2016-09-21, 18:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attachee
Har nyligen börjat intressera mig för att laga grytor mer och mer just pga den enorma variation man kan få till med de. Har just i detta ögonblick en Stifado som puttrar på spisen som jag lagat enligt detta recept https://www.ica.se/recept/stifado-kryddig-grekisk-gryta-591205/

Det känns som att den blir lite väl vattnig med detta recept och att det är för lite krossade tomater i förhållande till köttmängden men det kanske är sån den ska vara. Kanske depaul eller någon annan kunnig har några synpunkter på detta och tips på att få den lite tjockare/krämigare med bibehållen smak?

Tillägg: Jag har inte följt receptet slaviskt då jag inte har fått tag på någon nejlika eller kanelstång. Skippade således nejlikan helt och körde med malen kanel, jag har även bytt ut rödvinsvinägern mot ett torrt grekiskt rödvin och ökat lite på mängden med vinet.
Går utmärkt att använda passerade tomater.
Finns många bra märken att välja på.
Citera
2016-09-21, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Personligen föredrar jag att mixa hela tomater av San Marzano-typ eftersom konsistensen, liksom smaken blir enligt min åsikt avsevärt bättre än den hos krossade tomater.

http://www.mutti-parma.com/se/vara-produkter/skalade-tomater/skalade-hela-san-marzano-tomater

http://marcussamuelsson.se/recept/basta-tomatsas-recept/

~Paul~
Citera
2016-09-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Köp hela tomater på burk och kör de med stavmixer i stället för krossade dito.

Använd inte lika mycket vatten ifall din gryta är för vattnig. Att köra på endast rödvin blir nästan bättre än att köra på en blandning av rödvin och ättika. Personligen hade jag haft rödvin i början och reducerat det till hälften innan man går i med resten av ingredienserna.

Nejlikan är essentiell i sammanhanget för att få autentisk smak. Kanel inte lika mycket. Ifall din gryta är för vattnig så är det bara att ta av locket, höja värmen och koka bort en del vätska.

~Paul~

Tackar för tipsen!

Nu löste vattnigheten sig till slut av sig självt och jag får nog säga att det är blev ett helt OK resultat för att vara den första Stifadon jag gör, måste försöka få tag på nejlika till nästa gång.
Citera
2016-09-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen föredrar jag att mixa hela tomater av San Marzano-typ eftersom konsistensen, liksom smaken blir enligt min åsikt avsevärt bättre än den hos krossade tomater.

http://www.mutti-parma.com/se/vara-produkter/skalade-tomater/skalade-hela-san-marzano-tomater

http://marcussamuelsson.se/recept/basta-tomatsas-recept/

~Paul~

Finns det nån kedja som har Muttis San marzano i standardsortiment? Har kollat ICA Maxi, Coop Forum, Willys, Hemköp, City Gross i Linköping med omnejd utan att ha hittat dessa, alla Muttis "övriga" sorter verkar finnas i överflöd...
Citera
2016-09-21, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar för tipsen!

Nu löste vattnigheten sig till slut av sig självt och jag får nog säga att det är blev ett helt OK resultat för att vara den första Stifadon jag gör, måste försöka få tag på nejlika till nästa gång.
Grattis! Nejlikan tillför som sagt lite extra exotisk touch. Återkom gärna med en rapport nästa gång du lagar till den här rätten!

Lycka till,

~Paul~
Citera
2016-09-21, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kikarsikte
Även om jag inte gillar grytor är det nice att du lever fortfarande dePaul!

Du har varit osynligt ett tag och man blir ju lite orolig.. :-)

För er som inte vet .. så är dePaul kungen i den här kanalen!
Tackar för de vänliga yttringarna. Kung .... hm tveksamt .

Hur som helst, har gjort lite andra saker. Mycket tid har gått åt diverse samlingar och sportfiske.

Tack igen,

~Paul~
Citera
2016-09-21, 21:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Finns det nån kedja som har Muttis San marzano i standardsortiment? Har kollat ICA Maxi, Coop Forum, Willys, Hemköp, City Gross i Linköping med omnejd utan att ha hittat dessa, alla Muttis "övriga" sorter verkar finnas i överflöd...
Jag kan tänka mig att många kedjor tar hem dem på beställning, dvs så länge de tar in andra Mutti-varor.

~Paul~
Citera
2016-09-21, 21:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det känns som att den blir lite väl vattnig med detta recept och att det är för lite krossade tomater i förhållande till köttmängden men det kanske är sån den ska vara. Kanske depaul eller någon annan kunnig har några synpunkter på detta och tips på att få den lite tjockare/krämigare med bibehållen smak?

Om grytan är för vattnig så löser man det med reduktion. Lyft av locket på grytan, låt det puttra och låt vattnet ånga bort.
Citera
2016-10-19, 07:28
Medlem
Sjömansgryta !

Långkokt chili con carne med en dunge av piskummin!

Tom yum gong!

Kan någon komma med fler tips på grytor såhär i höstmörkret ?

Tack för en intressant tråd
Citera
2016-10-19, 09:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMois
Sjömansgryta !

Långkokt chili con carne med en dunge av piskummin!

Tom yum gong!

Kan någon komma med fler tips på grytor såhär i höstmörkret ?

Tack för en intressant tråd
Tack!

Alltför många uppslag att välja på. Kanske skulle vi begränsa oss genom att välja styckningsdetalj .

~Paul~
Citera
2016-10-19, 11:19
Medlem
Formsvackas avatar
Något som är jäkligt gott denna årstid är ju den klassiska sjömansbiffen! Kött, lök, buljong och potatis. Allt i en gryta. Lite underskattad rätt tycker jag.
Citera
2016-10-22, 16:06
Medlem
ImpAusters avatar
Gjorde en kycklinggryta med engelsk äppelcider (torrare, bittrare och syrligare än alla jävla rekorderlig) som bas men känner mig inte helt tillfredställd. Cider + grädde blev en jäkligt konstig mix. Reducerade en flaska cider och tillsatte sen hönsbuljong och kokade samman och tillsatte tillsist grädde och smakerna i sig var väl goda, men cider och grädde var som sagt ingen hit. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men syran i cidern tillsammans med grädden skapade en typ syrlig gräddighet som inte alls var särskilt angenäm.

Någon som har erfarenheter av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in