2007-10-01, 18:52
Medlem
Scanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noonien
Är inte säker på vad du menar här. Likställer du etnicitet med ras? Detta är naturligtvis felaktigt. Menar du att etniciteter som lever sida vid sida med ett visst utbyte inte är mångkultur? Måste de etniska "sidorna" helt suddas ut för att det ska bli mångkultur? Detta har skett i t.ex. Brasilien och leder inte till mångkultur utan till en ny kultur!

Nej, det säger jag inte. Vad jag säger är att multietnicitet och mångkultur är två olika, men ofta samvarierande fenomen. USA fram till mitten på 60-talet var ett typiskt exempel på multietnicitet men ganska lite mångkultur. Mångkulturen bestod mest av little Italys, Chinatowns och en del latinoghetton, medan afroamerikanerna hade nästan samma kultur som den vita (huvudsakligen noreuropeiskättade) majoritetskulturen, även fast de levde rasmässigt ganska åtskilt.

Citat:
Skärp dig!

Jag håller inte med dig om att deras kulturella arv från Västafrika skulle vara nästan obefintligt, men nog är tiden som slavar i Nordamerika en större del av deras kulturella arv än tiden i Västafrika. Förstår din poäng, men tycker du överdriver. Tiden i Afrika, tiden som slavar, tiden i ghetton... påstå för fan inte att de är som nordeuropeer kulturellt!

Då får väl du vara så god att berätta vari afroamerikanernas västafrikanska arv består. Till skillnad från en del karibiska svarta som bevarat vissa religiösa föreställningar och språkelement, så delar de svarta i USA samma religion, samma språk och samma kulturella värderingar som de vita amerikanerna. De kulturella skillnader som faktiskt finns, är sådana som uppstått i USA, t ex ghettopimp-mentaliteten och muslimsk konversion.

Med nordeuropeisk kultur menar jag förstås den breda amerikanska melting pot-kulturen vars huvudelement är av nordeuropeiskt ursprung.

Och det där med "skärp dig". Vilken övertygande argumentation.
Citera
2007-10-01, 19:44
Medlem
Fan vad den här tråden spårar ur. Jag vill ju höra argument för mångkultur, inte pajkastning och diskussioner gällande mångkulturens nackdelar.
Citera
2007-10-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scania
Nej, det säger jag inte. Vad jag säger är att multietnicitet och mångkultur är två olika, men ofta samvarierande fenomen. USA fram till mitten på 60-talet var ett typiskt exempel på multietnicitet men ganska lite mångkultur. Mångkulturen bestod mest av little Italys, Chinatowns och en del latinoghetton, medan afroamerikanerna hade nästan samma kultur som den vita (huvudsakligen noreuropeiskättade) majoritetskulturen, även fast de levde rasmässigt ganska åtskilt.

Jag har som sagt inte en bra förståelse av skillnaden mellan mångkultur och multietnicitet. Du får gärna förklara skillnaderna.

Citat:
Då får väl du vara så god att berätta vari afroamerikanernas västafrikanska arv består. Till skillnad från en del karibiska svarta som bevarat vissa religiösa föreställningar och språkelement, så delar de svarta i USA samma religion, samma språk och samma kulturella värderingar som de vita amerikanerna. De kulturella skillnader som faktiskt finns, är sådana som uppstått i USA, t ex ghettopimp-mentaliteten och muslimsk konversion.

Med nordeuropeisk kultur menar jag förstås den breda amerikanska melting pot-kulturen vars huvudelement är av nordeuropeiskt ursprung.

Det är erkänt svårt att definiera specifika rötter i afroamerikanernas kultur till Västafrika dels pga lång tids isolation från Afrika och dels pga att slavarna som importerades till Nordamerika kom från så många olika afrikanska kulturer. En del klara, väl erkända rötter finns det dock. Några exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Blues, jazz, dans, dialekt och tankemönster
Blues is specifically rooted in the African musical scale. The form grows out of the inability of slaves to find corresponding tones on the western musical scale. Jazz is rooted in the rhythms of African drums, the forms of jazz from the freedom of the African "master drummer." In many African tribes, all participants had fixed drumming patterns. Controlling the entire pattern, the master drummer could vary the beat and structure. Black American dance movements are rooted in African dance movements. The Spirituals reflected African harmonics. Gullah, a distinctive dialect spoken mainly on coastal South Carolina, is a combination of several African languages and English. More specific roots than we now have can probably be established for language patterns, thought patterns, blues, jazz, spirituals, and dance.

Citat:
Ursprungligen postat av Religion, tro och mentalitet
Although a significant number of African-born people and their children became Christians, there was still a very strong Muslim presence into the nineteenth century, and even into the twentieth century. The Muslim presence today is not a twentieth century creation; it's an extension of the Muslim presence Africans originally arrived with. Many African Americans continue to maintain their traditional African beliefs and African traditional religions, so Christianity, in fact, was not the dominant belief system until after slavery ended. The majority of American slaves up to 1863, despite the fact that they were born right in America, were not Christian. Christianity is a post-emancipation development. In African-American culture, enormous and very strong African religious elements survived. Muslims as well as traditional African beliefs survived.
Källa

Citat:
Ursprungligen postat av Jordbruk
The cultivation and use of many agricultural products in the U.S., such as yams, peanuts, rice, okra, sorghum, grits, watermelon, indigo dyes, and cotton, can be traced to African and African American influences
Källa

Många afroamerikaner älskar att söka efter sådana här rötter till Afrika, googla "African Roots Of African-American Culture" och du kommer hitta mycket mer. Visst är mycket av det lite halvflummigt och det är naturligtvis väldigt svårt att dra någon klar gräns mellan afrikanska rötter och sådant som har uppstått bland afroamerikanerna i Nordamerika. Finns dock mycket som tyder på arv från den afrikanska kulturen.
Citera
2007-10-01, 20:08
Medlem
trass avatar
Släpp nu afro-amerikanerna och diskutera mer principiellt fördelarna med mångkultur. Och ja, det är tillåtet att ifrågasätta om föreslagna fördelar verkligen är sådana. Men försök att inte rusa iväg i enskildheter.

/mod
Citera
2007-10-01, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
..har värderingar och normer som är i direkt konflikt med dem som gäller i Sverige eller helt enkelt är nöjda med att lyfta bidrag och softa lite.

Trevligt att se dig använda förortsslang(softa). Positiv berikning skulle jag kalla det

Måste ha varit svårt för svenskarna att förklara sig tex för en kamrat när dom ville ta det lugnt pga bristen på enkla och korta ord som "softa" innan massinvandringen kom och förde en massa nya spännande ord med sig.

Idag har vi mycket lättare att förstå varandra och detta tack vare invandringen med stort I

Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Många svartskallar går omkring och är såna stora patrioter men deras länder suger getpung, eller hur? Hur kul är det för dem att leva i en sådan lögn?

Ser inget fel med att älska sin ursprungliga nationalitet. Är själv född i Sverige
men har trots allt mina rötter från Iran.Varför kan man enligt dig inte älska
båda? Iran började dessutom inte suga "getpung" förrän efter revolutionen 1979.
Ifall Sverige blivit överkört av ett krig eller förvandlats till en islamisk republik och tvingat dig att ta ditt ariska pack och fly Sverige till ett annat land, skulle du då ha gett upp hoppet om Sverige helt och hållet och dessutom
gjort dig av med allt svenskt som är en del av din identitet?
Citera
2007-10-01, 20:19
Medlem
henans avatar
Citat:
Swingdans (t.ex. bugg) är sprungen ur afroamerikanska samhällen på 20, 30 och 40-talen och är numera en mycket trevlig del av den svenska kulturen.

Vi kan njuta av magdans också, utan invandring.
Citera
2007-10-01, 20:28
Bannlyst
Mångkultur är en utopisk fantasiprodukt uppfunnen i den pseudoakademiska politiska världen. Precis som Pol Pot och dom röda khmererna hade sin upprinnelse i studentkretsar i Paris på 50-60- talet så är denna fantasiprodukt dömt att sluta på samma sätt som Pol Pots drömmar om en bondestat. Frågan är om denna dröm kommer att sluta lika våldsamt här i Sverige som det gjorde 1979 när Vietnam gick in och störtade dåren i Phnom Penh?
Citera
2007-10-01, 20:29
Medlem
Scanias avatar
Citat:
Jag har som sagt inte en bra förståelse av skillnaden mellan mångkultur och multietnicitet. Du får gärna förklara skillnaderna.

Men det har jag ju förklarat redan. Multietnicitet är när flera raser/etniciteter lever sida vid sida, utan att nödvändigtvis ha olika kultur. Hade varannan svensk familj adopterat två barn från Afrika så hade Serige snabbt blivit multietniskt men inte mångkulturellt för det. Kan väl inte vara så svårt att begripa.

Citat:
Det är erkänt svårt att definiera specifika rötter i afroamerikanernas kultur till Västafrika dels pga lång tids isolation från Afrika och dels pga att slavarna som importerades till Nordamerika kom från så många olika afrikanska kulturer. En del klara, väl erkända rötter finns det dock. Några exempel:

Källa

Källa

Många afroamerikaner älskar att söka efter sådana här rötter till Afrika, googla "African Roots Of African-American Culture" och du kommer hitta mycket mer. Visst är mycket av det lite halvflummigt och det är naturligtvis väldigt svårt att dra någon klar gräns mellan afrikanska rötter och sådant som har uppstått bland afroamerikanerna i Nordamerika. Finns dock mycket som tyder på arv från den afrikanska kulturen.

Jo, många afroamerikaner "älskar" att söka efter sådana rötter. Det är en identitetsfråga. Haken är bara att det oftast är rena humbuget. Man hittar de mest långsökta kopplingar där inga finns. De söker frenetiskt efter rötter för att de var ett folk som släpades hit som boskap i transatlantiska båtar. Inte särskilt underligt egentligen, men man får ändå ta det med en nypa salt.

Att nätet är sprängfyllt av sådana fantasiprodukter är inget att förvånas över.
Citera
2007-10-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khamenei
Trevligt att se dig använda förortsslang(softa). Positiv berikning skulle jag kalla det

Måste ha varit svårt för svenskarna att förklara sig tex för en kamrat när dom ville ta det lugnt pga bristen på enkla och korta ord som "softa" innan massinvandringen kom och förde en massa nya spännande ord med sig.

Idag har vi mycket lättare att förstå varandra och detta tack vare invandringen med stort I

Okej, så mångkulturen har fört med sig nya ord som i sin tur har förenklat för människor att kommunicera med varandra? Tror du på det själv?
Citera
2007-10-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henan
Vi kan njuta av magdans också, utan invandring.

Själva poängen var att "magdans" (antar att du är ironisk när du kallar swingdans för magdans) har uppkommit tack vare mångkultur. Swingdansen har mycket av dess rötter i afrikansk musik- och danskultur som har vidareutvecklats bland afroamerikanerna och också influerats av vit nordamerikansk kultur och voila, ett väldigt trevligt kulturellt fenomen har uppstått.

Jag är själv starkt emot massinvandringen, men anser att man åtminstone bör försöka förstå argumenten för någonting innan man börjar argumentera emot det.
Citera
2007-10-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scania
Men det har jag ju förklarat redan. Multietnicitet är när flera raser/etniciteter lever sida vid sida, utan att nödvändigtvis ha olika kultur. Hade varannan svensk familj adopterat två barn från Afrika så hade Serige snabbt blivit multietniskt men inte mångkulturellt för det. Kan väl inte vara så svårt att begripa.

Ok då bekriper jag vad du menar, har dock invändningar. Dels håller jag som jag redan har sagt inte med om att USA helt enkelt är "multietniskt" enligt din definition utan vidhåller de kulturella skillnaderna mellan vita amerikaner och afroamerikaner. Dels så godkänner jag inte din definition av "multietniskt". Som exempel så är Brasilien ett multietniskt land enligt din definition med vita, svarta och mulatter som delar samma kultur. De brukar dock se sig själva som tillhörandes samma etnicitet och de flesta brukar också se dem på det viset. Ras som väldigt stor del i etnicitetsdefinering har väl knappt använts sedan andra världskriget. Oftast är kultur den största delen i etnicitetsdefinering... vilket får multikultur och multietnicitet att bli samma skit.
Citera
2007-10-01, 21:20
Medlem
Scanias avatar
Citat:
Ras som väldigt stor del i etnicitetsdefinering har väl knappt använts sedan andra världskriget. Oftast är kultur den största delen i etnicitetsdefinering... vilket får multikultur och multietnicitet att bli samma skit.

Icke då. I Sverige och övriga Skandinavien har det kanske varit ganska tabu att erkänna att ras (eller geografiskt genetiskt ursprung) är den viktigaste komponenten i etnicitet, men i USA och Storbrittanien är det definitivt inte. I brittiska tidningar förkekommer det dagligen artiklar av den här sorten, där ras och etnicitet används som synonymer till varandra.

http://www.telegraph.co.uk/news/main...1/nbrum131.xml

A team of demographers from Manchester University has claimed that the number of white people living in Birmingham will be overtaken by the number of those with other ethnic origins by 2027.

Jag kan hålla med om att multi-racial är ett bättre begrepp för det jag vill säga, men det går helt enkelt inte att översätta till ett ord man inte bryter tungan för att uttala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in