kabel (numera utbytt) som ger bild som är otroligt brusig i mörka partier, men som ändå "fungerar", dvs utrustningen sägger inte "no signal" eller liknande, utan den accepterar bit-strömmen och visar den i dess defekta form. Detta påpekades även i åtminstonde ett HDMI-test jag läst (IDG om jag minns rätt).
Citera
2011-08-10, 00:53
Medlem
Kompiiitens avatar
Jag tror inte det spelar någon större roll när det kommer till kablar. Visst man kanske inte bör köpa dom billigaste skit kablarna på netonnet precis. Men att köpa kablar för flera tusen är bara tokigt :S
nog för att dyrare kablar ofta har lite coolare design, men inte något annat.

Sen när vi pratar digitalt och exempelvis HDMI då spelar det ABSOLUT INGEN! roll om du har en kabel för 49:- eller 999:-
Citera
2011-08-10, 00:56
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Jag är en av dom som garvar åt folk med kabellyftare, 20.000kr/m-kabel osv, men just där måste jag påpeka att du har fel. HDMI-kabel är "bruskänslig". Att en signal är digital är ingen garanti för att den är felfri. Det som händer när en digital signal blir tillräckligt dålig är att en etta kan tolkas som en nolla och vice versa. Har själv en HDMI-kabel (numera utbytt) som ger bild som är otroligt brusig i mörka partier, men som ändå "fungerar", dvs utrustningen sägger inte "no signal" eller liknande, utan den accepterar bit-strömmen och visar den i dess defekta form. Detta påpekades även i åtminstonde ett HDMI-test jag läst (IDG om jag minns rätt).

Det där är bullshit... IDG testet btw! http://www.idg.se/2.1085/1.242208/un...-kabel-bluffen
Citera
2011-08-10, 17:21
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Det där är bullshit... IDG testet btw! http://www.idg.se/2.1085/1.242208/un...-kabel-bluffen

Så fan att det är bullshit din mupp. Det var tydligen inte i IDG-testet dom påpekade detta (däremot skillnad i skärpa), så där minns jag fel.

Kabeln jag har som ger brusig bild är deltaco 10m HDMI. Den nya kabeln (också deltaco) har inget brus. Och det är inte så att det är lite brus på den gamla kabeln, utan det är klart och tydligt myrornas krig i de mörka partierna, t.o.m. en kompis som inte alls bryr sig om bildkvalité nämnde vilken brusig bild det var när vi kollade på film på projektorn.

Kan förövrigt framkalla lika brus på min monitor till datorn genom att nästan helt dra ur HDMI-kabeln... märkte detta när jag av misstag hade dragit i kabeln och märkte att det var brus som fan när jag drog igång ett mörkt spel.
Citera
2011-08-10, 17:31
Moderator
impieteers avatar
Hur långt har vi kommit? Har någon lyckats höra skillnad på olika högtalarkablar i ett kontrollerat test än?

Högtalare har ju ändå funnits i hundra år, så om det fungerar så borde det ju dyka upp förr eller senare tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in