2007-10-03, 10:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Hur snävt ska vi definiera grytor? Själv är jag faktiskt svag för jambalaya även om det luktar 90-tal. Gärna med färsk ochra i, rökt sidfläsk, kyckling och räkor eller hela kräftor och med majsbröd till samt aioli.
Vi behöver inte vara så snäva

~Paul~
Citera
2007-10-03, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Annars är jag svag för grytor med vitkål, jag tycker vitkål blir enormt gott när den får koka med i en gryta!
Du kanske har något trevligt recept ?

~Paul~
Citera
2007-10-03, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Mycket trevligt att titta på. Förutom Baeckeoffe fanns även ett annat klassiskt Alsacerecept. Tarte Flambée.

Alsace har också en variant på coq au vin, med riesling istället för röd bourgogne och mycken annan god mat.
Precis. Han är otrolig den gubben och landskapet

~Paul~
Citera
2007-10-03, 10:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Hur varm ugn skulle du gissa att han körde med i filmen?
Inte för varm, runt 120 grader skulle jag gissa.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 10:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Någon som kan ett bra recept på en älggryta? Har fått ca 1kg älggrytbitar och tänkte mig en gryta till tyska gäster. Innehållet förutom älg tänker jag mig skall vara rotfrukter samt svamp. Några tips? Alla är välkomna.
Du kan laga till älg på samma sätt som nötkött eller verkligen gå in för viltsmak, dvs timjan, rosmarin, lagerblad och enbär, bl a.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 10:39
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan laga till älg på samma sätt som nötkött eller verkligen gå in för viltsmak, dvs timjan, rosmarin, lagerblad och enbär, bl a.

~Paul~

Mamma lagar älggryta med lök, brysselkål (vilket jag aldrig har med i min gryta) och morot, till sist enbär och en skvätt rödvin. Det tycker jag räcker. När man äter vilt ska det inte finnas en massa andra smaker som tar överhand.
Citera
2007-10-03, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Mamma lagar älggryta med lök, brysselkål (vilket jag aldrig har med i min gryta) och morot, till sist enbär och en skvätt rödvin. Det tycker jag räcker. När man äter vilt ska det inte finnas en massa andra smaker som tar överhand.
Det finns som sagt inga regler vad olika recept skall eller inte skall innehålla. Det är bara att testa sig fram . Du har dock rätt i att det är oftast det simplaste som smakar bäst, dvs så länge råvarorna håller hög klass.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 10:48
Medlem
Citat:
Inte för varm, runt 120 grader skulle jag gissa.

~Paul~
OK. Han sa ju två och en halv timme, så det låter väl rimligt.

Det såg faktiskt märkligt frestande ut. Jag har t.o.m. gått och kikat efter en sån där "carotte". Det engelska substitutet finns på Åhlens för under fyra hundra kr.
Citera
2007-10-03, 11:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
OK. Han sa ju två och en halv timme, så det låter väl rimligt.

Det såg faktiskt märkligt frestande ut. Jag har t.o.m. gått och kikat efter en sån där "carotte". Det engelska substitutet finns på Åhlens för under fyra hundra kr.
Jag skulle tippa att du inte behöver en karotte. En lergryta, glasgryta eller emaljerad gjutjärnsdito funkar säkert också.

Håller med om att det såg väldigt gott ut. Blev lite förvånad att alla köttsorterna klarade av samma tillagningstid.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 13:12
Medlem
Jag försöker för tillfället spara in på mina utgifter i största möjliga mån och lagade därför nyligen några portioner av bland det billigaste och enklaste man kan tänka sig, nämligen linsgryta!

Jag använde endast ingredienser som fanns tillgängliga i köket, vilka blev följande:
ca 3 dl röda linser
ca 8 dl grönsaksbuljong
1 stor gul lök
1 stor tomat
5-6 vitlöksklyftor
drygt 2 tsk hela korianderfrön
ca 1 tsk malen spiskummin
ca 0.5 tsk hela bockhornsklöverfrön
3-4 torkade piripirifrukter
ca 1 tsk "vanlig standardcurry"
ca 2 msk rapsolja
1 lagerblad
2 "uppsnittade" kardemummakapslar

svartpeppar
salt
socker
citronsaft
tomatpuré

Samtliga hela kryddor mortlades väl och frästes tillsammas med pressad vitlök och de övriga kryddorna i oljan på medelvärme i några minuter. Därefter tillsattes löken, vilken frästes försiktigt tills den fick lite färg. Vatten+buljong, tärnad tomat, lagerblad och linser tillsattes och grytan fick koka upp för att sedan sjuda ett bra tag, säkert över en timme, med omrörning då och då. Grytan smakades till sist av med de resterande ingredienserna och lagerbladet och kardemumman avlägsnades.

Hade det råkat stå en kruka med färsk koriander i närheten hade jag sannolikt lagt i några blad strax före servering. Jag åt den första portionen med råris men basmatiris är nog ett bättre alternativ.
Citera
2007-10-03, 15:28
Medlem
Requiems avatar
Nämnde det tidigare men vill åter slå ett slag för den färska fänkålen. Den gör sig verkligen utmärkt med klassiska grytingredienser!!
Citera
2007-10-03, 15:44
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Du kanske har något trevligt recept ?

~Paul~

Inte direkt faktiskt, brukar mest improvisera lite. Däremot brukar jag ofta kombinera köttfärsgryta med vitkål, det gillar jag mest. Med lite blandade grönsaker, chili och så lite sirap, som jag har fått för mig hjälper vitkålen!
Vitkålen får så god smak när den får koka lite, söt och mild!

Min pappa gör en jättegod gryta med köttfärs och vitkål där han använder en speciell, stor, burk med någon slags grytgrönsaker. Tyvärr har jag inte sett den burken på åratal!

För övrigt fastnade jag på Julia Child-siten igår. Fanns mycket kul att titta på där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in