2007-10-03, 16:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Inte direkt faktiskt, brukar mest improvisera lite. Däremot brukar jag ofta kombinera köttfärsgryta med vitkål, det gillar jag mest. Med lite blandade grönsaker, chili och så lite sirap, som jag har fått för mig hjälper vitkålen!
Vitkålen får så god smak när den får koka lite, söt och mild!

Min pappa gör en jättegod gryta med köttfärs och vitkål där han använder en speciell, stor, burk med någon slags grytgrönsaker. Tyvärr har jag inte sett den burken på åratal!

För övrigt fastnade jag på Julia Child-siten igår. Fanns mycket kul att titta på där!
Ja. Hon var bra. Tyvärr går alla de stora ur tiden, en efter en. Blev ganska påverkad när Pavarotti slängde in slängen .

~Paul~
Citera
2007-10-03, 17:03
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja. Hon var bra. Tyvärr går alla de stora ur tiden, en efter en. Blev ganska påverkad när Pavarotti slängde in slängen .

~Paul~

Ja, det fanns en massa intressanta och underhållande recept där! I ett fall rökte kocken biff i en wok med lock på. Lite spån i botten, på med woken på plattan och i med köttet på ett galler i woken samt på med locket. Och *walah!* en röklåda! Hade inte tänkt på att man kunde göra så, det måste jag testa! (Han rökte bara köttet några minuter för att smaksätta det, sen avslutade han tillagningen i stekpanna)

Kanske bäst att ta batteriet ur brandvarnaren innan man lyfter på locket igen dock...

Säga vad man vill om Pavarotti, men han betydde mycket för operans popularitet i vår tid. Misstänker att han hann äta en och annan god pastarätt också!
Citera
2007-10-03, 17:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Säga vad man vill om Pavarotti, men han betydde mycket för operans popularitet i vår tid. Misstänker att han hann äta en och annan god pastarätt också!
Ja, det finns ett och annat fint tips där. Pavarotti själv var inte helt oäven i köket. Det kanske syntes på honom . Han älskade mat i allmänhet och den italienska enkla landsortsmaten i synnerhet.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 17:10
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ja, det finns ett och annat fint tips där. Pavarotti själv var inte helt oäven i köket. Det kanske syntes på honom . Han älskade mat i allmänhet och den italienska enkla landsortsmaten i synnerhet.

~Paul~

Haha! Ja, har läst att Pavarotti var en matälskare och blev arg om han inte fick bra pasta när han åkte världen runt. Jag hade inte kämpat emot om han bjudit över mig på en hemlagad middag! Och så lite sång till kaffet kanske...
Citera
2007-10-03, 17:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha! Ja, har läst att Pavarotti var en matälskare och blev arg om han inte fick bra pasta när han åkte världen runt. Jag hade inte kämpat emot om han bjudit över mig på en hemlagad middag! Och så lite sång till kaffet kanske...
Haha. Och så en hemlig kamerautrustning .

~Paul~
Citera
2007-10-03, 17:21
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Haha. Och så en hemlig kamerautrustning .

~Paul~

Haha! Ja, lätt! Jag fick för övrigt höra en unik privatinspelning från en fest i Danmark där Jussi Björling rev av några sångstycken på fyllan. Det var en upplevelse! Han lät berusad när han pratade, men när han sjöng var det helt klockrent! Mycket imponerande! Jag hade gett vad som helst för att få vara med där!

OK, off topic här... Amm... Tror han hade ätit en gryta på festen!
Citera
2007-10-03, 17:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:

OK, off topic här... Amm... Tror han hade ätit en gryta på festen!
Självklart

~Paul~
Citera
2007-10-03, 17:37
Medlem
Slår ett slag för en gryta som hittats i "allt om mat"
Kreolskans gryta tror jag den heter.
Mycket god och lätt att göra. Nu har jag inte receptet men det kan väl någon som vill leta upp.

Det är lite god korv, fläskfilé, syltlök, saltgurka och mejram som gör grejen.

Om ni gör den så ös i lite kalvfond också..den blir bättre då.
Citera
2007-10-03, 17:46
Medlem
dePauls avatar
Kreolskans gryta (6 portioner)

Ingredienser:
  • 9 hg fläskfilé, skuren i skivor
  • 2 kabanosser, skuren i bitar
  • 1 burk syltlök (spara lagen!)
  • 1 burk svarta oliver, urkärnade, delade
  • 1 röd paprika, strimlad
  • 1 dl finhackad ättiksgurka eller cornichons
  • 4-5 dl grädde
  • 1 msk vetemjöl
  • 1 tsk mejram
  • 1½ tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • (ev. matfett till stekning)
Arbetsgång:
1. Fräs upp kabanossern i en stekpanna
2. Lägg över den i en gryta
3. Bryn sedan den skivade fläskfilén och lägg den i grytan
4. Tillsätt de andra ingredienserna och krydda
5. Låt grytan puttra i ca 10 minuter
6. Smaka av kryddningen och tillsätt lag från syltlöken

Servera den med ris (eller kokt, pressad potatis) och något grönt.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 18:12
Medlem
Harry_Hallers avatar
Kreolsk gryta är verkligen ett toppenrecept och väldigt gott dessutom. En riktig personlig favorit.
Citera
2007-10-03, 18:49
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Kreolskans gryta (6 portioner)

Såg gott ut! Kan vara värt att testa, men med tanke på att jag kommer äta upp allt själv så kanske jag försöker komma undan lite magrare. Kan man byta grädden mot Milda Mat eller nåt tror ni? Blir väl kanske inte riktigt lika gott, men man måste ju tänka på figuren också...
Ska testa det!
Citera
2007-10-03, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Såg gott ut! Kan vara värt att testa, men med tanke på att jag kommer äta upp allt själv så kanske jag försöker komma undan lite magrare. Kan man byta grädden mot Milda Mat eller nåt tror ni? Blir väl kanske inte riktigt lika gott, men man måste ju tänka på figuren också...
Ska testa det!
Jag brukar inte rekommendera lightprodukter. Men man kan ju testa .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in