2007-10-04, 00:26
Medlem
Blå Rutas avatar
En grej är att i danmark är det tillåtet att i princip spänna fast suggan när hon har kultingar. Detta gör att hon inte kan göra andra rörelser än stå upp och lägga sig ned. Detta gör att mängden griskultingar som blir dödade av att morsan lägger sig på dom blir mycket lägre samt att det går in bra många fler suggor än annars i ladan.
Citera
2007-10-04, 00:32
Medlem
Märker själv ingen större skillnad på dansk och svensk. Bara priset då!

Den godaste fläskfilén jag ätit var f ö finsk. Sanslöst god!
Citera
2007-10-04, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
äää vafan skitsamma, man ska väl inte snacka me köttet?

Men om köttet ställer den frågan då ??
Citera
2007-10-04, 00:56
Medlem
HonkenLarssons avatar
Här i Danmark är fläskfilén dyrare en i Sverige. Har inte sett svensk fläskfilé här. Däremot har jag sett svensk Eko-kyckling som ligger i pris med den vanliga inhemska danska.

Förmodligen blir man blåst på alla marknader om man köper det inhemska. Det är ju så fint. Snälla bönder har pratat på hemlandetsspråk med djuret etc etc.
Citera
2007-10-04, 00:57
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetdu
Men om köttet ställer den frågan då ??

haha, om köttet nu ställer den frågan så får man nog ställa sig själv en fråga, om man kanske har tatt för mkt syra den dagen
Citera
2007-10-04, 01:50
Medlem
techno_the_kings avatar
Sen så kan ni inte vara säkra på att ni får just svensk file även fast det står så på förpackningen
allt för många handlare packar om dansk till just svensk file
& kunderna märker givetvis ingen skillnad

jag har själv jobbat i butik & där blev all dansk file svensk
hemskt men sant..
Citera
2007-10-04, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Den danska filen smakar skit. Beror nog mest på att danskarna använder så jävla mycket antibiotika och stressar fram produkten. Det luktar unket man öppnar filepaketet med den danska filen. Jag vet inte riktigt varför men jag gillar den inte alls och jag köper den aldrig mer.

Jag har fått tag på några dåliga fileer och vågar inte riskera några mer middagar och köper därför svenskt. Iof så försöker jag att alltid köpa svenska produkter och helst lokala men det är inte gånger det är möjligt.
Ungefär så beskriver en kock jag känner saken, stress och antibiotika. Stress återkommer han för övrigt ofta till när det gäller råvaror öht, animaliska som vegetariska, det verkar ha stor effekt på smaken. Han säger att den danska filen smakar "galt"!

Själv håller jag med om lukten när man öppnar förpackningen, hujedamej!
Citera
2007-10-04, 08:07
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Sen så kan ni inte vara säkra på att ni får just svensk file även fast det står så på förpackningen
allt för många handlare packar om dansk till just svensk file
& kunderna märker givetvis ingen skillnad

jag har själv jobbat i butik & där blev all dansk file svensk
hemskt men sant..

Nu kan jag inte verifiera denna uppgift, men har läst någonstanns att svenska svin körs till Danmark för att slaktas o styckas, för att sen skeppas tillbaka till sverige.

Angående smaken på desamma så känner jag ingen skillnad på köpt kött. föredrar att köpa lokalt gårdsproducerat kött.
Citera
2007-10-04, 08:34
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Angående smaken på desamma så känner jag ingen skillnad på köpt kött. föredrar att köpa lokalt gårdsproducerat kött.

Hur gör du det? Svartslakt?

Som någon skrev ovanför så har det med djurhållningen att göra. Antibiotika och tillväxthormoner gör mer snabbväxande djur, dvs mer kött. Kan rekommendera er att prova KRAV-märkt fläskfilé om ni hittar det (kan vara lite svårt) - det är så mycket bättre än konventionell. Dessutom får man ju en centimeter vatten i stekpannan som man måste koka bort med dansk fläskfilé hur man än gör, så att det skulle vara billigare jämfört med slutlig köttmängd kan man nog diskutera...
Citera
2007-10-04, 10:50
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Hur gör du det? Svartslakt?

Som någon skrev ovanför så har det med djurhållningen att göra. Antibiotika och tillväxthormoner gör mer snabbväxande djur, dvs mer kött. Kan rekommendera er att prova KRAV-märkt fläskfilé om ni hittar det (kan vara lite svårt) - det är så mycket bättre än konventionell. Dessutom får man ju en centimeter vatten i stekpannan som man måste koka bort med dansk fläskfilé hur man än gör, så att det skulle vara billigare jämfört med slutlig köttmängd kan man nog diskutera...

Du har ingen erfarenhet av kött köpt på en gårdbutik förstår jag av ditt inlägg.
Det handlar inte om svartslakt överhuvudtaget.
Gårdbutikerna har avtal med slaktare som kommer till deras gårdar och gör jobbet. Dels för att det är det enda valet dom har iom lagar som reglerar detta, dels för att djuren vetrinärsbesiktas innan de slaktas.

Sen det här med KRAV-märkta varor ska du nog inte ta så hårt på om jag vore du. Det låter fint o bra i reklamen. Men inte alla följer de regler som finns för att få producera Krav-märkt. Dom fuskar lika mycket som den konventionelle bonden.

Tro mig, jag har både sett med egna ögon och hört Kravbönder som diskuterar hur dom ska komma billigare undan,
Citera
2007-10-04, 11:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Dansk fläskfile är som deras kyckling. pumpas full med saltlösning. Du luras på vikten och köper saltvatten(En dansk lurar alltid en svensk,glöm aldrig det!!). Danskarna använder dessutom en massa antibiotika i fodret. Rent generellt tycker jag dansk kyckling och fläskfile är SKIT! Jag är dock ingen sån som slår mig på bröstet å bara vill äta svenskt kött. Nej, jag tycker helt enkelt danskt kött är skit sådeså! Dessutom har det hänt några gånger att dansk fläskfile luktat "urne" (som man säger i skåne) dvs det luktar "Galt" om svinköttet.
Ska man köpa annt än svensk tycker jag personligen att italiensk eller polsk är så nära den svenska man kan komma.
Usch för danskt kött!
Citera
2007-10-04, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
haha, om köttet nu ställer den frågan så får man nog ställa sig själv en fråga, om man kanske har tatt för mkt syra den dagen

Hursomhelst så tror jag inte fläsket vill bli besviken när man äter upp den och vill nog ha ett svar på omdöme av smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in