2007-10-01, 00:43
Bannlyst
Vadå, han verkar ju skitseriös: http://www.flashback.org/showthread.php?t=472083
Citera
2007-10-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Vadå, han verkar ju skitseriös: http://www.flashback.org/showthread.php?t=472083

Haha hur i halva helvete kan hans konto fortfarande vara aktivt?
Citera
2007-10-01, 01:04
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Mister, jag försöker inte vara lustig, utan menar allvar. Personen är antagligen inte bannad då det inte är 100% säkert att h*n är under 18: man bannas tydligen inte för att man skriver som en 14åring en gång.

Däremot är det inte uppskattat (på FB som på de flesta andra håll där vuxna debatterar) att uttrycka sig på det sättet (jag personligen fick huvudvärk efter halva inlägget), och tråden kastades antagligen därför.
Det är svårt att ta TS på allvar i det fallet, då klassas det väl som trams och kastas. Jag förstår ditt resonemang, men förstår du vad jag (och alla andra) skriver?
Du verkar uttrycka dig helt korrekt och "normalt" så det ska väl inte vara några problem.

Med andra ord:

Jag förstår men förstår du? Jag efterfrågar var gränsen går, om den är godtycklig eller om det finns riktlinjer. Är den helt godtycklig så kan den lätt flyttas, och det helt utan förvarning. Vilket innebär att plötsligt kan vilket inlägg som helst raderas. I andra fall är det så jävla petnoga att man undrar om admin och moderatorgardet är skitnödiga på gränsen till vansinne. Det är så noga att om någon som helt uppenbart är minst 40 år skriver med tydlig ironi att den är 12 så bannas den. På frågan om varför uppger admin att han inte förstår eller bryr sig om ironi utan bara följer regler.

Därför blir det intressant när det i vissa fall ska vara en allmän uppfattning att det är helt självklart att det är si och så. I detta fallet med hur man uttrycker sig och hur man skriver svenska.

Så jag frågar bara efter var gränsen går, inte efter vad såna som du tycker den går eller var du tycker den ska gå för det skiter jag fullständigt i.

Jag vill bara veta vilket regelbrott det var och vad det är som gäller.
Citera
2007-10-01, 01:05
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Haha hur i halva helvete kan hans konto fortfarande vara aktivt?

Undrar jag med. Varken TuXI och RollerBoySE är det något fel på. Men den här jävla tönten har de missat.
Citera
2007-10-01, 01:11
Medlem
BagareBengts avatar
Är det bara jag som tycker att det är skitsköj att det var just LadyTiera, 30 +, som i 3/4 av sina två miljoner poster använt ett snarlikt pissdålig språk, som låste tråden med motiveringen att det är ett forum för folk över 18 år?

OnT så säger jag väl att det minsta man kan kräva med en trådstart är att man anstränger sig för att få till ett så korrekt språk som man själv hanterar.
Citera
2007-10-01, 01:17
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
såna som du tycker den går eller var du tycker den ska gå för det skiter jag fullständigt i. Jag vill bara veta vilket regelbrott det var och vad det är som gäller.

Det är sällan givande att diskutera med folk som skiter i vad jag tycker, så jag avbryter konversationen med dig här. Vilken regelbrott det är fråga om framgår här:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=8495677&postcount=17
Citera
2007-10-01, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Du var väl den enda som var nykter???
(Av nån okänd anledning)

Klockan två på natten och jag är spiknykter. Var bergis en lördag eller fredag också. Helt obegripligt i så fall.
Citera
2007-10-01, 20:08
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Vilka krav ställs det egentligen på hanteringen av det svenska språket på Flashback? Det finns luddiga "regler" kring KFK och vad som ska kallas trams men det finns också krav på språket för att rättfärdiga ett inlägg här. I yttrandefrihetens namn så krävs det att man formulerar sig på ett visst sätt, inte använder allt för många förkortningar som är vedertagna på internet och särskilt inte i kombination med de smilies som faktiskt finns och är godkända.

Detta inlägg slängs i papperskorgen....

http://www.flashback.org/showthread.php?t=552068

Jag som normalbegåvad förstår mycket väl vad som skrivs i inlägget och det är en tydlig fråga. Trådskaparen har hamnat i ett dilemma där en konfrontation över msn har lett till att han blir ignorerad av en vän och han undrar hur han ska lösa det.

Vad som sen händer i tråden är rent trams. Så gott som varje svar borde klassas som rent trams och förstörande av diskussion och rendera en tillsägelse, inte något som tillför diskussionen något. Allt kulminerar när Lady Tiera kommer in i bilden och försöker spela duktig och slänger tråden i papperskorgen. Så det är trådskaparen som får lida för att det finns en subkultur där det är ok att hacka på ett visst sätt att uttrycka sig, inte tramsarna som får en reprimand.

Så frågan är vilka krav som ställs för att språket ska vara godkänt. Hur många grammatiska fel är ok per inlägg, eller kanske per ord och hur mycket får förkortningar användas? I yttrandefrihetens namn är det naturligtvis bedrövligt om inlägg skickas till papperskorgen av fel anledningar. Så en tydlig språkguide hade varit önskvärt.

Eftersom admin sällan nedlåter sig till att svara på de frågor som ställs här på feedback så kanske Lady Tiera kan svara och berätta lite om vilka språkliga preferenser det finns på Flashback och hur de reglerna har antagits och diskuterats fram.
Jag har själv en lättare släng av dyslexi, alt. (düzzlecksie), och jag kan inte se att den texten ska ha varit ett verk av någon med ett normalt skrivproblem. Den visar mer på att trådstartaren antingen är väldigt full, väldigt lat eller, mest troligtvis, är under den fastslagna åldersgränsen på forumet.
Av förståeliga skäl är jag inte för språkfascism på forumen, det går att skriva lite knackliga texter och folk kommer ändå att förstå en korrekt rätt
men det måste fan finnas en viss gräns, den texten var ju rent löjlig.
Citera
2007-10-01, 22:25
Medlem
Nakenchocks avatar
Idag rann sinnet över för fröken Nakenchock. Har aldrig tidigare kommenterat andras sätt att skriva i en tråd, men nån j-vla ordning får det väl ändå vara

http://www.flashback.org/showpost.php?p=8522438&postcount=9
Citera
2007-10-01, 23:47
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Är det bara jag som tycker att det är skitsköj att det var just LadyTiera, 30 +, som i 3/4 av sina två miljoner poster använt ett snarlikt pissdålig språk, som låste tråden med motiveringen att det är ett forum för folk över 18 år?

Jag ser i.a.f. inte humorn i det hela. Och vidare så uttrycker sig Tiera numera på ett fulllständigt acceptabelt sätt. Med risk för att gå ot så funderade jag faktiskt på Tiera och hennes språk häromdagen eftersom att jag upplever att hon skriver mycket bättre nu än säg för 2-3 år sedan. Jag har hängt på FB förhållandevis länge och jag kommer ihåg att det var ganska vanligt att div. användare försökte göra sig lustiga över Tieras språk. Vill minnas att hon då (2-3 år sedan) uttryckte sig ganska illa i text och jag var faktiskt på väg att pm'a henne ang. detta. Dels p.g.a. nyfikenhet om vad bättringen beror på och dels för lite beröm.

Men att hävda att 3/4 av hennes poster har ett dåligt språk är inget annat än skitsnack. Kanske beror det på dålig läsförståelse

Citat:
OnT så säger jag väl att det minsta man kan kräva med en trådstart är att man anstränger sig för att få till ett så korrekt språk som man själv hanterar.

Självklart ska man kunna kräva det och det tror jag att 99% av användarna håller med om. Delvis så förstår jag att ts tar upp frågan med språkbruk men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite paragrafrytteri. Jag är själv den typen som ofta måste omformulera mina inlägg innan jag klickar på skickaknappen p.g.a. att jag vill vara säker att tas på allvar. Dock har det hänt både en och två gånger att jag genom det förfarandet tappat mycket av den ursprungliga poängen i mitt inlägg. Och där har vi en annan aspekt på "språkproblemet". Ska och/eller bör man kräva ett perfekt skriftspråk av användarna ? Eftersom många intressanta diskusioner uppstår ur spontana tankar/ínfall känslor så tror jag att en språkregel skulle riskera att göra forumet lite stelare och elitistiskt.

Även om jag som sagt tycker att hela språkbruksdiskusionen är lite paragrafrytteri och löjlig i största allmänhet så kan jag ändå hålla med om att det kan vara ett problem med helt godtycklig moderering i dessa fall. För utan regler kring detta blir det ju per automatik godtyckligt, inget konstigt med det. Men vad är alternativet, hur sjutton skulle en regel formuleras för att minimera risken med godtyckliga moderatoringripanden?

Mellan nuvarande regel 0.2 och 0.3 skulle man kanske kunna klämma in något i stil med:

Tänk på hur du skriver. För att öka dina meddebatörers chans att förstå vad du menar se till att du skriver på ett lättförståeligt sätt. Är språket i ett inläg så dåligt att aktuell moderator inte förstår vad det handlar om eller om inlägget bara generar kritik mot språkbruket så äger mod. rätt att ta bort inlägget och/eller tråden.

Någon utförligare regelformulering än så anser jag vara praktiskt omöjligt att utforma då det alltid till syvende och sist handlar om en bedömningsfråga. Dock ger ovanstående formulering ändå något för moderatorer och div. regelivrare att luta sig mot.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-10-01, 23:59
Medlem
Nakenchocks avatar
Mitt inlägg i tråden jag nämnde ovan blev borttaget, men jag störde mig på att han hävdade sig vara en fullvuxen människa med en 12-årig son Och att kärt barn har många namn framgår ju tydligt av texten Läs och begrunda:

Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetdu
Ja hallo ni Morgan här som vill ha lite mognare råd... Om vad jag borde göra eller kanske inte alls göra nåt.
Idag hade min son blivit slagen av en somalier över läppen som jag fick reda på efterhand av en klassförståndare som ringde mig upp på mobilen efter strax fem och berättade vad som hade hänt.
Det hon sa var att min son och nigge pojken hade barnbråkat och niggen hade lappat till min unge på käften och si o så men det jag blev lessen över var att min som hade blivit så arg att han inte kunde göra nåt tillbaka så jag frågade ledaren väljer kalla så om min son hade varit med i tidigare barnbråk och nej fick jag i svar och då tog jag schansen att fråga om neggen hade det och hon sa att det var tystnadsplikt på det men hon gav sig och sa att det var 4.de gången neggen hade gjort det.
Jag vet var neggofamiljen bor och så men skulle det vara rätt om jag gick dit med mitt barn och fråga ut eller ska jag ta det i skolan med niggon,för om jag träffar niggon där ensam är jag rädd för att dra han i örat och dabba mig på något sätt,så vad gör man för att säga till lärare och sånt anser jag onödigt då dom inte kan ha blick på vad som sker ju.Tacksam för svar av lite mognare graden tack.

http://www.flashback.org/showthread.php?p=8522539&posted=1

Precis den här typen av pundare-msn-svenska är såååå himla jobbiga att läsa och försöka förstå.
Citera
2007-10-02, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
försök svara på den där tråden, är det bara för mig det fukkar totalt när man försöker svara?

ni behöver inte nödvändigtvis bumpa tråden, men testa tryck på "Svara på ämne".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in