2007-10-09, 14:03
Medlem
Tras:
Citat:
Ingen annan debattör som vill haka på diskussionen nu när den börjar bli meningsfull?

Jodå.

Mångkulturen är inte per deffinition dålig i sitt första stadium. Då kan "snälla och trevliga kulturer" vara mycket trevligt och bra. Tyvärr är det dock så att världen inte är en så vacker plats och problem har en otrevlig vana att tränga sig på. Och när detta sker sluter sig folk runt sin kultur och etnicitet. Då kommer även den "snälla och trevliga" kulturen sluta sig och bli utesluten. Resten finns att läsa om i historieböckerna.

Notera att jag använder den ovanliga deffinitionen "mångkultur" som innefattar folk från andra kulturer. Inte den definition som liberaler har dvs olika produkter som kaffe, pizza eller buritos.
Citera
2007-10-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Jag tolkar det som att ditt resonemang om mångkulturen i själva verket gäller asylinvandringen från 1980-talet och framåt med främst muslimska invandrare från Mellanöstern som du menar inte tillfört någonting positivt förutom kebab.

Vad du är emot är alltså en specifik invandringsvåg, samtidigt som du överför resonemanget på begreppet mångkultur generellt. Det senare menar jag är ologiskt och helt orimligt. Kritiserar man mångkultur som fenomen för man ett generellt teoretiskt resonemang, och det räcker då inte att peka på problem med en specifik invandringsvåg.

Ingen annan debattör som vill haka på diskussionen nu när den börjar bli meningsfull?

Ledsen trashanken,

Golonka startade tråden med dessa ord; "Nu har jag alltså peggat för en diskussion om multikultisamhällets alla sanslöst välsignade fördelar. Varsågoda! Give it your best shot! Övertyga oss "rasister" om varför vi skall fortsätta avstå från en ganska betydande del av statsfinanserna för att få det tvivelaktiga "nöjet" att tvingas delta i det Mångkulturella Sverige!
"

Det tycks, av den låga aktiviteten att döma, som att inte ens de mest inbitna asylkramarna anser att det finns några "välsignade fördelar" att diskutera. Därav den tryckande - och för vissa debattörer genanta - tystnaden.
Citera
2007-10-09, 14:14
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Det tycks, av den låga aktiviteten att döma, som att inte ens de mest inbitna asylkramarna anser att det finns några "välsignade fördelar" att diskutera. Därav den tryckande - och för vissa debattörer genanta - tystnaden.

Visst fan är det PINSAMT! Med tanke på allt jävla defensivt sluggande man ägnar sig åt i andra trådar, så borde ju chansen att komma med lite positiv input vara något att kasta sig över, men nej.... Det enda de kan komma på är kebab och vattenpipa eller något flummigt och högst subjektivt troende om hur bra framtiden skall bli när dessa folkmassor integrerats -Som om det någonsin kommer att ske! Vi har folk i Riket som bott här i generationer utan att vara mer integrerade än om de andats med gälar!
Citera
2007-10-09, 14:25
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Jag tolkar det som att ditt resonemang om mångkulturen i själva verket gäller asylinvandringen från 1980-talet och framåt med främst muslimska invandrare från Mellanöstern som du menar inte tillfört någonting positivt förutom kebab.

Vad du är emot är alltså en specifik invandringsvåg, samtidigt som du överför resonemanget på begreppet mångkultur generellt. Det senare menar jag är ologiskt och helt orimligt. Kritiserar man mångkultur som fenomen för man ett generellt teoretiskt resonemang, och det räcker då inte att peka på problem med en specifik invandringsvåg.

nja jag försöker snarare göra en klar definition av "mångkulturellt tillskott" som tråden handlar om.. "sverige som mångkulturellt samhälle", och jag tolkade det som att det syftade på vad denna invandring som sker idag egentligen tillför sverige.
svensk media och politik fylls dagligen med "mångkultur är framtiden!" "mångkultur är bra!", men jag har svårt att se dessa positiva sidor..
men mitt resonemang grundar sig i just vad "mångkultur" har att tillföra, på vilket sätt det är positivt för vårat samhälle. Dock så tar jag gärna upp asylinvandringen från 1980talet och framåt som ett exempel på detta, kulturkrockar etc.

alltså jag ifrågasätter främst hur 'mångkulturen' haft en positiv effekt på svenska samhället hittills, och att jag inte riktigt ser hur det skulle ändras med tiden.

men visst bör man även se rent teoretiskt på det räcker det inte med att peka på just denna invandring (även om jag tror det är vad tråden handlar om).. men även där har jag svårt att se hur mångkulturen i sig är positiv, jag ser inte mycket positivt i kultur överhuvudtaget, och när skilja kulterer går ihop/möts/krockar blir det inge bättre.. ser faktiskt inte hur det berikar.. jag har gärna fel dock.
Citera
2007-10-09, 14:52
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Jodå.

Utmärkt

Citat:
Notera att jag använder den ovanliga deffinitionen "mångkultur" som innefattar folk från andra kulturer. Inte den definition som liberaler har dvs olika produkter som kaffe, pizza eller buritos.

Visst, absolut. Men nu tror jag att liberaler (lite beroende på exakt vad man menar) även syftar på mänskliga relationer av olika slag. Pizzaargumentet brukar väl mest användas av batikgänget, och har väl snarare rötter i någon slags 68-vänster.

Citat:
Mångkulturen är inte per deffinition dålig i sitt första stadium. Då kan "snälla och trevliga kulturer" vara mycket trevligt och bra. Tyvärr är det dock så att världen inte är en så vacker plats och problem har en otrevlig vana att tränga sig på. Och när detta sker sluter sig folk runt sin kultur och etnicitet. Då kommer även den "snälla och trevliga" kulturen sluta sig och bli utesluten. Resten finns att läsa om i historieböckerna.

Problemet med begreppet "mångkultur" i tråden är att många använder det som ett slags slaskbegrepp som kan stå för allt möjligt, och gärna olika saker i samma inlägg. Du syftar här på interetniska relationer och interkulturella kontakter. Dessa kan ta sig alla möjliga former: hård slutenhet, hybridisering, kreolisering, och ofta innehåller relationer alla möjliga element samtidigt, både fientliga och vänskapliga.

Hur får du detta till en generell kritik mot "mångkultur"?
Citera
2007-10-09, 15:00
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Ledsen trashanken,

Golonka startade tråden med dessa ord; "Nu har jag alltså peggat för en diskussion om multikultisamhällets alla sanslöst välsignade fördelar. Varsågoda! Give it your best shot! Övertyga oss "rasister" om varför vi skall fortsätta avstå från en ganska betydande del av statsfinanserna för att få det tvivelaktiga "nöjet" att tvingas delta i det Mångkulturella Sverige!
"

Nja, jag kom, bara för diskussionens skull, med en tänkbar fördel. Diskussionen kring det mynnade ut i en begreppsdiskussion, som tycks visa på hur svårt det är att vara "för" eller "emot" en sådan företeelse, och dessutom på att ordet används på ett icke-distinkt sätt. Denna diskussion är oundgänglig om man verkligen seriöst vill närma sig problemet mångkultur.

Jag stöder kritiken mot multikulturalisternas per-definition-hyllande av mångkultur och fördummande övertygelse om att all kulturkontakt alltid är av godo. Men för att denna kritik ska vara övertygande mer än bara som en negation av de mest absurda batikargumenten krävs att ni slipar på era utsagor lite grann. Er kritik är förståelig, men underdefinierad och underteoretiserad.

Jag hjälper er gärna på traven med konstruktiv kritik
Citera
2007-10-09, 15:05
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
alltså jag ifrågasätter främst hur 'mångkulturen' haft en positiv effekt på svenska samhället hittills, och att jag inte riktigt ser hur det skulle ändras med tiden.

Fast talar du om "mångkulturen hittills" så får du börja med det som ofta tas upp i "PK-sammanhang", nämligen medeltidstyskar, valloner, judar m m. Tycker även det är negativt så förstår jag ditt resonemang bättre, men menar du egentligen den senaste invandringsvågen så är din kriitk inte riktigt mot mångkultur som sådan.
Citera
2007-10-09, 15:19
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Visst fan är det PINSAMT! Med tanke på allt jävla defensivt sluggande man ägnar sig åt i andra trådar, så borde ju chansen att komma med lite positiv input vara något att kasta sig över, men nej.... Det enda de kan komma på är kebab och vattenpipa eller något flummigt och högst subjektivt troende om hur bra framtiden skall bli när dessa folkmassor integrerats -Som om det någonsin kommer att ske! Vi har folk i Riket som bott här i generationer utan att vara mer integrerade än om de andats med gälar!

Men det är ju för att du blandar ihop alla nivåer på en gång.

Nej, det finns inget positivt med att vi fått områden som Rosengård med massor av svårintegrerbara asylinvandrare med anhöriga och alla problem som följer därav. Det hade vi kunnat klara oss utan, men det är inte i sig själv ett argument mot "mångkultur". Det är ett argument mot den invandringspolitik vi haft och har som innebär att vi tar emot alldeles för många människor på alldeles för vaga grunder, och ett argument mot den integrationspolitik vi haft och har, som inte motverkar att det uppkommer sådana problemområden.

Jag kan inte se att det är ett argument mot mångkultur generellt. Då krävs en helt annan typ av argument.

Sverige har problem multikulturalism (den politiska och mediala regim som ovanifrån avstyr all rationell kritik mot förd politik) och med en viss typ av invandring och en viss typ av integrationspolitik. Men vi har inte problem med mångkultur i sig själv. Där skjuter du bredvid målet.
Citera
2007-10-09, 17:24
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Men det är ju för att du blandar ihop alla nivåer på en gång.

Nej, det finns inget positivt med att vi fått områden som Rosengård med massor av svårintegrerbara asylinvandrare med anhöriga och alla problem som följer därav. Det hade vi kunnat klara oss utan, men det är inte i sig själv ett argument mot "mångkultur". Det är ett argument mot den invandringspolitik vi haft och har som innebär att vi tar emot alldeles för många människor på alldeles för vaga grunder, och ett argument mot den integrationspolitik vi haft och har, som inte motverkar att det uppkommer sådana problemområden.

Jag kan inte se att det är ett argument mot mångkultur generellt. Då krävs en helt annan typ av argument.

Sverige har problem multikulturalism (den politiska och mediala regim som ovanifrån avstyr all rationell kritik mot förd politik) och med en viss typ av invandring och en viss typ av integrationspolitik. Men vi har inte problem med mångkultur i sig själv. Där skjuter du bredvid målet.

Nu tycker jag att det känns som om du klyver hår, Tras! Mångkultur... Skall vi definiera det vi lägger i det begreppet innan vi kan diskutera företeelsen?

Med mångkultur, som vi oftast diskuterar här, skall förstås ett värderelativistisk och postmodernt förhållningssätt till importerade kulturella företeelser som är väsenskilda från ett normalt västerländskt, industrialiserat och på upplysningsfilosofin grundat samhälle med demokrati, jämställdhet, individens frihet u. z. w. Att släppa in 100 000 danskar, normmän, finnar, tyskar eller italienare MÄRKS inte och kommer sannolikt heller inte att medföra några belastningar i statskassan. Att importera 100 000 irakier under ett år, kommer självfallet att få konsekvenser i det menatala klimatet. Redan nu har vi märkt av en anpassning av värden och normer som är olycklig och oönskad
Citera
2007-10-09, 17:49
Medlem
trass avatar
Citat:
Mångkultur... Skall vi definiera det vi lägger i det begreppet innan vi kan diskutera företeelsen?

Ja, det är precis det jag efterlyser.

Citat:
Med mångkultur, som vi oftast diskuterar här, skall förstås ett värderelativistisk och postmodernt förhållningssätt till importerade kulturella företeelser som är väsenskilda från ett normalt västerländskt, industrialiserat och på upplysningsfilosofin grundat samhälle med demokrati, jämställdhet, individens frihet u. z. w.

Men det är ju inte mångkultur, det är multikulturalism. Då är ju hela argumentationen från din sida upp och ner.

Multikulturalism är den ideologiska överbyggnaden, mångkultur är det som finns på marken. Om man får travestera historiematerialismen lite grann.

Citat:
Att släppa in 100 000 danskar, normmän, finnar, tyskar eller italienare MÄRKS inte och kommer sannolikt heller inte att medföra några belastningar i statskassan. Att importera 100 000 irakier under ett år, kommer självfallet att få konsekvenser i det menatala klimatet. Redan nu har vi märkt av en anpassning av värden och normer som är olycklig och oönskad

Säkert, men det är inte en kritik mot mångkulturen som sådan, det är en kritik mot en viss typ av invandring.

Det är inte hårklyveri utan en nödvändig distinktion om vi vill ha en hyfsad debatt.
Citera
2007-10-09, 17:59
Moderator
Falukropps avatar
Den enda egentliga fördel jag kan se med massinvandringen är på det emotionella planet. Man ger fler människor en chans till ett drägligt liv.
Att det sen sker på bekostnad av ursprungsbefolkningen i landet som drabbas av massinvandringen är oundvikligt.

I övrigt kan jag väl också bara komma med lama argument som att det finns mer folk att tillsätta på okvalificerade jobb i servicesektorn, och tillskott på matutbudsfronten.

Nu lever vi i en tid med stora omvälvningar på den här fronten. Kanske kommer det innebära förbättringar överlag när läget stabiliserat sig och folk vant sig vid situationen, vad vet jag. Men redan de gamla romarna kom ju fram till att alla förändringar innebär försämringar, åtminstone initialt.
Hur det än ligger till med en eventuell fördel totalt sett så är det inget vi kommer se under vår livstid i alla fall.
Citera
2007-10-09, 18:51
Bannlyst
Kan tras ge exempel på hur dagens mångkultur berikar det svenska samhället både ekonomiskt och kulturellt med, förutom det vanliga om maten/restauranger och alla spännande orientlivs-butiker som finns i våra städer? Vad anser du speglar dagens mångkultur i Sverige, en vridning åt mellanöstern och afrika och en avsaknad av nordamerikansk etc etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in