Baah.
För det första tror jag inte ett skit på att man behandlar djuren mycket sämre i Danmark, på Irland, eller i sydamerika. Det lär vara ungefär samma. Undantaget kan jag tänka mig är tyskjävlarna, som spatserar om kring och hotar grisarna med gaskammaren om dom inte lyder order...
Svensken är dum nog att betala mer för "svenskt kött". På samma vis är britterna dumma nog att betala mer för brittiskt kött än danskt, o.s.v. Det gäller nog nästan alla, utom Marge Simpson. Och det är vad man är berädd att betala som styr priserna.
Inköpspriset för den danska och den svenska fläskfilén är marginell. Max 10 kr / kg alla dagar. Annat kan jag inte tänka mig. Merkostnaden att producera fläskfilén i det ena eller andra landet är förmodligen inte ens nämnvärd.
Butikerna vill dock ha en dyr vara dom kan tjäna mycket på, och en billig vara dom kan sälja för att locka till sig lågpriskunder. Allt för att tilltala olika segment av marknaden. Kosnaden för butiker skiljer sig bara marginellt.
I Danmark föder man väl upp 15 ggr fler gisar än i Sverige, eller så. Så naturligt får man ett överskott. Den danska filén som säljs billigt i Sverige kan mycket väl ha legat fryst under lång tid, och köpts upp billigt av dom svenska butikerna. Då man någon gång under året fått ett överskott, och fryst ner det.
Sen är fläskfilé väldigt populärt i Sverige. Kanske bidrar det till en högre efterfrågan här, än andra delar på djuret, och just fläskfilén blir den bit man importerar då det är den det är brist på i Sverige. Och då folk köper propagandan, är det helt naturligt att ta ut ett högre pris för den fina svenska fläskfilén.