2007-10-03, 20:55
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag brukar inte rekommendera lightprodukter. Men man kan ju testa .

~Paul~

Haha! Jag vet, det är inte riktigt PK, men vafan... Jag vet att jag kommer äta som en häst och då funkar inte en halvliter grädde!

OK, alternativet är väl att bjuda över gäster som kan assistera i ätandet... Ska ta det under betänkande...
Citera
2007-10-03, 20:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Haha! Jag vet, det är inte riktigt PK, men vafan... Jag vet att jag kommer äta som en häst och då funkar inte en halvliter grädde!

OK, alternativet är väl att bjuda över gäster som kan assistera i ätandet... Ska ta det under betänkande...
Du får avlägga rapport sedan

~Paul~
Citera
2007-10-03, 21:06
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Du får avlägga rapport sedan

~Paul~

Absolut! Om jag är ensam blir det Milda Mat, om jag kan lura hit folk blir det grädde...
Citera
2007-10-04, 07:46
Bannlyst
Hehe, trodde tråden handlade om "grytor" och tänkte skryta om min emaljerade gjutjärnsgryta från Kockums med självösande lock som jag skulle tro är från 50 eller 60-talet!

OnT:
Har ingen bra erfarenhet av köttgrytor, tyvärr.
Alltför många gånger har jag ätit dem som dagens rätt på tvivelaktiga lunchhak och då känner man sig oftast lurad. Grytor med fisk däremot har jag mycket bättre erfarenhet av.
Citera
2007-10-04, 08:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
Grytor med fisk däremot har jag mycket bättre erfarenhet av.
Berätta gärna mer. Du har kanske ett hemligt recept?

~Paul~
Citera
2007-10-04, 08:58
Medlem
dePauls avatar
Med tanke på den rådande svampsäsongen så kommer här ett mycket enkelt svamprecept.

Svampgryta (6 portioner)

Ingredienser:
  • 200 färsk blandsvamp
  • 4 stora potatisar
  • 1 mindre gul lök
  • 60 g Beurre Marniere eller 2,5 dl grädde blandad med 2 msk Idealmjöl
  • 1 dl vitt vin
  • 1 l vatten
  • 2 äggulor
  • 1 lagerblad
  • 2 msk hackad dill
  • 3 tsk hel kummin (ej spis)
  • 1 tsk malen muskotnöt
  • salt
  • sv peppar
Arbetsgång:
Koka upp 1 l saltat vatten. Skala och båta löken, skala och dela potatisarna i större bitar och tillsätt allt i det kokande vattnet. Tillsätt också kumminet, lagerbladet och muskotnöten. Rör om och sjud upp sakta.

Ansa svampen och dela den i lika stora bitar som potatisen. Addera dem till grytan. Häll i vinet och red av med Beurre Marniere eller grädd/mjölblandningen (strila ner sakta).

Sjud nu tills potatisen är genommjuk, dra av värmen och rör i äggulorna. Toppa med dillen och servera. Ett gott vitt bröd till är inte dumt .

Gillar man styrka i maten så kan denna gryta med fördel spetsas med lite cayennepeppar eller liknande.

Obs, den här rätten är något mittimellan gryta och tjock soppa. Tyskarna/Österrikarna kallar en sådan rätt för "Eintopf".

~Paul~
Citera
2007-10-04, 12:02
Medlem
dePauls avatar
Det skall förstås vara 200 g svamp .

~Paul~
Citera
2007-10-04, 12:56
Medlem
Citat:
Det skall förstås vara 200 g svamp .

~Paul~
Det kunde du väl ha sagt tidigare, vad ska jag nu göra med de 199,8 kilo svamp jag fick över?

Låter som en god gryta det där, om jag ger mig ut och letar svamp så ska jag testa det.
Citera
2007-10-04, 13:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det kunde du väl ha sagt tidigare, vad ska jag nu göra med de 199,8 kilo svamp jag fick över?

Låter som en god gryta det där, om jag ger mig ut och letar svamp så ska jag testa det.
Ja, den är kanon. Min gamla mor brukade laga till den. Är precis på väg ut för att leta lite svamp. Har dock inga höga förväntningar med tanke på årets skörd här på västkusten. Eller så är det bara jag som är värdelös .

~Paul~
Citera
2007-10-04, 13:09
Medlem
Riddarens avatar
Gjorde André Soltners gryta igår, dock utan svans. Den var god men smakade rätt basic. Bra höstmat i vilket fall!
Citera
2007-10-04, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Gjorde André Soltners gryta igår, dock utan svans. Den var god men smakade rätt basic. Bra höstmat i vilket fall!
OK. Lyckades du med förseglingen?

~Paul~

PS Uselt resultat av mitt svampletande idag
Citera
2007-10-04, 15:44
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Gjorde André Soltners gryta igår, dock utan svans.

Är det någon mat på en svans egentligen? Jag kan köpa att man använder den för smak och konsistens som den kan generera, men han lägger ju upp den på tallriken, så jag antar man ska äta den.

Har ingen erfarenhet av svansar, men det känns som att det inte kan finnas allt för mycket kött på den, eller? Någon som vet hur det ligger till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in