2007-09-28, 09:39
Medlem
Surreals avatar
Blev inspirerad av att man diskuterade Platon i ateist-tråden och hans bild av det perfekta samhället.

Om vi nu strävar efter att skapa det perfekta samhället, vad kommer bli nästa etap? Alltså när vi har nått dit, vart kommer vi att sikta våra pilar mot då?
Varför strävar vi inte efter det istället redan nu, så kommer fokus att tas från samhället och det kommer bli idealiskt för det målet.

Självfallet så är det inte så enkelt då vi inte vet vad vi kommer göra när vi väl skapat det perfekta samhället. Men saken är ju den att vi strävar efter att komma dit, varför gör vi det i så fall om vi inte vet vad vi ska ta oss till när vi är där?
Citera
2007-09-28, 16:45
Medlem
pollenpers avatar
Jag tänker mig att det perfekta samhället kommer aldrig att finnas.
Däremot kan man ju ha en vision värd att sträva emot.

Ett litet bekymmer är ju att vi alla har så olika åsikter om vad som är bra.

En del tycker, stora klasskillnader är bra, andra vill minska skillnader.

Sverige är en bit på väg mot ett bra samhälle, det är visat i många undersökningar, kanske inte bäst, men på många sätt bra.

Nu får vi se om det blir bättre eller sämre med nya regeringen.
Dom har inte presenterat sin vision än, tycker jag.

Sossarna hade ju folkhemmet som en god vision. Vad borgarnas vision är har jag inte förstått, alla i arbete. är det huvudsaken i livet?

Nassarnas vision är rasrent.
Jehovas och andra väntar på harmageddon. Det är inte min vision.
Citera
2007-09-28, 17:14
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surreal
Om vi nu strävar efter att skapa det perfekta samhället, vad kommer bli nästa etap? Alltså när vi har nått dit, vart kommer vi att sikta våra pilar mot då?

Utforskning och utveckling, möjligtvis genmanipulation (se "transhumanism" på Wikipedia). Hursomhelst, med perfektion följer stagnation, och det är emot stagnation som man måste kämpa för att behålla ett paradis. Vi skulle därför inte bara kunna slappna av och njuta av livets goda frukter, för det hade under lång sikt uteslutet inneburit människans undergång.
Citera
2007-09-28, 17:57
Medlem
Reoshis avatar
Skulle väl säga att ett samhälle utan åsikts skillnader kan definieras som "perfekt".
Citera
2007-09-28, 18:34
Medlem
The Philosophers avatar
Det "perfekta" samhället är ett samhälle där individen har total frihet att göra precis vad den vill. Tyvär kan det samhället inte skapas idag då det finns för många människor som skulle använda den rättigheten till att bl.a skada andra människor.

När den mänskliga utvecklingen har kommit så långt att empati, sympati och medmänsklighet blir instinkter och vi då skulle känna samma kärlek till alla på det sätt som vi idag känner till t.ex vår familj, då kan det perfekta samhället börja byggas.

Så, innan vi kan börja kämpa för ett bättre samhälle måste vi kämpa för att bli bättre människor och den kampen börjar med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in