Intressant att den här frågan kommer upp för så här skrev jag i går under tråden Klagomuren i Laidback:
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Jag blir gaaaaaaaaaaaaaaaalen på alla som skriver msn-svenska på FB. Några exempel:
Va mena du me de? Ja sa alri de!
Och det där var ändå bra skrivet med tanke på skiljetecken. Ska det vara så j-vla svårt att sätta punkt och stor bokstav? Och att vara arton år eller äldre och helt lyckats missa att ordet JAG slutar med ett G
Felstavat gör mig inget för alla kan inte stava. Och inte heller förkortningar - kör med såna själv. Men ett försök att sluta en mening med ett skiljetecken eller en smiley skulle jag önska. Och stor bokstav i början av en mening - är det för mycket begärt????
Man brukar säga
skriv som du talar, men det är ju tydligen så att många här talar som 14-åringar eller är konstant höga, för de kan ju tydligen inte skriva en mening som påminner om rikssvenska i meningsuppbyggnad
Slutsats: Dåligt stavade texter där personen ändå gjort ett försök med punkt och stor bokstav, och vet att ordet
jag slutar med ett
g, anstränger jag mig för att försöka förstå. Men fjortissvenska sveper jag bara över och om inlägget visar på något djup eller värme tar jag mig tid att tolka texten, annars dissar jag. Inte så att jag skriver det i tråden - har aldrig kommenterat någons stavfel o dyl. Men jag orkar inte läsa texten om den är mer än 2-3 rader lång. Skulle önska att jag hade mer tålamod, men så är inte fallet.