2016-10-22, 16:08
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMois
Sjömansgryta !

Långkokt chili con carne med en dunge av piskummin!

Tom yum gong!

Kan någon komma med fler tips på grytor såhär i höstmörkret ?

Tack för en intressant tråd

Höstgrytornas höstgryta är väl ändå bourguignon?
Citera
2016-10-23, 12:13
Medlem
OG-lovers avatar
Någon som har tips/variant på en proteinrik, god gryta som är relativt "enkel" för en små usel matlagare att få ihop?

Tänkte göra storkok!
Citera
2016-10-23, 13:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Någon som har tips/variant på en proteinrik, god gryta som är relativt "enkel" för en små usel matlagare att få ihop?

Tänkte göra storkok!
(FB) Vad ska man göra med picnicbog.
Citera
2016-10-23, 13:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover

Tänkte göra storkok!
Laxsoppa är ju enkel, köttsoppa likaså. Men båda kräver lite smaklökar för att bli perfekta.

Gjorde laxsoppa på rens (tja det som blir över när dom rensat laxen, inte inälvor och sånt) och med egenodlad potatis så kostade det nästan ingenting men blev jäkligt gott.

Koka upp vatten med lite salt, i med laxen nån minut bara. Den skall bli lite vit i köttet. Sen ur med den ur grytan, i med potatisen och under tiden potatisen går färdig så hinner du plocka köttet från benen på laxen. I med fisken igen just före servering. En fiskbuljongtärning till och kanske nåt annat inte skulle sitta fel - men just då hade jag inga pengar.

Fisk kokt på sina egna ben är inte dumt alls. Samma om du gör köttsoppa så tänk på att ha med benen. Gärna ugnsrostade först om man vill ha ut en lite trevligare smak.

Champinjonsoppa med risråtta har jag lagat av misstag, gick att käka men det är inte så enkelt att hitta råtta i Sverige.
Citera
2016-10-23, 14:52
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
(FB) Vad ska man göra med picnicbog.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Laxsoppa är ju enkel, köttsoppa likaså. Men båda kräver lite smaklökar för att bli perfekta.

Gjorde laxsoppa på rens (tja det som blir över när dom rensat laxen, inte inälvor och sånt) och med egenodlad potatis så kostade det nästan ingenting men blev jäkligt gott.

Koka upp vatten med lite salt, i med laxen nån minut bara. Den skall bli lite vit i köttet. Sen ur med den ur grytan, i med potatisen och under tiden potatisen går färdig så hinner du plocka köttet från benen på laxen. I med fisken igen just före servering. En fiskbuljongtärning till och kanske nåt annat inte skulle sitta fel - men just då hade jag inga pengar.

Fisk kokt på sina egna ben är inte dumt alls. Samma om du gör köttsoppa så tänk på att ha med benen. Gärna ugnsrostade först om man vill ha ut en lite trevligare smak.

Champinjonsoppa med risråtta har jag lagat av misstag, gick att käka men det är inte så enkelt att hitta råtta i Sverige.
Tack båda två! Skulle behöva äta mer fisk så kommer definitivt pröva båda två, dock kanske inte med fiskrens.
Citera
2016-10-23, 16:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Höstgrytornas höstgryta är väl ändå bourguignon?
bourguignon och gulasch är de två som kämpar för att vara grytornas gryta nummer 1. Det är tyvärr så enkelt att det som avgör är om man för stunden vill ha en gryta med paprika och hetta eller en gryta med vin och svamp. Det är annars dött lopp mellan dessa två.

Vilket givetvis gör att de båda är fantastiska höstgrytor! Improviserade att göra om min gulasch från att koka i gryta på spisen till att ha i min crockpot (slökokare). Blev riktigt nöjd med resultatet, särskilt som vädret var där jag är nu, med höstrusk hela veckan. Då var det en underbar gryta till fredagsmiddag!
Citera
2016-10-23, 17:52
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
bourguignon och gulasch är de två som kämpar för att vara grytornas gryta nummer 1. Det är tyvärr så enkelt att det som avgör är om man för stunden vill ha en gryta med paprika och hetta eller en gryta med vin och svamp. Det är annars dött lopp mellan dessa två.

Vilket givetvis gör att de båda är fantastiska höstgrytor! Improviserade att göra om min gulasch från att koka i gryta på spisen till att ha i min crockpot (slökokare). Blev riktigt nöjd med resultatet, särskilt som vädret var där jag är nu, med höstrusk hela veckan. Då var det en underbar gryta till fredagsmiddag!

Jag har med haft grytfrenzy denna helgen! Först ciderbaserad korvgryta (misslyckad), sedan ut var ciderbaserad kycklinggryta (mindre misslyckad men mjeh) och sist stjärnanissmakande pulled beef i portergryta (ruggigt jävla bra och höstig).

Vad är för- och nackdelar med crockpots? Mer än tiden då. Känns så tråkigt att inte få gå runt och veva i en gryta och filmiskt fösa in lukterna i näsan och på en utandning ge ifrån sig ett supernöjt "aaaaaaaah".
Citera
2016-10-23, 18:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Jag har med haft grytfrenzy denna helgen! Först ciderbaserad korvgryta (misslyckad), sedan ut var ciderbaserad kycklinggryta (mindre misslyckad men mjeh) och sist stjärnanissmakande pulled beef i portergryta (ruggigt jävla bra och höstig).

Vad är för- och nackdelar med crockpots? Mer än tiden då. Känns så tråkigt att inte få gå runt och veva i en gryta och filmiskt fösa in lukterna i näsan och på en utandning ge ifrån sig ett supernöjt "aaaaaaaah".
För mig är fördelarna att jag slipper oroa mig för att det ska koka över och att jag vågar mer lämna den oövervakad i lägenheten (t ex att jag går hemifrån) eftersom den är ansluten via jordade eluttaget än att ha en spisplatta på. och keramikgrytan går lättare att ta hand om, den tål diskmaskin. Främst skaffades den för där jag bodde då hade timer på spisen coh det är inte samma grej med 6 timmars långkok om jag måste besöka spisen på 25-30 minuters intervaller.

Och du kan få både grytan på spisen och liknande det i ugn (tycker min pulled pork blir bättre i slökokaren än i ugnen faktiskt).

Hade du lite mycket cider du behövde bli av med denna helg eller? Väldigt mycket ciderbaserat! och berätta mer om ciderbaserade kycklinggrytan, kan tänka mig att det skulle vara gott med en torr fransk äppelcider och så kyckling, med friska och örtiga smaker.

Ikväll är det annars en annan gryta på g. En "vanlig" lergryta med potatis, morot, palsternacka, kålrot, och så högrev, och vätska från porter och viltfond, plus lagerblad, timjan, rosmarin, och enbär. Lite orolig bara att den kommer kännas vattnig/blaskig, har ni något råd om vad jag kan förändra om det blir så?
Citera
2019-08-14, 20:52
Medlem
ooriginelltnamns avatar
Recept till gjutjärnsgryta

Hej!
Jag införskaffade nyligen en Le Creuset signature 6 liters gjutjärnsgryta och undrar nu om ni har några recept ni vill dela med er av?

HA de
Citera
2019-08-14, 21:04
Medlem
Weird flex but okey.

https://www.ica.se/buffe/artikel/basta-hostgrytorna/

Varför försöker jag ens? Denna undermåliga ts lär korgas.
Citera
2019-08-14, 21:09
Medlem
lyktstolpes avatar
En riktigt mustig höstgryta, nu när mörkret faller sig på.
Citera
2019-08-14, 22:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det mesta går att laga i en sådan gryta. T.om. lasagne. Men alla typer av grytor och chilis är fint. Sjömansbiff, kalops.

https://www.lecreuset.se/recept

https://www.ica.se/buffe/artikel/smarta-grytor-for-langkok/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in