2007-10-25, 20:09
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
I "min" hifibutik brukar det alltid finnas nått stereosystem för ca halvmiljonen uppställt naturligtvis med mycket dyr kringutrustning

[b]Vad jag vill göra

...Är att lyssna ett par timmar på detta system för att därefter byta till "standard" kablar och se hur stor jag upplever skillnaden

vad tror ni om detta?

Jodå, jag köper det upplägget.
Om det nu är så att kablarna verkligen gör skillnad så kommer du att återkomma med en recension innehållande orden "förlorade i dynamik", "tunt" och möjligen "smalare ljudbild".

Observera att jag inte menar detta på nåt hånfullt vis, det är bara så kompisen brukar beskriva det, fast tvärtom då, när han bytt upp sig.
Citera
2007-10-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
I "min" hifibutik brukar det alltid finnas nått stereosystem för ca halvmiljonen uppställt naturligtvis med mycket dyr kringutrustning

[b]Vad jag vill göra

...Är att lyssna ett par timmar på detta system för att därefter byta till "standard" kablar och se hur stor jag upplever skillnaden

vad tror ni om detta?

Bytet bør då ske helt blint før dig, så du inte vet vilka kablar som anvænds før stunden. Annars kommer dina førvæntningar och vetskap om vilken kabel som anvænds høgst sannolikt att påverka din uplevelse och dina åsikter.

Dr Tinnitus
Citera
2007-10-28, 00:48
Medlem
Sigge skoogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Jag gjorde blindtest på signalkablar två gånger när jag arbetade på HiFi-klubben och hade inga större problem med att efter en bra stunds lyssning och hoppande mellan de olika kablarna avgöra prisnivån från högst till lägst. Båda gångerna testade jag tre kablar varav två var RCA och en var XLR. XLR ansåg jag vara bäst båda gångerna. Jag har svårt att tro att det var rena tillfälligheter och ren placeboeffekt.

Detta är ju dock en diskussion som kommer att pågå i all evighet och såvitt jag vet finns det väl en uppsjö undersökningar som pekar åt båda uppfattningarna.
Det sämsta minnet en människa har , det är ljudminnet! att lyssna på ett par högtalare och sen kunna jämföra ljudet är nonsens! Sen är det ju så att du tycker så och jag tycker si. Admin lås tråden!
Citera
2007-10-28, 09:25
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge skoog
Det sämsta minnet en människa har , det är ljudminnet! att lyssna på ett par högtalare och sen kunna jämföra ljudet är nonsens! Sen är det ju så att du tycker så och jag tycker si. Admin lås tråden!

Så var ljudminnet på tapeten igen; har du någon referens till detta? Bok eller länk går lika bra.
Citera
2007-10-28, 13:03
Medlem
troböds avatar
Citat:
Just kablar kan jag förstå om folk har svårigheter att höra skillnad på. Jag börjar själv undra om resultatet i mitt blindtest kan ha varit en tillfällighet efter att ha läst tråden, även om det verkar osannolikt.

Kom dock inte och säg att man inte kan höra skillnad på högtalare. Till och med min totalt Hi-Fi-ointresserade mor kan höra skillnad på ett par bra och ett par dåliga högtalare precis hur enkelt som helst, liksom i princip vartenda människa.
Eller missförstod jag din post?
Citera
2007-10-28, 13:13
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Så var ljudminnet på tapeten igen; har du någon referens till detta? Bok eller länk går lika bra.
Saxat från wikipedia:
Citat:
The phonological loop stores auditory information by silently rehearsing sounds or words in a continuous loop; the articulatory process (the "inner voice") continuously "speaks" the words to the phonological store (the "inner ear"). The phonological loop has a very limited capacity, which is demonstrated by the fact that it is easier to remember a list of short words (e.g. dog, wish, love) than a list of long words (e.g. association, systematic, confabulate) because short words fit better in the loop.
Vet inte om det kan ha något med detta att göra.
Citera
2007-10-28, 13:29
Medlem
Citat:

Förklara vad du menar med ljudminnet..

Kan ha missförstått dig men:
Människor har faktiskt en förmåga att känna igen ljud, exempelvis från folk man känner och kan därmed identifiera dem. Samma sak borde ju rimligtvis vara med högtalare? Många här känner nog skillnaden på ett par plastiga datorhögtalare för 100kr mot ett par värsting värsting för 100 000kr?
Citera
2007-10-28, 14:17
Medlem
utters avatar
Citat:
Saxat från wikipedia:
The phonological loop stores auditory information by silently rehearsing sounds or words in a continuous loop; the articulatory process (the "inner voice") continuously "speaks" the words to the phonological store (the "inner ear"). The phonological loop has a very limited capacity, which is demonstrated by the fact that it is easier to remember a list of short words (e.g. dog, wish, love) than a list of long words (e.g. association, systematic, confabulate) because short words fit better in the loop.

Vet inte om det kan ha något med detta att göra.

Jag tror att det är upphovet till det jag misstänker är en faktoid. Vad texten säger och som stämmer med vad jag läst i psykologilitteratur är att det är svårare att komma ihåg det man hört jämfört med om man läst. Alltså är synen bättre på att avkoda information är öronen. Men det säger ju inte att man inte kommer ihåg hur ljud låter, om det vore så skulle vi tex ha väldigt svårt att känna igen röster, och det har vi ju inte.
Citera
2007-10-28, 21:53
Medlem
Citat:
Just kablar kan jag förstå om folk har svårigheter att höra skillnad på. Jag börjar själv undra om resultatet i mitt blindtest kan ha varit en tillfällighet efter att ha läst tråden, även om det verkar osannolikt.

Kom dock inte och säg att man inte kan höra skillnad på högtalare. Till och med min totalt Hi-Fi-ointresserade mor kan höra skillnad på ett par bra och ett par dåliga högtalare precis hur enkelt som helst, liksom i princip vartenda människa.
Eller missförstod jag din post?

Givetvis kan man høra skillnad på olika høgtalare, då just høgtalarna ær den komponent i en anlæggning som man i særklass hør lættast skillnad på.

Givetvis finns det høgtalare som låter ruskigt liga som kan vara svåra att skilja i blindtest, men normalt så ær det alltså lætt att høra skillnad på høgtalare.

Dr Tinnitus
Citera
2007-11-01, 06:20
Medlem
Noobermans avatar
Det roliga är att kablar i förstärkare och i högtalare är helt standard och ändå kan hifidårar påstå att det blir skillnad när de ansluter en 1-2m superdyr kabel där emellan!

Den där artikeln om låginduktiva kabel som avslutas med en rc-länk visar ju bara att det är vår hörsel som är mest avgörande då induktansen påverkar ljudet ovanför det hörbara.
Dessutom kommer en kabel, flätad eller med en rc-länk, påverka delningsfiltret i högtalaren vilket är ytterligare ett bevis för att det inte alls behöver bli bättre ljud med en superdyr sladd...

Litz tråd borde vara bättre som högtalarkabel men frågan är om en kille äldre än 20 har den hörsel som krävs för att höra skillnad?

Sladden är den minst kritiska komponenten i systemet - högtalaren är den som är mest avgörande följt av ljudkälla och drivsteg.
Citera
2007-11-01, 10:38
Medlem
Otroligt kul med galna audiofiler.

http://www.svalander.se/shoppen/kabel.htm

Se även kantsvarvarna och avmagnetiserarna (!!!) för CD-skivor.
Citera
2007-11-02, 16:41
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooberman
Sladden är den minst kritiska komponenten i systemet - högtalaren är den som är mest avgörande följt av ljudkälla och drivsteg.

utan sladdar får man ju inget ljud i högtalarna ju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in