2011-08-10, 17:45
Medlem
brianmolkos avatar
sen beror det väl på om man förtjänar högtalarna
Citera
2011-08-10, 18:03
Medlem
jag har haft egen studio samt spelat med olika band i flertal år .
Hifi har jag hållit på med så länge jag minns , testat oändligt med kablar genom åren .
Det är ofta skillnad på ljudet både för signal och högtalar kablage testade ett par högtalar kablar som kostade 8 000 dessa lät "skit" i min anläggning idag kör jag med xtz "lamsladd" för 50 kr metern dom är det bästa jag haft hittills . I signal väg har jag haft ett par 3000 kr kablar i flera år som lät riktigt bra med min cd spelare , nu när jag kör alla musik från datorn med ett highend ljudkort lät 3000 kabel sämre än ett par 200 kr kablar som jag hade hemma i förrådet .
Mitt råd är prova dig fram titta inte på prislappen.....
Citera
2011-08-10, 18:04
Medlem
Moveyourminds avatar
Man ska inte underskatta placebo-effekten!
Citera
2011-08-11, 21:21
Medlem
Negerkludds avatar
Att "hifi-kablar" skulle ge ett bättre ljud kan man väl avfärda men hur är det med högtalarkabel gämfört med tex ståltråd? Kan man höra skillnad på detta?
Citera
2011-08-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Att "hifi-kablar" skulle ge ett bättre ljud kan man väl avfärda men hur är det med högtalarkabel gämfört med tex ståltråd? Kan man höra skillnad på detta?

Det finns blindtester där folk inte ens klarat att skilja stålgalgar från högtalarkablar.

Alla dessa påståenden om att man (lätt) hör skillnad, eller att folk hår skillnad, på olika högtalarkablar, är egentligen totalt noll värda som bevis, är inte fakta, så länge som detta inte har kunnat bevisats i korrekta blindtester.

Och "märkligt" nog, så är det oerhört tunt med sådana blindtester, trots att massor av folk påstår att det är stora skillnader och att man/de lätt hör skillnad.

Däremot finns det en hel del blindtester där folk som trott/påstått att de lätt hör skillnader mellan olika högtalarkablar, inte lyckats bättre statistiskt sett än om man slagit tärning....

Dr Tinnitus
Citera
2011-08-12, 04:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Jag vet att en stor svensk hifi-tidning gjorde ett test för många år sen, där de jämförde dyr högtalarkabel mot vanlig installationskabel, dvs hård, närmast oböjbar kopparkabel som består av fyra eller fem "kardeler", om man kan kalla det det, som finns i de flesta hus. (Eller fanns iaf, jag och kompisen fick tag i det i en rivningskåk. )

Och tveklöst vann kopparkabeln som man alltså kan hämta gratis om man har lite flyt eller känner någon som jobbar som elektriker, men att den inte används oftare hemma beror på att den är ett helvete att jobba med: visst, du kan böja till den som du vill och den håller den formen, men den är grov och i de allra flesta hem blir det för struligt att använda den för att det ska vara värt det.
Citera
2011-08-12, 18:57
Medlem
Sgt_Stingers avatar
Självklart är det säkert skillnad på ljudet mellan en 2x0,5mm^2 och en 2x5mm^2, men om man "hör skillnad" mellan låt säga en generisk -kabel och en dyr märkeskabel (EDIT: förutsatt att båda är i koppar), samma genomsnittsarea och längd: Bullshit. Placebo. Om ni överhuvudtaget kan hitta något dubbelblindtest som är vetenskapligt gjort och kontrollerat, där folk kan identifiera och särskilja kablarna, och kan göra det flera gånger i rad, då kommer jag tro att det faktiskt ÄR skillnad.
Senast redigerad av Sgt_Stinger 2011-08-12 kl. 19:01.
Citera
2011-08-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt_Stinger
Självklart är det säkert skillnad på ljudet mellan en 2x0,5mm^2 och en 2x5mm^2, men om man "hör skillnad" mellan låt säga en generisk -kabel och en dyr märkeskabel (EDIT: förutsatt att båda är i koppar), samma genomsnittsarea och längd: Bullshit. Placebo. Om ni överhuvudtaget kan hitta något dubbelblindtest som är vetenskapligt gjort och kontrollerat, där folk kan identifiera och särskilja kablarna, och kan göra det flera gånger i rad, då kommer jag tro att det faktiskt ÄR skillnad.

Klapp på axeln, och medhåll.

Dr Tinnitus
Citera
2011-08-12, 21:01
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:

Ståltråd är inte bra, för att järn leder ström mycket sämre än koppar.
Citera
2011-08-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Klart det är inte e, men då får man inte glömma att byta den biten inne i högtalaren. Gör man inte det får man kasst ljud iallafall.
Som försäljaren som försökte sälja en skärmad "proffs" el-kabel till stereoanläggningen... Blir nog inte mycket skillnad då det sitter 20+ meter oskärmad kabel inne i väggen
Citera
2011-08-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Ståltråd är inte bra, för att järn leder ström mycket sämre än koppar.

Ja visst är det så, men nu var frågan, OM man verkligen klarar att höra skillnad, och då verkligen HÖRA, vilket betyder att det måste gå att detektera ev. skillnad i ett ordentligt blindtest.

Klarar man inte det, så är det kanske ingen skillnad, eller att den finns men är så lite att få eller inga klarar att uppfatta den. Och då blir ju genast alla påståenden om att folk lätt hör stora skillnader mellan olika riktiga högtalarkablar värdelösa, om de inte lyckas höra skillnad på ståltråd och högtalarkabel.

Dr Tinnitus
Citera
2011-08-13, 18:30
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfmeister
Har en polare som jobbar på Supra här i Sverige och fick lite högtalarkablar av honom. På dessa finns det på fullt allvar pilar som visar i vilken riktning signalen ska gå för att få bäst ljud. Är det bara jag som tycker detta är konstigt?

Enligt Supra har de mätt skillnader i brusnivå beroende på i vilken riktning strömmen genom kabeln haft, därav pilarna. Nu tillhör inte Supra de mer esoteriska tillverkarna så det ligger säkert något i det. Frågan är bara om det är hörbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in