2007-10-01, 18:52
Citat:
Ursprungligen postat av Noonien
Är inte säker på vad du menar här. Likställer du etnicitet med ras? Detta är naturligtvis felaktigt. Menar du att etniciteter som lever sida vid sida med ett visst utbyte inte är mångkultur? Måste de etniska "sidorna" helt suddas ut för att det ska bli mångkultur? Detta har skett i t.ex. Brasilien och leder inte till mångkultur utan till en ny kultur!
Nej, det säger jag inte. Vad jag säger är att multietnicitet och mångkultur är två olika, men ofta samvarierande fenomen. USA fram till mitten på 60-talet var ett typiskt exempel på multietnicitet men ganska lite mångkultur. Mångkulturen bestod mest av little Italys, Chinatowns och en del latinoghetton, medan afroamerikanerna hade nästan samma kultur som den vita (huvudsakligen noreuropeiskättade) majoritetskulturen, även fast de levde rasmässigt ganska åtskilt.
Citat:
Ursprungligen postat av Noonien
Skärp dig!
Jag håller inte med dig om att deras kulturella arv från Västafrika skulle vara nästan obefintligt, men nog är tiden som slavar i Nordamerika en större del av deras kulturella arv än tiden i Västafrika. Förstår din poäng, men tycker du överdriver. Tiden i Afrika, tiden som slavar, tiden i ghetton... påstå för fan inte att de är som nordeuropeer kulturellt!
Jag håller inte med dig om att deras kulturella arv från Västafrika skulle vara nästan obefintligt, men nog är tiden som slavar i Nordamerika en större del av deras kulturella arv än tiden i Västafrika. Förstår din poäng, men tycker du överdriver. Tiden i Afrika, tiden som slavar, tiden i ghetton... påstå för fan inte att de är som nordeuropeer kulturellt!
Då får väl du vara så god att berätta vari afroamerikanernas västafrikanska arv består. Till skillnad från en del karibiska svarta som bevarat vissa religiösa föreställningar och språkelement, så delar de svarta i USA samma religion, samma språk och samma kulturella värderingar som de vita amerikanerna. De kulturella skillnader som faktiskt finns, är sådana som uppstått i USA, t ex ghettopimp-mentaliteten och muslimsk konversion.
Med nordeuropeisk kultur menar jag förstås den breda amerikanska melting pot-kulturen vars huvudelement är av nordeuropeiskt ursprung.
Och det där med "skärp dig". Vilken övertygande argumentation.