2007-10-04, 15:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Är det någon mat på en svans egentligen? Jag kan köpa att man använder den för smak och konsistens som den kan generera, men han lägger ju upp den på tallriken, så jag antar man ska äta den.

Har ingen erfarenhet av svansar, men det känns som att det inte kan finnas allt för mycket kött på den, eller? Någon som vet hur det ligger till?
Det är mest gelé och lite kött. Men man äter den tillsammans med det andra köttet och då är det rätt gott. Dvs, man tar en bit av varje och placerar i mun samtidigt .

~Paul~
Citera
2007-10-04, 15:52
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är mest gelé och lite kött. Men man äter den tillsammans med det andra köttet och då är det rätt gott. Dvs, man tar en bit av varje och placerar i mun samtidigt .

~Paul~

I see! Hur är svansen uppbyggd egentligen, är det brosk i mitten eller är det gelé och kött rakt igenom?
Citera
2007-10-04, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
I see! Hur är svansen uppbyggd egentligen, är det brosk i mitten eller är det gelé och kött rakt igenom?
Det är kotor omgivna av ett tunt skikt kött insprängt mellan kotorna och därefter är resten gelé och mjuksvål.

~Paul~
Citera
2007-10-04, 15:57
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Det är kotor omgivna av ett tunt skikt kött insprängt mellan kotorna och därefter är resten gelé och mjuksvål.

~Paul~

Jaha, där ser man. Då vet jag det! Haha! Vi får se om man får tillfälle att inspektera på egen hand någon gång. Inte ofta man serveras svans dock!
Citera
2007-10-04, 15:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jaha, där ser man. Då vet jag det! Haha! Vi får se om man får tillfälle att inspektera på egen hand någon gång. Inte ofta man serveras svans dock!
Haha, nej verkligen inte.

~Paul~
Citera
2007-10-04, 16:22
Medlem
Airbuzzs avatar
Det här blev jag lite intresserad av, jag som gillar vitkål i gryta. Här är det med kokosmjölk. Men jag undrar om det verkligen ska vara 3dl olivolja. Låter lite mycket...

Vitkålsgryta
5 personer

Ingredienser
1 kg vitkål
2 st gula lökar
3 kvistar koriander, färsk
50 g ingefära, färsk
3 dl olivolja
salt
1 burk kokosmjölk

Tillagning
- Finriv, gärna i en hushållsmaskin,
vitkål, lök, koriander och ingefära.
- Hetta upp olivoljan i en gryta.
- Lägg i de finrivna ingredienserna i oljan och låt dem fräsa tills de får en gulaktig färg. Salta efter smak.
- Tillsätt kokosmjölk och låt småkoka i cirka 40 minuter. Rör om då och då.

Så kanske man kan äta kyckling till eller så.

Ska nog testa det, vid tillfälle.
Citera
2007-10-04, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det här blev jag lite intresserad av, jag som gillar vitkål i gryta. Här är det med kokosmjölk. Men jag undrar om det verkligen ska vara 3dl olivolja. Låter lite mycket...

Vitkålsgryta
5 personer

Ingredienser
1 kg vitkål
2 st gula lökar
3 kvistar koriander, färsk
50 g ingefära, färsk
3 dl olivolja
salt
1 burk kokosmjölk

Tillagning
- Finriv, gärna i en hushållsmaskin,
vitkål, lök, koriander och ingefära.
- Hetta upp olivoljan i en gryta.
- Lägg i de finrivna ingredienserna i oljan och låt dem fräsa tills de får en gulaktig färg. Salta efter smak.
- Tillsätt kokosmjölk och låt småkoka i cirka 40 minuter. Rör om då och då.

Så kanske man kan äta kyckling till eller så.

Ska nog testa det, vid tillfälle.
Det här är ett recept som är helt klart framtaget med kinesisk matlagning som förlaga. Mitt råd till dig är således: Ersätt olivoljan med en neutral olja (raps-, solros-, majs- eller jordnötsolja) och rätta till mängden. Jag är tämligen säker på att det skall vara 3 msk i stället för 3 dl.

~Paul~
Citera
2007-10-04, 17:55
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
OK. Lyckades du med förseglingen?

~Paul~

PS Uselt resultat av mitt svampletande idag

Ja, nästan lite för bra. Locket satt som sten! Det är ett stort plus att grytan är så enkel att tillreda! Visst ska köttet marinera över natten men det är knappast en ansträngning.

Har också varit på svampjakt idag. Kammade hem noll men det var en trevlig promenad. Strålande sol och behaglig temperatur. Otroligt avkopplande!
Citera
2007-10-04, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Har också varit på svampjakt idag. Kammade hem noll men det var en trevlig promenad. Strålande sol och behaglig temperatur. Otroligt avkopplande!
Fan grabbar, jobbar inte ni?!

~dePaul~ Recept på österrikisk fiskgryta kommer, bara jag hittar skiten!
Citera
2007-10-04, 18:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Ja, nästan lite för bra. Locket satt som sten! Det är ett stort plus att grytan är så enkel att tillreda! Visst ska köttet marinera över natten men det är knappast en ansträngning.

Som du säger, själva grytan är ganska basic. Däremot har jag aldrig varit med om en liknande försegling.

Ja, vädret var kanon idag. Jag hittade 5-6 soppar av ganska dålig kvalité. Inga kantereller eller trattisar tyvärr.

~Paul~
Citera
2007-10-04, 19:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
Fan grabbar, jobbar inte ni?!

~dePaul~ Recept på österrikisk fiskgryta kommer, bara jag hittar skiten!
Låter bra!

~Paul~
Citera
2007-10-04, 19:38
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Någon som kan ett bra recept på en älggryta? Har fått ca 1kg älggrytbitar och tänkte mig en gryta till tyska gäster. Innehållet förutom älg tänker jag mig skall vara rotfrukter samt svamp. Några tips? Alla är välkomna.

HonkenLs mustiga Älggryta (i en 3l gryta)

7-800gr älg eller nötkött, inte för fint d.v.s inga ryggbiffar, entrecôter eller liknande det kokar bara sönder.
1 krossad/riven vitlök.

2 morötter
½kålrot
2 palsternackor
totalt 600gr rotfrukter

Edit: ( kör med en tredjedel av varje rotsak. Att jag lagt gränsen på 600-700gr är p.g.a att jag vill ha mer kött än grönsaker vill man ha tvärt om blir det nog bra det också. grytan sätter också gränser)

1 gullök
1 purjolök
2 köttbuljongtärningar
15-20 medium champinjoner

2-3 lagerblad
10 korn hel svartpeppar (gärna dom stora)

2 flaskor rödvin 50-60 kr/flaska duger gott.
--------------
Häll några deciliter vin i botten på grytan och smula ner buljongen värmupp tillsammans med kryddpeppar och lagerblad.

Tärna upp köttet i 2-3 cm kuber
Släng i en stekpanna och bryn med en nypa salt och vitlöken.

Under tiden köttet bryns skär ner rotfrukten 1-2cm skivor, kålroten 1,5-2cm kuber. Löken i kluftor med en bas på 2-2,5cm. Purjon i 2-3cm skivor. Dela champinjonerna. Har du små champinjoner lägg i dom hela.

Lägg allt i kastrullen fyll upp med vin så att det precis täcker.

Koka upp på 5-6. När det sjuder dra ner plattan till 3-1. grytan skall fortfarande puttra/sjuda men inte tok-koka. Här skall den nu stå i två timmar eller längre. Tänk på att smaka av under tiden. Jag brukar smaka på champinjonerna när det är klart efter två timmar.

Tänk på att ju längre den får koka desto saltare blir grytan. Jag anser att grytan inte behöver något extra salt. Men om det behövs salta när du har den på tallriken.

Anledningen till att jag vill ha lite grovt är att det blir mer att bita/tugga i efter två-tre timmars kokande.

Servera med ris, potatis eller vad som helst du tycker är gott. Eller ät den som den är rätt upp och ner några vitlöks-örtoasts till. Grytan är ännu godare dagen efter när den har fått dra te sig i kylen.

Blir det vin kvar (det blir det) drick upp det medans du väntar.

Jag dricker gärna en mörkare öl till detta, gillar staropramens mörka. Eller ett riktigt kraftigt rödvin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in