2007-09-29, 22:45
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För att köttet inte skall svetta ur vätskan så är det viktigt att man bryner en stekyta på alla sidor. Ca 30 sekunder per sida. Stekytan förhindrar alltså att vätskan avdunstar.

Felet som många gör är att de först steker 2-3 minuter på en sida innan de vänder. Vänd istället efter 30 sek.
Önskar folk slutade skriva sånt här trams. Att bryna kött förhindrar inte på något vis att vätska avdönstar, tvärt om förstör det cellerna vilket medför större vätskeförlust.
Citera
2007-09-29, 22:58
Medlem
Kotletter ÄR torra.
Prova att panera dem.
Citera
2007-09-29, 23:04
Medlem
Bryn dem snabbt på lite högre värme, dra sen ner till låg temperatur och låt dem steka klart. Gärna med lock över stekpannan. Och ta dem när de är precis klara och stek inte för länge så blir de fina...
Citera
2007-09-30, 02:03
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Jag har faktiskt ett svinigt gott och lätt recept på fläskotletter liggandes någonstans om du vill ha. Man bör använda 6-8st dock och man gör det i ugn direkt fryn kylen om man säger, funkar helt perfekt att frysas i portions formar och mörare kött har du nog förmodligen aldrig ätit i hela ditt liv.
Det där lät trevligt och smidigt. Kan du inte lägga upp receptet i tråden?
Citera
2007-09-30, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Stekytan förhindrar alltså att vätskan avdunstar.
Som sagt var. Det här påstående är inte korrekt, vilket har konstaterats i en del tester gjorda bl a av den gode Heston Blumenthal tillsammans med sin gode vän kemiprofessorn.

Tyvärr håller denna myt i sig. Såg två unga kockar i 4:ans morgonprogram för ca 2 veckor sedan. En av dem vräkte naturligtvis ur sig det här påståendet.

~Paul~
Citera
2007-09-30, 12:00
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVD
Det där lät trevligt och smidigt. Kan du inte lägga upp receptet i tråden?
Japps lyckades hitta det så här kommer det.

Citera
2007-09-30, 12:28
Medlem
dePauls avatar
Har ett lite annorlunda recept, eller rättare sagt metod.

Köp kotletter av bra kvalité. Bena ur dem, ta bort fettekanten, och banka ut dem riktigt tunna (ca 3-4 mm).

Dela dem i mindre bitar på ca 3x4 cm. Salta och peppra. Lägg dem nu i en tättslutande plastpåse och låt dem vila i kylkåp i ca en ½ h.

Under tiden kan man fixa tillbehören. Personligen gillar jag ångkokta rotgrönsaker, purjo och en skvätt Imperial Soy samt färskmalen vitpeppar. Potatis i olika former är också gott. Också ris kan funka.

Gillar man sås så kan man senare fixa en enkel sky eller reda densamma och få fram en basic sås. I vissa fall har jag haft tomatsås till och även det funkar.

Efter att kotletterna har "vilat sig i form" i kylskåpet så tar man ut dem, doppar dem i vanligt vetemjöl på båda sidorna och steker dem hastigt på hög värme i en teflonpana. Obs, det tar bara en minut per sida! Det är allt!

~Paul~
Citera
2007-09-30, 20:26
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Japps lyckades hitta det så här kommer det.
Tack! Ska testas.
Citera
2007-09-30, 20:55
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som sagt var. Det här påstående är inte korrekt, vilket har konstaterats i en del tester gjorda bl a av den gode Heston Blumenthal tillsammans med sin gode vän kemiprofessorn.

Tyvärr håller denna myt i sig. Såg två unga kockar i 4:ans morgonprogram för ca 2 veckor sedan. En av dem vräkte naturligtvis ur sig det här påståendet.

~Paul~

Saken är den att TS steker dom för länge detsamma gäller kycklingfilé.
Citera
2007-09-30, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Saken är den att TS steker dom för länge detsamma gäller kycklingfilé.
Vet inte vad du syftar på men vätskeförlusten är exponentiellt ökande med tidsförloppet.

~Paul~
Citera
2009-01-11, 17:18
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har ett lite annorlunda recept, eller rättare sagt metod.

Köp kotletter av bra kvalité. Bena ur dem, ta bort fettekanten, och banka ut dem riktigt tunna (ca 3-4 mm).

Dela dem i mindre bitar på ca 3x4 cm. Salta och peppra. Lägg dem nu i en tättslutande plastpåse och låt dem vila i kylkåp i ca en ½ h.

Under tiden kan man fixa tillbehören. Personligen gillar jag ångkokta rotgrönsaker, purjo och en skvätt Imperial Soy samt färskmalen vitpeppar. Potatis i olika former är också gott. Också ris kan funka.

Gillar man sås så kan man senare fixa en enkel sky eller reda densamma och få fram en basic sås. I vissa fall har jag haft tomatsås till och även det funkar.

Efter att kotletterna har "vilat sig i form" i kylskåpet så tar man ut dem, doppar dem i vanligt vetemjöl på båda sidorna och steker dem hastigt på hög värme i en teflonpana. Obs, det tar bara en minut per sida! Det är allt!

~Paul~

Bumpar för att tacka för receptet.
Ang. kvaliteén så var väl mina kotletter inte förstklassiga men det blev supergott ändå.
Citera
2009-01-11, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Bumpar för att tacka för receptet.
Ang. kvaliteén så var väl mina kotletter inte förstklassiga men det blev supergott ändå.
OK, kul att höra. Grattis! Har glömt den här gamla tråden.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in