Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-29, 11:41
Medlem
Dia Psalmas avatar
I mina ögon så var det helt korrekt att slänga den tråden åt helvete. Folk som skriver som fjortisar och inte ens anstränger sig blir man bara trött på.

Och precis som någon skrev här ovan, folk som verkligen lider av dyslexi kan med enkelhet använda en ordbehandlare för att kontrollera stavningen, alternativt använda firefox plus den svenska ordlistan som finns som tillägg att ladda ner. Den kontrollerar texten medan man skriver.

Man borde även få göra ett stavnings- och grammatiktest vid registreringen.
Citera
2007-09-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
I detta fallet var det mest trams bland svaren. Jag är inte intresserad av just det inlägget, eller hårklyverier kring vad han skrev. Istället vill jag ha tydliga riktlinjer för vad som är acceptabelt, gärna med grammatiska förklaringar.

Det är kanske inget problem att just det inlägget kastades men snart kastas det godtyckligt bland inlägg som har en språkligt låg nivå men ändå är viktiga inlägg i debatten om vad det nu månne vara.

Om ett fåtal (moderatorer) ska sitta och avgöra vad som är yttrandefrihet respektive trams med språkliga kunskaper som grund så är det inte mer än rätt att det blir klara riktlinjer kring vad som gäller. Det går också att tramsa med korrekt språk och längre inlägg. Finns mängder av inlägg i I&I som bara är upprepningar och försök att få berätta att muslimer är skyldiga till allt ont i världen. Men rättstavat och med upprepningar likt en grammofonskiva som hackar så får det passera.

Och om du sen är kapabel att avgöra vad som är dyslexi så är det fantastiskt. Att kunna ställa såna diagnoser med hjälp av en text är inte illa. Eller kunna se vilka dolda motiv och syften någon har med sin text, inte illa det heller. Eller att kunna åldersbestämma. Åldersbestämningen ger ju antingen avstängning eller inte så där försvinner en sak att bekymra sig om. Återstår att avgöra vilka syften en skribent har och väga det mot kunskaperna i svenska.

Jag vill bara veta hur ni gör och var gränsen går. Det går säkert att utforma ett regelverk för det.

Att avfärda att det inlägget skulle "bero på" dyslexi är väl knappast något konstigt då dyslexi inte gör att en människa uttrycker sig som ett barn, en dyslektikers text kan vara svårförståelig pga stavfel och konstig meningsuppbyggnad men språket och sättet att uttrycka sig på blir inte automatiskt som ett barns pga dyslexi.
Citera
2007-09-29, 12:25
Medlem
Nakenchocks avatar
Intressant att den här frågan kommer upp för så här skrev jag i går under tråden Klagomuren i Laidback:

Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Jag blir gaaaaaaaaaaaaaaaalen på alla som skriver msn-svenska på FB. Några exempel:

Va mena du me de? Ja sa alri de!

Och det där var ändå bra skrivet med tanke på skiljetecken. Ska det vara så j-vla svårt att sätta punkt och stor bokstav? Och att vara arton år eller äldre och helt lyckats missa att ordet JAG slutar med ett G

Felstavat gör mig inget för alla kan inte stava. Och inte heller förkortningar - kör med såna själv. Men ett försök att sluta en mening med ett skiljetecken eller en smiley skulle jag önska. Och stor bokstav i början av en mening - är det för mycket begärt????

Man brukar säga skriv som du talar, men det är ju tydligen så att många här talar som 14-åringar eller är konstant höga, för de kan ju tydligen inte skriva en mening som påminner om rikssvenska i meningsuppbyggnad

Slutsats: Dåligt stavade texter där personen ändå gjort ett försök med punkt och stor bokstav, och vet att ordet jag slutar med ett g, anstränger jag mig för att försöka förstå. Men fjortissvenska sveper jag bara över och om inlägget visar på något djup eller värme tar jag mig tid att tolka texten, annars dissar jag. Inte så att jag skriver det i tråden - har aldrig kommenterat någons stavfel o dyl. Men jag orkar inte läsa texten om den är mer än 2-3 rader lång. Skulle önska att jag hade mer tålamod, men så är inte fallet.
Citera
2007-09-29, 13:52
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Att avfärda att det inlägget skulle "bero på" dyslexi är väl knappast något konstigt då dyslexi inte gör att en människa uttrycker sig som ett barn, en dyslektikers text kan vara svårförståelig pga stavfel och konstig meningsuppbyggnad men språket och sättet att uttrycka sig på blir inte automatiskt som ett barns pga dyslexi.

Visst, jag personligen tyckte inte det inlägget var nåt vidare. Frågan är var man ska dra gränsen. När det är godtycklighet som avgör vad som får passera i yttrandefrihetens namn eller avfärdas som trams så blir det förr eller senare ett dilemma.
Är det en fjortonåring som skrivit så ska han ju stängas av och då antar jag att han nu är avstängd.
Citera
2007-09-29, 15:23
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Visst, jag personligen tyckte inte det inlägget var nåt vidare. Frågan är var man ska dra gränsen. När det är godtycklighet som avgör vad som får passera i yttrandefrihetens namn eller avfärdas som trams så blir det förr eller senare ett dilemma.
Är det en fjortonåring som skrivit så ska han ju stängas av och då antar jag att han nu är avstängd.

Moderandet verkar ofta vara en mer eller mindre godtycklig process och gränsdragningar är ju ibland svåra att göra när det gäller trams och OT.
Därför är riktlinjer när det gäller språkbehandling möjligen önskvärda men nog tämligen svåra att skapa.
Helt klart är att möjligheten till någon form av åtgärd måste finnas mot svårlästa och ostrukturerade inlägg späckade med språkfel. Annars vore det ett idiotsäkert och riskfritt sätt att irritera meddebattörerna så de gick i taket istället för att ägna sig åt trådämnet. Det bleve då ett slags trollande eller flamebaitande utan konsekvenser.

Hoppas inte mitt inlägg blev för svårläst nu.
Citera
2007-09-29, 15:29
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Moderandet verkar ofta vara en mer eller mindre godtycklig process och gränsdragningar är ju ibland svåra att göra när det gäller trams och OT.
Därför är riktlinjer när det gäller språkbehandling möjligen önskvärda men nog tämligen svåra att skapa.
Helt klart är att möjligheten till någon form av åtgärd måste finnas mot svårlästa och ostrukturerade inlägg späckade med språkfel. Annars vore det ett idiotsäkert och riskfritt sätt att irritera meddebattörerna så de gick i taket istället för att ägna sig åt trådämnet. Det bleve då ett slags trollande eller flamebaitande utan konsekvenser.

Hoppas inte mitt inlägg blev för svårläst nu.

Nej, du satte ju ut skiljetecken och stor bokstav. Då är jag nöjd
Citera
2007-09-29, 19:46
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
När man skriver ett inlägg på fb ska man ha i åtanke att det finns över 100000 medlemmar som kan läsa, lägg till en massa miljoner ickemedlemmar som också kan läsa. Då kan man åtminstone lägga lite extra arbete på att göra det läsligt, är man dyslektiker borde man vara medveten om sitt handikapp sedan länge och använda en ordbehandlare med stavningskontroll.. att begära att samtliga läsare översätter innan de ger sig in i diskussionen är föraktfullt och då förtjänar man att bli mobbad..

Mja, kom samtidigt ihåg att det finns en bytande andel inaktiva konton samt en hel del smurfar. Den därsiffran 100000 är anmärkningsvärd men vi ska inte påstå att den är någorlunda precis.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
2007-09-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Det var ju en helt fantastisk tråd ju!
Du var väl den enda som var nykter???
(Av nån okänd anledning)
Citera
2007-09-30, 01:56
Medlem
Misters avatar
Jag har läst igenom reglerna en gång nu och kan inte hitta vilken regel som det bröts mot i just det inlägget, det enda skulle vara den godtyckliga regeln om kfk men det ska leda till bannlysning och användaren är kvar så det föll där.

Kan någon moderator berätta vilken regel som bröts?

http://www.flashback.org/rules/
Citera
2007-09-30, 19:30
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Jag som normalbegåvad
Är du verkligen helt säker på det?
Citat:
kan inte hitta vilken regel som det bröts mot i just det inlägget (...) Kan någon moderator berätta vilken regel som bröts?
Det kan jag: ÅLDERSGRÄNS: 18 ÅR.

Det är på grund av folk som Du som det står Warning: Hot! på Pressbyråns plastmuggar. Folk som saknar sund förnuft behöver extra tydliga regler.
Citera
2007-10-01, 00:03
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Är du verkligen helt säker på det?

Det kan jag: ÅLDERSGRÄNS: 18 ÅR.

Det är på grund av folk som Du som det står Warning: Hot! på Pressbyråns plastmuggar. Folk som saknar sund förnuft behöver extra tydliga regler.

Så varför är inte personen bannad?

I övrigt så gäspar jag mig genom såna taffliga försök till lustigheter som du just visade upp.
Citera
2007-10-01, 00:25
Medlem
Groutsides avatar
Mister, jag försöker inte vara lustig, utan menar allvar. Personen är antagligen inte bannad då det inte är 100% säkert att h*n är under 18: man bannas tydligen inte för att man skriver som en 14åring en gång.

Däremot är det inte uppskattat (på FB som på de flesta andra håll där vuxna debatterar) att uttrycka sig på det sättet (jag personligen fick huvudvärk efter halva inlägget), och tråden kastades antagligen därför.
Det är svårt att ta TS på allvar i det fallet, då klassas det väl som trams och kastas. Jag förstår ditt resonemang, men förstår du vad jag (och alla andra) skriver?
Du verkar uttrycka dig helt korrekt och "normalt" så det ska väl inte vara några problem.

Med andra ord:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in