Citat:
Ursprungligen postat av
ImpAuster
Jag har med haft grytfrenzy denna helgen! Först ciderbaserad korvgryta (misslyckad), sedan ut var ciderbaserad kycklinggryta (mindre misslyckad men mjeh) och sist stjärnanissmakande pulled beef i portergryta (ruggigt jävla bra och höstig).
Vad är för- och nackdelar med crockpots? Mer än tiden då. Känns så tråkigt att inte få gå runt och veva i en gryta och filmiskt fösa in lukterna i näsan och på en utandning ge ifrån sig ett supernöjt "aaaaaaaah".
För mig är fördelarna att jag slipper oroa mig för att det ska koka över och att jag vågar mer lämna den oövervakad i lägenheten (t ex att jag går hemifrån) eftersom den är ansluten via jordade eluttaget än att ha en spisplatta på. och keramikgrytan går lättare att ta hand om, den tål diskmaskin. Främst skaffades den för där jag bodde då hade timer på spisen coh det är inte samma grej med 6 timmars långkok om jag måste besöka spisen på 25-30 minuters intervaller.
Och du kan få både grytan på spisen och liknande det i ugn (tycker min pulled pork blir bättre i slökokaren än i ugnen faktiskt).
Hade du lite mycket cider du behövde bli av med denna helg eller? Väldigt mycket ciderbaserat!

och berätta mer om ciderbaserade kycklinggrytan, kan tänka mig att det skulle vara gott med en torr fransk äppelcider och så kyckling, med friska och örtiga smaker.
Ikväll är det annars en annan gryta på g. En "vanlig" lergryta med potatis, morot, palsternacka, kålrot, och så högrev, och vätska från porter och viltfond, plus lagerblad, timjan, rosmarin, och enbär. Lite orolig bara att den kommer kännas vattnig/blaskig, har ni något råd om vad jag kan förändra om det blir så?