• 1
  • 2
2007-09-29, 23:01
Medlem
jeevos avatar
Livets mening, finns ingen?
Innan jag skriver ut mina tankar mste jag bara skriva att jag inte tror p gud, kristendomen, islam osv har blivit motbevisade.

Men nr jag sitter hr och tnker p vrld ur ett vetenskapligt perspektiv s knner jag mig deprimerad, fr det finns inget syfte med livet?
Vi fdds, vi lever livet, sen dr vi, och dr slutar det, nr vi dr s tnker vi inte, vi knner inget, och vi minns inget, allt vi har gjort under hela livet finns inte, du finns inte, denna tanke skrmmer mig fr det r ju den dystra sanningen. Vi, mnniskor och djur saknar mening.

Krlek, gldje allt snt som finns i livet som gr det gott r ju bara ett trick, nt evolutionen gr fr att lura vra sinnen att leva p, att avla barn helt enkelt s att vr ras inte dr ut, du som individ saknar mening helt och hllet.
Hela vr planet saknar ocks mening, nr vr sol dr s dr ocks livet p vr planet, d har allt som har hnt hr under alla dessa r meningslsa, ingen minns det och ingen kommer f veta om det, till slut kommer ven hela vr vrld att d, hela universum kommer att bli kall och tom.

r inte livet riktigt meningslst?
Vissa har religion, hopp om att livet frstter ven efter dden, ni har det bra, fr jag tnker varje dag hur meningslst det verkligen r. Men tnk er (ni som tror p gud), att sanningen skulle va att det inte finns ngon gud, utan nr du dr s r du dd, hur skulle ni knna er?
Citera
2007-09-29, 23:14
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Bara fr att det inte finns ngon mening, r det inte meningslst. ( )

Skapa en egen mening? (fr det finns vl saker du tycker om att gra? Bara fr att vi fds utan ngon mening betyder det inte att vi inte kan skapa en subjektiv....)

edit: lste allt nu, och varfr fan skall du bry dig om nr solen slocknar ;D? Det drabbar vl aldrig dig eller dina barnbarn etc i mnga led. Inget att oroa sig fr...

edit igen: r du deprimerad?
Citera
2007-09-29, 23:19
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Bara fr att det inte finns ngon mening, r det inte meningslst. ( )

Skapa en egen mening? (fr det finns vl saker du tycker om att gra? Bara fr att vi fds utan ngon mening betyder det inte att vi inte kan skapa en subjektiv....)

edit: lste allt nu, och varfr fan skall du bry dig om nr solen slocknar ;D? Det drabbar vl aldrig dig eller dina barnbarn etc i mnga led. Inget att oroa sig fr...

edit igen: r du deprimerad?

men tnker mer p att, allt jag kommer gra i livet kommer bara att frsvinna, kommer bli ogjort nr jag r dd, s vad spelar det fr roll?

nja, lite deprimerad just nu
Men oroa dig inte, r inte sjlvmordsbengen, vill inte gra livet kortare n vad det r
Citera
2007-09-29, 23:20
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
men tnker mer p att, allt jag kommer gra i livet kommer bara att frsvinna, kommer bli ogjort nr jag r dd, s vad spelar det fr roll?

nja, lite deprimerad just nu
Men oroa dig inte, r inte sjlvmordsbengen, vill inte gra livet kortare n vad det r

Vem fan bryr sig vad det spelar fr roll. Du r hr och nu, develop and expose.

Du kommer vl kausalt pverka vrlden som andra. Inte s att det r s mycket att gra t heller heh. Just play the game.
Citera
2007-09-29, 23:30
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Vem fan bryr sig vad det spelar fr roll. Du r hr och nu, develop and expose.

Du kommer vl kausalt pverka vrlden som andra. Inte s att det r s mycket att gra t heller heh. Just play the game.

Exakt s tnkte jag fr ca 1 vecka sen, tnkte att det r inget kan jag gra t det s varfr oroa sig?
Sen kom jag p att en dag kommer jag att d, att jag verkligen kommer sluta leva, andas, tnka knna. Fick bara en anderlunda bild p det hela d, hur allt jag gr kommer inte finnas i framtiden, knns bara s ytterst meningslst.

The game sucks.
Citera
2007-09-29, 23:33
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Exakt s tnkte jag fr ca 1 vecka sen, tnkte att det r inget kan jag gra t det s varfr oroa sig?
Sen kom jag p att en dag kommer jag att d, att jag verkligen kommer sluta leva, andas, tnka knna. Fick bara en anderlunda bild p det hela d, hur allt jag gr kommer inte finnas i framtiden, knns bara s ytterst meningslst.

The game sucks.

Ja, varfr oroa sig, kanske fr att knna oro relativt till en positiv knsla av vlbefinnande eller trygghet i situationen. Jag menar, finns inte oron finns inte det andra.

Finnas kvar gr det vl rent kausalt ;D. Dock r det ganska lngsiktigt. Men som pverkande faktor vet man aldrig hurpass du betytt. Inte fr att du br bry dig heller, d du r dd d.
Citera
2007-09-29, 23:37
Bannlyst
Citat:

The game sucks.

Precis som du tnker just nu, tnker jag varje minut av mitt liv.

Det tr p psyket att tnka p det.
Citera
2007-09-29, 23:40
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
Precis som du tnker just nu, tnker jag varje minut av mitt liv.

Det tr p psyket att tnka p det.

Varfr gr ni det? Det r vl fullkomligt ondigt? Vill ni lmna kvar ngot t eftervrlden? Har ni dligt sjlvfrtroende / psykiska problem s att ni mr dligt och fastnar i dylika tankestt?

Det r vl fr fan skitsamma, lite realistisk mste man ju vara och ta verkligheten fr vad den r. Trams.

Men varfr inte gra det bsta av det? Istllet fr att g runt o tnka dumma tankar om kausalitet, universum och annat .
Citera
2007-09-29, 23:42
Medlem
i dags lge har du bara mjligheter att luta dej till.
man ska vara lite frsiktig innan man fster sej p saker och ting, nr man nu inte kan vara sker hur systemet fungerar.

Men inget hindrar ngon att skapa mening som passar dom sjlva, men man ska ta det med lite nypa salt.
Citera
2007-09-29, 23:45
Bannlyst
Citat:
Varfr gr ni det? Det r vl fullkomligt ondigt? Vill ni lmna kvar ngot t eftervrlden? Har ni dligt sjlvfrtroende / psykiska problem s att ni mr dligt och fastnar i dylika tankestt?

Det r vl fr fan skitsamma, lite realistisk mste man ju vara och ta verkligheten fr vad den r. Trams.

Men varfr inte gra det bsta av det? Istllet fr att g runt o tnka dumma tankar om kausalitet, universum och annat .

Jag gr det inte direkt friviligt, ett ord frklarar det fint, Hallucinogener.
Citera
2007-09-29, 23:50
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
Jag gr det inte direkt friviligt, ett ord frklarar det fint, Hallucinogener.

Sluta upp med det d. Jag knner lite igen mig i att fastna i tankeloopar men sedan jag slutade s har det gtt ver, mr mkt bttre nu.
Citera
2007-09-29, 23:56
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag sger som cellerna: Utveckling r livets mening. Eller i mnniskans fall, utveckling och utforskning. Och nej, livet r inte meningslst. Ditt liv kan frndra miljontals andra liv som i sin tur kan frndra miljontals andra liv osv. Allt du gr, eller inte gr, stter sina spr. Det gller bara att berkna, spekulera och slutligen vlja hur man vill kontriburera till vriga vrlden och framtiden.

Vilket givetvis r lttare sagt n gjort och r djupare n vad det lter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in