• 1
  • 2
2007-10-02, 14:51
Medlem
Okej jag har klurat på det här då och då.. varför är Dansk fläskfilé så jävla billig jämfört med Svensk ? Och anser ni att det finns någon kvalitétsskillnad?

Ni vet vanlig 'färsk' vakumförpackad.

Dansk: 60-80 kr/kg
Svensk 180-200 kr/kg

Ungefär. Här i dyra Stockholm city.

Det känns ju aningen märkligt när butiken är ca 600 km transportsträcka ifrån danskjävlarna och rimligtvis borde svenska uppfödare ligga närmare. Om det subventioneras i Danmark varför protesterar inte svenska uppfödare?

Rent allmänt är ju svensk kött jävla dyrt, förutom kyckling. Jag har aldrig sett utländsk kyckling svjv i svenska butiker..

(var precis och köpte fläskfilling på prisextra... 50 kr/kg denna vecka)
Citera
2007-10-02, 14:53
Medlem
Gothenburgers avatar
Jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad.
Citera
2007-10-02, 14:55
Medlem
Dansk är annorlunda stycka, minns ej hur. Dessutom brukar danskt kött vara "upp biffat" med vatten. Det är inget fel på köttet som sådant annars.
Citera
2007-10-02, 15:01
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Blir nästan samma pris endå på samma del kött eftersom danskarna tar med "svansen" som är en annan muskel men som ni endå betalar fläskfilé pris för.
Förutom det har vi väll olika krav på de andra leden i kedjan före grisen blir några vaccade delar i frys/kyldisken.
Citera
2007-10-02, 15:04
Bannlyst
Danmark är en av de största svinuppfödarna i europa och troligtvis världen. De har troligtvis hög produktivitet och effektivitet och kan således hålla priser nere.

Sedan så har ju marknadsföringen av svenskt kött varit ganska omfattande, såpass att medelkonsumenten i sverige mer en gärna betalar de dubbla för svenskt kött jämfört med utländskt.
Citera
2007-10-02, 15:17
Medlem
xallos avatar
Här har du en orsak:
ttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article331947.ab

Sen är det väl så att det skiljer lite i foder osv, danskarna kör med GMO vilket är 3 öre billigare per kilo kött osv men den största oraken är ju att det skall vara "svenskt".
Citera
2007-10-02, 15:32
Medlem
I min hemstad säljes även ibland Italiensk fläskfile, den är ännu billigare än den danska. Jag har dock aldrig provat den, så jag vet inte hur den är.

Jag kan uppleva den danska väldigt ojämn i kvaliten på putsningen. Har ibland fått skära bort stora fettbitar.
Citera
2007-10-02, 18:53
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Jag kan uppleva den danska väldigt ojämn i kvaliten på putsningen. Har ibland fått skära bort stora fettbitar.

Där i ligger den största skillnaden tycker jag.

Sedan har ju Svensk Köttinformation lurat i svenska folket att svenskt kött är så jävla mycket bättre än importerat. Skitsnack!!! Möjligtvis skulle miljömupparna kunna plocka poäng, men kvalitetsmässigt är svenskt kött inte bättre eller sämre än importerat.
Citera
2007-10-02, 19:25
Medlem
micke_hs avatar
Den danska filen smakar skit. Beror nog mest på att danskarna använder så jävla mycket antibiotika och stressar fram produkten. Det luktar unket man öppnar filepaketet med den danska filen. Jag vet inte riktigt varför men jag gillar den inte alls och jag köper den aldrig mer.

Jag har fått tag på några dåliga fileer och vågar inte riskera några mer middagar och köper därför svenskt. Iof så försöker jag att alltid köpa svenska produkter och helst lokala men det är inte gånger det är möjligt.
Citera
2007-10-02, 21:35
Bannlyst
Svenskt fläsk vinner Danske fläsket
Citera
2007-10-03, 23:40
Medlem
Lostkids avatar
Det ska, enligt en agronom jag känner, bero på deras djurhållning. De har bättre produktivitet men sämre djurhållning.
Citera
2007-10-03, 23:42
Medlem
Kolagubbens avatar
äää vafan skitsamma, man ska väl inte snacka me köttet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in