2007-10-05, 01:27
Medlem
Galenpennas avatar
Men ska det vara så svårt att förstå?

Mångkultur är bra därför att mångkultur är bra. Eftersom det är bra är det ju också positivt, särskilt med tanke på att motsatsen till "bra" är "dåligt". Vi vill ju inte ha det dåligt, eller hur?

Mångkulturen berikar vårt samhälle och vår kultur. Om vi nu hade haft en svensk kultur så hade den blivit berikad, men nu har vi inte en svensk kultur eftersom det inte går att definiera vad som är svenskt. Vi är alla barn av samma jord och Sverige tillhör alla oavsett kulturell bakgrund. Men den svenska kultur som vi teoretiskt sett skulle kunna ha skulle ha blivit oerhört berikad.

Vi måste säga ja till mångfald och nej till enfald.

Kebab (nej fan det hade någon redan skrivit)

Se där, det var inte alls svårt att rada upp en mängd goda argument för vårt mångkulturella Sverige....
Citera
2007-10-05, 01:35
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Överdriver du inte nu?
Dessutom, om man vill ha svar ifrån någon skall man inte börja kasta paj.

Själv är jag som sagt genuint nyfiken på att höra vad fördelarna med mångkultur är, och då menar jag inte ifrån invandringsperspektivet utan det är bra om man kan fokusera på just fenomenet mångkultur.

Så du tycker att jag överdriver? Tänk efter en kort sekund bara..

Du är liksom jag nyfiken på att få höra fördelarna med mångkultur? Varför då denna tystnad?
Citera
2007-10-05, 01:57
Medlem
Golonkas avatar
Nu kom jag på en fördel: Förr blev man alltid igenomvinkad direkt vid gränskontroller ute i Europa när man flaggade upp det gamla välbekanta passet med svart plastpärm och Lilla Riksvapnet i relief.... En gränspassage var inte mer händelserikt än att se målarfärg torka. Numerna blir det lite mer kontakt och frågor från gränsvakterna längs Europas vägar och har man tur kan man få en liten stämpel eller ett klistermärke som souvernir till barnen... Det är klart positivt!
Citera
2007-10-05, 07:38
Medlem
trass avatar
Jag drar till med en fördel.

Ur ett individperspektiv kan det vara en stor fördel med ett samhälle som är positiv till etnokulturell mångfald om individen har blandad bakgrund och vill bejaka både sin majoritets- och sin minoritetsidentitet. Om man kan vara både X och Y, och lite Z, kan individen utvecklas mer harmoniskt än om samhället motarbetar att någon av identiteterna syns i det offentliga rummet.

Detta kan vara en fördel.
Citera
2007-10-05, 08:45
Bannlyst
bussar och städare

Det är en myt vi har många svenska städare och Busschaffisar.
Citera
2007-10-08, 12:31
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras

Ur ett individperspektiv kan det vara en stor fördel med ett samhälle som är positiv till etnokulturell mångfald om individen har blandad bakgrund och vill bejaka både sin majoritets- och sin minoritetsidentitet. Om man kan vara både X och Y, och lite Z, kan individen utvecklas mer harmoniskt än om samhället motarbetar att någon av identiteterna syns i det offentliga rummet.

Här nämner man en fördel och då är ingen längre intresserad av att diskutera

Varför då?
Citera
2007-10-08, 13:45
Medlem
Reoshis avatar
Citat:

okok, jao fast detta handlar väl egentligen bara om hur sverige ser saker?
detta motarbetas ju dessutom bara av invandringen, i den form den sker idag.
jag uppfattade det som att vi skulle se efter fördelarna i just invandring och mångkultur.. eller bara mångkultur.

hur som helst, bara flummar bort mig själv hela tiden.

kort sagt, det du nämner är något positivt (i varje fall ur individperspektiv) men det är ju ingenting mångkultur bär med sig? förstår du hur jag menar?
Citera
2007-10-08, 14:03
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
förstår du hur jag menar?

Nej
Citera
2007-10-08, 14:13
Medlem
Reoshis avatar
Citat:

ok tar det igen, försöker vara lite mer "klar".

Jag förstår bara inte hur man kopplar detta som en effekt av mångkulturell invandring(eller hur mångkulturen än kommer hit).
Självklart är det ju trevligt för invandrare(mångkulturella) att leva i ett samhälle där de inte förtrycks pga sin kultur, eller får sin kultur förtryckt..
Men hur detta är en effekt AV mångkultur/mångkulturell invandring ser jag inte.

Tycker bara det handlar om samällets syn på olika kulturer.. svårt att se det som en positiv effekt AV mångkultur.. snarare en sak som är positiv FÖR mångkultur.
Citera
2007-10-08, 15:26
Medlem
trass avatar
Citat:
ok tar det igen, försöker vara lite mer "klar".

Jag förstår bara inte hur man kopplar detta som en effekt av mångkulturell invandring(eller hur mångkulturen än kommer hit).
Självklart är det ju trevligt för invandrare(mångkulturella) att leva i ett samhälle där de inte förtrycks pga sin kultur, eller får sin kultur förtryckt..
Men hur detta är en effekt AV mångkultur/mångkulturell invandring ser jag inte.

Tycker bara det handlar om samällets syn på olika kulturer.. svårt att se det som en positiv effekt AV mångkultur.. snarare en sak som är positiv FÖR mångkultur.

Allt här beror på definitioner:

vad är mångkultur?
hur stort etnokulturellt avstånd är relevant för att tala om mångkultur?

I de flesta av jordens länder kan man svårligen konstruera en situation där ett samhälle blir mångkulturellt. Man måste då tänka sig en ursprunglig situation där samhället var monokulturellt, vilket i de allra flesta fall är en ren chimär. På de flesta håll i världen har vi redan de facto en multikulturell situation, och i den situationen är det naturligtvis en fördel om individen kan bejaka alla delar av sitt arv.

Vad gäller Sverige söder om minoritetsområdena i norr och i de etnokulturellt närbesläktade och assimilerade före detta minoritetsområdena i söder har vi en annan situation, med en relativt monoetnisk kärnbefolkning. Just detta argumentet är med få undantag inte tillämpbart där före inflyttningen under efterkrigstiden (även om här finns enstaka grupper av tyskar, romer, judar, finnar, danskar m fl).

Vad som är fördel och nackdel här beror på vilka kulturdrag som förts in av vilken grupp vid vilket tillfälle och hur den inhemska befolkningen reagerat på det. Multikulturalisterna har fel när de menar att mångkultur automatiskt leder till berikning och att det är någon slags plikt att tycka om mångkultur. Men i vissa sammanhang sker helt enkelt innovationsspridning genom migration. Inflyttningen av tyskar till Sveriges kuststäder var bra för handeln, det judiska elementet tillförde kunskap, invandringen av finnar fyllde sin funktion o.s.v. Detta är en kulturell tillförsel som varit bra för Sverige.

Det går inte att säga att mångkultur är bra eller dålig i sig själv, det beror på omständigheterna. Det viktiga är att man skiljer mellan mångkultur och multikulturalism, som är en repressiv politisk överideologi som talar om för folk vad de ska tycka om mångkultur.
Citera
2007-10-08, 23:53
Medlem
Reoshis avatar
stämmer att det inte går att säga "mångkultur är dåligt" utan att relatera till ett samhälle.. just nu är detta samhälle sverige, och då tycker i varje fall jag att det går att avgöra hurvida mångkultur har en positiva eller negativ inverkan..
visst finns det flera definitioner av vad det egentligen är, men om vi utgår ifrån invandringen och kulturen invandrare bär med sig. och när denna krockar med 'svensk kultur'.

berikar detta det svenska samhälle?

nja, möjligen genom att man slipper åka till irak för att få se våld och svårigheter.. om man sedan inte definierar detta som positivt är en annan sak..

men personligen har jag svårt att se att detta berikar vårat samhälle på något sätt. (undantag för kebaben, såklart)
Citera
2007-10-09, 09:56
Medlem
trass avatar
Citat:
stämmer att det inte går att säga "mångkultur är dåligt" utan att relatera till ett samhälle.. just nu är detta samhälle sverige, och då tycker i varje fall jag att det går att avgöra hurvida mångkultur har en positiva eller negativ inverkan..
visst finns det flera definitioner av vad det egentligen är, men om vi utgår ifrån invandringen och kulturen invandrare bär med sig. och när denna krockar med 'svensk kultur'.

berikar detta det svenska samhälle?

nja, möjligen genom att man slipper åka till irak för att få se våld och svårigheter.. om man sedan inte definierar detta som positivt är en annan sak..

men personligen har jag svårt att se att detta berikar vårat samhälle på något sätt. (undantag för kebaben, såklart)

Jag tolkar det som att ditt resonemang om mångkulturen i själva verket gäller asylinvandringen från 1980-talet och framåt med främst muslimska invandrare från Mellanöstern som du menar inte tillfört någonting positivt förutom kebab.

Vad du är emot är alltså en specifik invandringsvåg, samtidigt som du överför resonemanget på begreppet mångkultur generellt. Det senare menar jag är ologiskt och helt orimligt. Kritiserar man mångkultur som fenomen för man ett generellt teoretiskt resonemang, och det räcker då inte att peka på problem med en specifik invandringsvåg.

Ingen annan debattör som vill haka på diskussionen nu när den börjar bli meningsfull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in