2007-10-01, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Vi får en större inre marknad med fler konsumenter vilket är bra för företagen och jag tror det är grundorsaken till invandringen då kapitalet brukar få sin vilja igenom, att det är värdelöst för den enskilde individen struntar man blankt i och några tusen våldtagna kvinnor är ett pris vi får betala helt enklet.

Billigare arbetskraft genom lönedumpning och arbetskraft som är rotlös och inte är gammalmodig och bunden till en viss byggd eller ett visst land. Det blir lättare att flytta trälarna dit de för stunden behövs bäst helt enkelt.
Citera
2007-10-01, 16:40
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Nu har jag alltså peggat för en diskussion om multikultisamhällets alla sanslöst välsignade fördelar. Varsågoda! Give it your best shot! Övertyga oss \"rasister\" om varför vi skall fortsätta avstå från en ganska betydande del av statsfinanserna för att få det tvivelaktiga \"nöjet\" att tvingas delta i det Mångkulturella Sverige!

*Tänker så det knakar*

Slatan?
Citera
2007-10-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HGH
Vid universitet som Harvard tycker man om att ta in nytt folk. Det är ofta så att deras studenter doktorerar vid ett annat universitet eftersom man vill ta in nytt folk och nya idéer. Det talas ofta, bland studenter, att det kan vara en nackdel att vara undergraduate vid ett universitet om man senare vill doktorera där (dock är inte så alltid fallet). På samma sätt kan man se det här. Nya tankegångar, alla är inte bra men så är inte soppan heller perfekt redan från början, blandas in i soppan som sedan rörs om. Det är långsiktigt något positivt, men som jag har förstått tror folk att vi lär följa sharialagar i Sverige snart. Man blir förbannad över att även invandrarungen nu använder bänken på gården.

Hong Kong har sina nackdelar. Vi själva, med alla fika-/kaffepauser, ses knappast som "flitiga arbetare" i t.ex. Hong Kong.

But sure, ser man det som "intressen ställs mot intressen" blir det plötsligt att göra en ateist av en fundamentalistisk kristen eller muslim. Hela värdsbilden kretsar kring "vi mot dem" och den är svår att rasera. Xenofober har svårt för att vara självkritiska. Man tror att det finns en universal handling (stängda gränser) som får alla problem att försvinna. Man föredrar det som är kortsiktigt.

Vad är din definition av mångkultur? Det är viktigt att fråga sig det innan man börjar tala om utbyte av tankegångar. Sedan undrar jag varför utbytet mellan människor skulle bli större bara för att människor ifrån olika kulturer lever i ett område, i vår globaliserade tidsålder är det inte direkt så att man inte kan ta till sig andra kulturer och intryck.
Vi ser ju även motsatsen, nämligen segregation och noll kontakt mellan grupper.

Men, låt oss säga att det verkligen är så, att mångkultur möjliggör ett större utbyte mellan människor. Finns det några fler argument?

Hong Kong har sina nackdelar, det är möjligt, men vad har det med trådens ämne att göra, att man i Hong Kong jobbar mycket?
Jag tog Hong Kong som exempel på ett icke-mångkulturellt land som lyckats väldigt bra, men menar du att om det vore mångkulturellt så skulle de inte behöva jobba lika mycket?

Kan tillägga att jag inte är en person som förordar stängda gränser, och jag ser behovet av en arbetskraftsinvandring. Dock ser jag inte vad som skulle vara bra med just mångkultur som företeelse.
Citera
2007-10-01, 16:49
Medlem
Scanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noonien
Swingdans (t.ex. bugg) är sprungen ur afroamerikanska samhällen på 20, 30 och 40-talen och är numera en mycket trevlig del av den svenska kulturen.

Och swingen kom till Sverige under 30- och 40-talen, utan att en massa afroamerikaner flyttade till Sverige. Swingen är alltså ett strålande exempel på kulturell diffusion och inte på mångkultur. Vi hade förmodligen haft kebab i Sverige idag genom precis samma mekanism, även om inte en endaste invandrare korsade gränsen de senaste 30 åren.
Citera
2007-10-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Hong Kong har sina nackdelar, det är möjligt, men vad har det med trådens ämne att göra, att man i Hong Kong jobbar mycket?
Jag tog Hong Kong som exempel på ett icke-mångkulturellt land som lyckats väldigt bra, men menar du att om det vore mångkulturellt så skulle de inte behöva jobba lika mycket?
Lycka har ett pris. I det fallet är det att man kräver så mycket mer av den enskilda arbetaren än här i Sverige. Jag och du skulle nog inte kunna och föra dena diskussion vid detta klockslag, för att ta ett exempel (självklart skiljer det sig mellan olika arbetsplatser). Du menade att de lyckats väl och jag ville påpeka att det inte möjligtvis är p.g.a. ett homogent samhälle. Får återkomma till resterande del i ditt inlägg senare.
Citera
2007-10-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scania
Och swingen kom till Sverige under 30- och 40-talen, utan att en massa afroamerikaner flyttade till Sverige. Swingen är alltså ett strålande exempel på kulturell diffusion och inte på mångkultur.

Du har naturligtvis rätt i att swingen kom till Sverige utan att en massa afroamerikaner flyttade hit och är ur svensk synvinkel ett exempel på kulturell diffusion, men det är fortfarande ett strålande exempel på positiv amerikansk mångkultur! Det visar tydligt att det finns positiva kulturella effekter av mångkultur även om vi kanske inte direkt ser något av detta i Sverige ännu.

Citat:
Vi hade förmodligen haft kebab i Sverige idag genom precis samma mekanism, även om inte en endaste invandrare korsade gränsen de senaste 30 åren.

Jag är tveksam! Mycket möjligt att det hade funnits kebab någonstans i Sverige, men det hade aldrig fått samma utbredning som det har fått tack vare mångkulturen. Vi hade fortfarande ätit korv med mos och tunnbrödsrullar!

Är det någon som är väl insatt i både de svenska och finska samhällena och kan redogöra för hur vanligt kebab är i Finland i jämförelse med i Sverige?
Citera
2007-10-01, 17:18
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Du har naturligtvis rätt i att swingen kom till Sverige utan att en massa afroamerikaner flyttade hit och är ur svensk synvinkel ett exempel på kulturell diffusion, men det är fortfarande ett strålande exempel på positiv amerikansk mångkultur! Det visar tydligt att det finns positiva kulturella effekter av mångkultur även om vi kanske inte direkt ser något av detta i Sverige ännu.

Jag är tveksam! Mycket möjligt att det hade funnits kebab någonstans i Sverige, men det hade aldrig fått samma utbredning som det har fått tack vare mångkulturen. Vi hade fortfarande ätit korv med mos och tunnbrödsrullar!

Är det någon som är väl insatt i både de svenska och finska samhällena och kan redogöra för hur vanligt kebab är i Finland i jämförelse med i Sverige?

Vi svenskar äter ju massor av mexmat och det utan att några horder med mexare kommit hit?
Citera
2007-10-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Vi svenskar äter ju massor av mexmat och det utan att några horder med mexare kommit hit?

Detta tror jag är en effekt av mexikanernas invandring till USA (mångkultur) och sedan därifrån kulturell diffusion till Sverige. Vi hade knappast fått ta del av kebaben i samma underbara utsträckning om det inte vore för mångkulturen från tredje världen.
Citera
2007-10-01, 17:47
Medlem
Scanias avatar
Citat:

Jag skulle inte kalla det för mångkultur. Den amerikanska kontexten som swingen skapades under, var att olika rasgrupper levde sida vid sida, dvs multietnicitet. Afroamerikaner är i praktiken kulturella nordeuropeer, fast de är svarta. Eventuellt kulturellt arv från den tiden deras förfäder levde i Västafrika är nåstan totalt obefintliga. Möjligen kan vissa musikaliska rytmer ha överlevt och därmed har du kanske delvis rätt.

Men trots att de är kulturellt lika så har rasgränserna utgjort en aldrig sinande källa till motsättningar, bitterhet, våldsbrottslighet och ständiga rasismanklagelser. Om man får uttrycka sig lite hypotetiskt, så tror jag definitivt att det vita amerika hade valt att göra sina förfäders hunger efter billig arbetskraft ogjort, även om de blev av med swingen på kuppen. Jag tror att afroamerikanerna känner likadant på sitt håll.

Citat:

Det är vanligt med kebab i Finland, fast den serveras av vanliga finnar i vanliga korvaludor.
Citera
2007-10-01, 18:00
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Detta tror jag är en effekt av mexikanernas invandring till USA (mångkultur) och sedan därifrån kulturell diffusion till Sverige. Vi hade knappast fått ta del av kebaben i samma underbara utsträckning om det inte vore för mångkulturen från tredje världen.

Vi äter dessutom mer och mer sushi utan att en massa gulingar väller in hit.

Fulpizza och fulkebab hopakladdat av araber är inte vad jag kallar mångkultur.

En riktig italiensk pizza är något helt annat än brödtallriken med de mestt horribla pålägg blatten på hörnet säljer och en riktig turkisk kebab skall bestå av grillat lamm- och fårkött.
Citera
2007-10-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HGH
Du menade att de lyckats väl och jag ville påpeka att det inte möjligtvis är p.g.a. ett homogent samhälle. Får återkomma till resterande del i ditt inlägg senare.

Nja, det var inte vad jag menade. Vissa brukar dock säga att lyckade länder är mångkulturella, vilket jag då ville preemptivt betona med att en sådan koppling är befängd.
Citera
2007-10-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scania
Jag skulle inte kalla det för mångkultur. Den amerikanska kontexten som swingen skapades under, var att olika rasgrupper levde sida vid sida, dvs multietnicitet.

Är inte säker på vad du menar här. Likställer du etnicitet med ras? Detta är naturligtvis felaktigt. Menar du att etniciteter som lever sida vid sida med ett visst utbyte inte är mångkultur? Måste de etniska "sidorna" helt suddas ut för att det ska bli mångkultur? Detta har skett i t.ex. Brasilien och leder inte till mångkultur utan till en ny kultur!

Citat:
Afroamerikaner är i praktiken kulturella nordeuropeer, fast de är svarta.

Skärp dig!

Citat:
Eventuellt kulturellt arv från den tiden deras förfäder levde i Västafrika är nåstan totalt obefintliga. Möjligen kan vissa musikaliska rytmer ha överlevt och därmed har du kanske delvis rätt.

Jag håller inte med dig om att deras kulturella arv från Västafrika skulle vara nästan obefintligt, men nog är tiden som slavar i Nordamerika en större del av deras kulturella arv än tiden i Västafrika. Förstår din poäng, men tycker du överdriver. Tiden i Afrika, tiden som slavar, tiden i ghetton... påstå för fan inte att de är som nordeuropeer kulturellt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in