• 1
  • 2
2007-09-29, 23:01
Medlem
jeevos avatar
Livets mening, finns ingen?
Innan jag skriver ut mina tankar måste jag bara skriva att jag inte tror på gud, kristendomen, islam osv har blivit motbevisade.

Men när jag sitter här och tänker på värld ur ett vetenskapligt perspektiv så känner jag mig deprimerad, för det finns inget syfte med livet?
Vi födds, vi lever livet, sen dör vi, och där slutar det, när vi dör så tänker vi inte, vi känner inget, och vi minns inget, allt vi har gjort under hela livet finns inte, du finns inte, denna tanke skrämmer mig för det är ju den dystra sanningen. Vi, människor och djur saknar mening.

Kärlek, glädje allt sånt som finns i livet som gör det gott är ju bara ett trick, nåt evolutionen gör för att lura våra sinnen att leva på, att avla barn helt enkelt så att vår ras inte dör ut, du som individ saknar mening helt och hållet.
Hela vår planet saknar också mening, när vår sol dör så dör också livet på vår planet, då har allt som har hänt här under alla dessa år meningslösa, ingen minns det och ingen kommer få veta om det, till slut kommer även hela vår värld att dö, hela universum kommer att bli kall och tom.

Är inte livet riktigt meningslöst?
Vissa har religion, hopp om att livet försätter även efter döden, ni har det bra, för jag tänker varje dag hur meningslöst det verkligen är. Men tänk er (ni som tror på gud), att sanningen skulle va att det inte finns någon gud, utan när du dör så är du död, hur skulle ni känna er?
Citera
2007-09-29, 23:14
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Bara för att det inte finns någon mening, är det inte meningslöst. ( )

Skapa en egen mening? (för det finns väl saker du tycker om att göra? Bara för att vi föds utan någon mening betyder det inte att vi inte kan skapa en subjektiv....)

edit: läste allt nu, och varför fan skall du bry dig om när solen slocknar ;D? Det drabbar väl aldrig dig eller dina barnbarn etc i många led. Inget att oroa sig för...

edit igen: är du deprimerad?
Citera
2007-09-29, 23:19
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Bara för att det inte finns någon mening, är det inte meningslöst. ( )

Skapa en egen mening? (för det finns väl saker du tycker om att göra? Bara för att vi föds utan någon mening betyder det inte att vi inte kan skapa en subjektiv....)

edit: läste allt nu, och varför fan skall du bry dig om när solen slocknar ;D? Det drabbar väl aldrig dig eller dina barnbarn etc i många led. Inget att oroa sig för...

edit igen: är du deprimerad?

men tänker mer på att, allt jag kommer göra i livet kommer bara att försvinna, kommer bli ogjort när jag är död, så vad spelar det för roll?

nja, lite deprimerad just nu
Men oroa dig inte, är inte självmordsbenägen, vill inte göra livet kortare än vad det är
Citera
2007-09-29, 23:20
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
men tänker mer på att, allt jag kommer göra i livet kommer bara att försvinna, kommer bli ogjort när jag är död, så vad spelar det för roll?

nja, lite deprimerad just nu
Men oroa dig inte, är inte självmordsbenägen, vill inte göra livet kortare än vad det är

Vem fan bryr sig vad det spelar för roll. Du är här och nu, develop and expose.

Du kommer väl kausalt påverka världen som andra. Inte så att det är så mycket att göra åt heller heh. Just play the game.
Citera
2007-09-29, 23:30
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Vem fan bryr sig vad det spelar för roll. Du är här och nu, develop and expose.

Du kommer väl kausalt påverka världen som andra. Inte så att det är så mycket att göra åt heller heh. Just play the game.

Exakt så tänkte jag för ca 1 vecka sen, tänkte att det är inget kan jag göra åt det så varför oroa sig?
Sen kom jag på att en dag kommer jag att dö, att jag verkligen kommer sluta leva, andas, tänka å känna. Fick bara en anderlunda bild på det hela då, hur allt jag gör kommer inte finnas i framtiden, känns bara så ytterst meningslöst.

The game sucks.
Citera
2007-09-29, 23:33
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Exakt så tänkte jag för ca 1 vecka sen, tänkte att det är inget kan jag göra åt det så varför oroa sig?
Sen kom jag på att en dag kommer jag att dö, att jag verkligen kommer sluta leva, andas, tänka å känna. Fick bara en anderlunda bild på det hela då, hur allt jag gör kommer inte finnas i framtiden, känns bara så ytterst meningslöst.

The game sucks.

Ja, varför oroa sig, kanske för att känna oro relativt till en positiv känsla av välbefinnande eller trygghet i situationen. Jag menar, finns inte oron finns inte det andra.

Finnas kvar gör det väl rent kausalt ;D. Dock är det ganska långsiktigt. Men som påverkande faktor vet man aldrig hurpass du betytt. Inte för att du bör bry dig heller, då du är död då.
Citera
2007-09-29, 23:37
Bannlyst
Citat:

The game sucks.

Precis som du tänker just nu, tänker jag varje minut av mitt liv.

Det tär på psyket att tänka på det.
Citera
2007-09-29, 23:40
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
Precis som du tänker just nu, tänker jag varje minut av mitt liv.

Det tär på psyket att tänka på det.

Varför gör ni det? Det är väl fullkomligt onödigt? Vill ni lämna kvar något åt eftervärlden? Har ni dåligt självförtroende / psykiska problem så att ni mår dåligt och fastnar i dylika tankesätt?

Det är väl för fan skitsamma, lite realistisk måste man ju vara och ta verkligheten för vad den är. Trams.

Men varför inte göra det bästa av det? Istället för att gå runt o tänka dumma tankar om kausalitet, universum och annat .
Citera
2007-09-29, 23:42
Medlem
i dags läge har du bara möjligheter att luta dej till.
man ska vara lite försiktig innan man fäster sej på saker och ting, när man nu inte kan vara säker hur systemet fungerar.

Men inget hindrar någon att skapa mening som passar dom själva, men man ska ta det med lite nypa salt.
Citera
2007-09-29, 23:45
Bannlyst
Citat:
Varför gör ni det? Det är väl fullkomligt onödigt? Vill ni lämna kvar något åt eftervärlden? Har ni dåligt självförtroende / psykiska problem så att ni mår dåligt och fastnar i dylika tankesätt?

Det är väl för fan skitsamma, lite realistisk måste man ju vara och ta verkligheten för vad den är. Trams.

Men varför inte göra det bästa av det? Istället för att gå runt o tänka dumma tankar om kausalitet, universum och annat .

Jag gör det inte direkt friviligt, ett ord förklarar det fint, Hallucinogener.
Citera
2007-09-29, 23:50
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpsvart
Jag gör det inte direkt friviligt, ett ord förklarar det fint, Hallucinogener.

Sluta upp med det då. Jag känner lite igen mig i att fastna i tankeloopar men sedan jag slutade så har det gått över, mår mkt bättre nu.
Citera
2007-09-29, 23:56
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag säger som cellerna: Utveckling är livets mening. Eller i människans fall, utveckling och utforskning. Och nej, livet är inte meningslöst. Ditt liv kan förändra miljontals andra liv som i sin tur kan förändra miljontals andra liv osv. Allt du gör, eller inte gör, sätter sina spår. Det gäller bara att beräkna, spekulera och slutligen välja hur man vill kontriburera till övriga världen och framtiden.

Vilket givetvis är lättare sagt än gjort och är djupare än vad det låter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in