• 1
  • 2
2007-09-29, 04:35
Medlem
dayms avatar
Hallå,

Jag har märkt att när man tinar upp kotletter och sedan steker som på sedvanligt vis så har dom en otäck tendens till att bli väldigt torra vilket som i sig inte alls är trevligt, varken konsistens- eller smakvis.

Jag har testat att snabbtina i micro, samt bara låta kotletterna ligga ute ett par timmar, men ingenting verkar råda bot på mitt problem.

Men det är heller inte alltid bara från djupfryst, ibland, av någon konstig anledning, så blir kotletterna torra fast dom är nyinköpta och tillagade inom ett par timmar.

Så hur gör man för att få fina saftiga kotletter med en fin stekyta varje gång?

Tillagningsmetoden är alltid i stekpanna med salt och peppar för min del.
Citera
2007-09-29, 04:54
Medlem
Beror på hur du steker och i vad. Kolla temp. främst- spelar ingen roll om kött upptinat eller ej.
Citera
2007-09-29, 04:57
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Beror på hur du steker och i vad. Kolla temp. främst- spelar ingen roll om kött upptinat eller ej.

Inga rekommendationer? Jag har ingen sån där digital mätare.
Citera
2007-09-29, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Inga rekommendationer? Jag har ingen sån där digital mätare.

Vad?? Digitalstek är för mig något nytt, sorry.
Citera
2007-09-29, 05:29
Medlem
dayms avatar
Citat:
Vad?? Digitalstek är för mig något nytt, sorry.

Digital mätare, för köttet, för att få innertemperaturen av köttet i en fin display på en display som sitter på ugnen!
Citera
2007-09-29, 05:31
Medlem
Citat:
Digital mätare, för köttet, för att få innertemperaturen av köttet i en fin display på en display som sitter på ugnen!

Har heller inte hört talas om displaystek, sorry.

Foressten ta, va för stekk(kotletter) ty körra? Vad kottet varra avv? Kamel, eller?
Men om du steker din stek(kotletter) på först hyfsat hög värme, detta för den fina stekytans skull och sedan sänker tempen för att få köttet genomstekt= mört och tillika ätbart/ tuggbart? Ska inte det duga, då?
Eller smakar det fortfarande kamel, då? Fast jag är osäker på om någon STEKyta går att få i ugn? Gör man(jag)så här med FLÄSKkotletter, så blir de riktigt bra= väl genomstekta/ möra= goda!
Citera
2007-09-29, 05:55
Medlem
Lägg lite vatten i stekpannan när du steker och låt det finnas vatten tills dom är färdiga sen låt vattnet koka upp så du
steker en fin yta på kotletten, kryddan kan du sätta i när du vill det lägger sej i botten av stekpannan, det är bara att rulla runt kotletten så det samlar upp kryddan.
Citera
2007-09-29, 06:15
Medlem
Recept a la McDonald?

Citat:
Ursprungligen postat av magster
Lägg lite vatten i stekpannan när du steker och låt det finnas vatten tills dom är färdiga sen låt vattnet koka upp så du
steker en fin yta på kotletten, kryddan kan du sätta i när du vill det lägger sej i botten av stekpannan, det är bara att rulla runt kotletten så det samlar upp kryddan.

Ursäkta mig. Men "Vatten i stekpannan" torde väl ändå vara ganska onödigt? Det är väl redan så pass mycket vatten inpressat i köttet (höjer kilopriset för konsumenten)att det redan gör det "stekta köttet kokande" i stekpannan? Menar du att du missat detta? Skall man nu alls ha en skvätt vatten i stekpannan, så är detta enbart i syfte att göra en skysås...(detta efter att köttet redan är färdigstekt).
Och en stekyta grundad på vatten förhåller jag mig också skeptisk till

McD McD McD McD McD
Citera
2007-09-29, 06:56
Medlem
Citat:
Ursäkta mig. Men "Vatten i stekpannan" torde väl ändå vara ganska onödigt? Det är väl redan så pass mycket vatten inpressat i köttet (höjer kilopriset för konsumenten)att det redan gör det "stekta köttet kokande" i stekpannan? Menar du att du missat detta? Skall man nu alls ha en skvätt vatten i stekpannan, så är detta enbart i syfte att göra en skysås...(detta efter att köttet redan är färdigstekt).
Och en stekyta grundad på vatten förhåller jag mig också skeptisk till

McD McD McD McD McD

Du behöver inte vara skeptisk, det funkar fint när jag steker fina och saftiga kotletter
Citera
2007-09-29, 08:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Så hur gör man för att få fina saftiga kotletter med en fin stekyta varje gång?

Tillagningsmetoden är alltid i stekpanna med salt och peppar för min del.
Det är en del saker du bör tänka på.

1. Att kotletterna i sig är av hög kvalité.
2. Att du snabbfryser dem.
3. Att du i samband med upptining inte har för bråttom. Allra bäst är att tina i kylskåp.
4. Har du trots allt bråttom och tinar i rumsvärme så är det på sin plats att tina kotletterna i en tättslutande påse med någon typ av marinad som innehåller salt, socker, syra eller alkohol, alternativt en kombination av dessa.

~Paul~
Citera
2007-09-29, 12:02
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Jag har faktiskt ett svinigt gott och lätt recept på fläskotletter liggandes någonstans om du vill ha. Man bör använda 6-8st dock och man gör det i ugn direkt fryn kylen om man säger, funkar helt perfekt att frysas i portions formar och mörare kött har du nog förmodligen aldrig ätit i hela ditt liv.
Citera
2007-09-29, 22:07
Medlem
Megaforces avatar
För att köttet inte skall svetta ur vätskan så är det viktigt att man bryner en stekyta på alla sidor. Ca 30 sekunder per sida. Stekytan förhindrar alltså att vätskan avdunstar.

Felet som många gör är att de först steker 2-3 minuter på en sida innan de vänder. Vänd istället efter 30 sek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in