Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Är det bara jag som tycker att det är skitsköj att det var just LadyTiera, 30 +, som i 3/4 av sina två miljoner poster använt ett snarlikt pissdålig språk, som låste tråden med motiveringen att det är ett forum för folk över 18 år?
Jag ser i.a.f. inte humorn i det hela. Och vidare så uttrycker sig Tiera numera på ett fulllständigt acceptabelt sätt. Med risk för att gå ot så funderade jag faktiskt på Tiera och hennes språk häromdagen eftersom att jag upplever att hon skriver mycket bättre nu än säg för 2-3 år sedan. Jag har hängt på FB förhållandevis länge och jag kommer ihåg att det var ganska vanligt att div. användare försökte göra sig lustiga över Tieras språk. Vill minnas att hon då (2-3 år sedan) uttryckte sig ganska illa i text och jag var faktiskt på väg att pm'a henne ang. detta. Dels p.g.a. nyfikenhet om vad bättringen beror på och dels för lite beröm.
Men att hävda att 3/4 av hennes poster har ett dåligt språk är inget annat än skitsnack. Kanske beror det på dålig läsförståelse
Citat:
OnT så säger jag väl att det minsta man kan kräva med en trådstart är att man anstränger sig för att få till ett så korrekt språk som man själv hanterar.
Självklart ska man kunna kräva det och det tror jag att 99% av användarna håller med om. Delvis så förstår jag att ts tar upp frågan med språkbruk men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite paragrafrytteri. Jag är själv den typen som ofta måste omformulera mina inlägg innan jag klickar på skickaknappen p.g.a. att jag vill vara säker att tas på allvar. Dock har det hänt både en och två gånger att jag genom det förfarandet tappat mycket av den ursprungliga poängen i mitt inlägg. Och där har vi en annan aspekt på "språkproblemet". Ska och/eller bör man kräva ett perfekt skriftspråk av användarna ? Eftersom många intressanta diskusioner uppstår ur spontana tankar/ínfall känslor så tror jag att en språkregel skulle riskera att göra forumet lite stelare och elitistiskt.
Även om jag som sagt tycker att hela språkbruksdiskusionen är lite paragrafrytteri och löjlig i största allmänhet så kan jag ändå hålla med om att det kan vara ett problem med helt godtycklig moderering i dessa fall. För utan regler kring detta blir det ju per automatik godtyckligt, inget konstigt med det. Men vad är alternativet, hur sjutton skulle en regel formuleras för att minimera risken med godtyckliga moderatoringripanden?
Mellan nuvarande regel 0.2 och 0.3 skulle man kanske kunna klämma in något i stil med:
Tänk på hur du skriver. För att öka dina meddebatörers chans att förstå vad du menar se till att du skriver på ett lättförståeligt sätt. Är språket i ett inläg så dåligt att aktuell moderator inte förstår vad det handlar om eller om inlägget bara generar kritik mot språkbruket så äger mod. rätt att ta bort inlägget och/eller tråden.
Någon utförligare regelformulering än så anser jag vara praktiskt omöjligt att utforma då det alltid till syvende och sist handlar om en bedömningsfråga. Dock ger ovanstående formulering ändå något för moderatorer och div. regelivrare att luta sig mot.
/#LOUDmouth#