Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Någon som kan ett bra recept på en älggryta? Har fått ca 1kg älggrytbitar och tänkte mig en gryta till tyska gäster. Innehållet förutom älg tänker jag mig skall vara rotfrukter samt svamp. Några tips? Alla är välkomna.
HonkenLs mustiga Älggryta (i en 3l gryta)
7-800gr älg eller nötkött, inte för fint d.v.s inga ryggbiffar, entrecôter eller liknande det kokar bara sönder.
1 krossad/riven vitlök.
2 morötter
½kålrot
2 palsternackor
totalt 600gr rotfrukter
Edit: ( kör med en tredjedel av varje rotsak. Att jag lagt gränsen på 600-700gr är p.g.a att jag vill ha mer kött än grönsaker vill man ha tvärt om blir det nog bra det också. grytan sätter också gränser)
1 gullök
1 purjolök
2 köttbuljongtärningar
15-20 medium champinjoner
2-3 lagerblad
10 korn hel svartpeppar (gärna dom stora)
2 flaskor rödvin 50-60 kr/flaska duger gott.
--------------
Häll några deciliter vin i botten på grytan och smula ner buljongen värmupp tillsammans med kryddpeppar och lagerblad.
Tärna upp köttet i 2-3 cm kuber
Släng i en stekpanna och bryn med en nypa salt och vitlöken.
Under tiden köttet bryns skär ner rotfrukten 1-2cm skivor, kålroten 1,5-2cm kuber. Löken i kluftor med en bas på 2-2,5cm. Purjon i 2-3cm skivor. Dela champinjonerna. Har du små champinjoner lägg i dom hela.
Lägg allt i kastrullen fyll upp med vin så att det precis täcker.
Koka upp på 5-6. När det sjuder dra ner plattan till 3-1. grytan skall fortfarande puttra/sjuda men inte tok-koka. Här skall den nu stå i två timmar eller längre. Tänk på att smaka av under tiden. Jag brukar smaka på champinjonerna när det är klart efter två timmar.
Tänk på att ju längre den får koka desto saltare blir grytan. Jag anser att grytan inte behöver något extra salt. Men om det behövs salta när du har den på tallriken.
Anledningen till att jag vill ha lite grovt är att det blir mer att bita/tugga i efter två-tre timmars kokande.
Servera med ris, potatis eller vad som helst du tycker är gott. Eller ät den som den är rätt upp och ner några vitlöks-örtoasts till. Grytan är ännu godare dagen efter när den har fått dra te sig i kylen.
Blir det vin kvar (det blir det) drick upp det medans du väntar.
Jag dricker gärna en mörkare öl till detta, gillar staropramens mörka. Eller ett riktigt kraftigt rödvin.