Citat:
Ursprungligen postat av tras
Jag tolkar det som att ditt resonemang om mångkulturen i själva verket gäller asylinvandringen från 1980-talet och framåt med främst muslimska invandrare från Mellanöstern som du menar inte tillfört någonting positivt förutom kebab.
Vad du är emot är alltså en specifik invandringsvåg, samtidigt som du överför resonemanget på begreppet mångkultur generellt. Det senare menar jag är ologiskt och helt orimligt. Kritiserar man mångkultur som fenomen för man ett generellt teoretiskt resonemang, och det räcker då inte att peka på problem med en specifik invandringsvåg.
Ingen annan debattör som vill haka på diskussionen nu när den börjar bli meningsfull?
nja jag försöker snarare göra en klar definition av "mångkulturellt tillskott" som tråden handlar om.. "sverige som mångkulturellt samhälle", och jag tolkade det som att det syftade på vad denna invandring som sker idag egentligen tillför sverige.
svensk media och politik fylls dagligen med "mångkultur är framtiden!" "mångkultur är bra!", men jag har svårt att se dessa positiva sidor..
men mitt resonemang grundar sig i just vad "mångkultur" har att tillföra, på vilket sätt det är positivt för vårat samhälle. Dock så tar jag gärna upp asylinvandringen från 1980talet och framåt som ett exempel på detta, kulturkrockar etc.
alltså jag ifrågasätter främst hur 'mångkulturen' haft en positiv effekt på svenska samhället hittills, och att jag inte riktigt ser hur det skulle ändras med tiden.
men visst bör man även se rent teoretiskt på det räcker det inte med att peka på just denna invandring (även om jag tror det är vad tråden handlar om).. men även där har jag svårt att se hur mångkulturen i sig är positiv, jag ser inte mycket positivt i kultur överhuvudtaget, och när skilja kulterer går ihop/möts/krockar blir det inge bättre.. ser faktiskt inte hur det berikar.. jag har gärna fel dock.