• 1
  • 2
2007-09-26, 01:20
Medlem
Jag hörde på Karlavagnen i P4 i går kväll.
Det handlade om yttrandefrihet om man skulle ta några särskilda hänsyn till religion i allmänhet och islam i synnerhet.

Frågan har blivit aktuell i samband med Lars Vilks teckning Mohammed som Rondellhund.
Programmet leddes av Tomas Tengby.

De flesta som ringde in tyckte att yttrandefriheten var överordnat det mesta, men en muslim som ringde in jämförde yttrandefrihet med respekt för profeten Mohammed.

Den muslimske inringaren menade också att Lars Vilks får ta ansvar för 9 miljoner svenskars liv!
Helsjukt enligt min mening!

Skulle man skapa särregler för Mohammed, så kommer andra grupper att vilja ha särregler för sina åsikter och det kommer att sluta i kaos.

Det blev omöjligt för Tengby och den inringande att mötas.

Att höra muslimens argumentation var skrämmande.

Jag tror aldrig att en troende muslim kan mötas med en person i väst.

Och hur detta ska gå i Sverige är jag djupt orolig för.
Citera
2007-09-29, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Jag hörde på Karlavagnen i P4 i går kväll.
Det handlade om yttrandefrihet om man skulle ta några särskilda hänsyn till religion i allmänhet och islam i synnerhet.

Frågan har blivit aktuell i samband med Lars Vilks teckning Mohammed som Rondellhund.
Programmet leddes av Tomas Tengby.

De flesta som ringde in tyckte att yttrandefriheten var överordnat det mesta, men en muslim som ringde in jämförde yttrandefrihet med respekt för profeten Mohammed.

Den muslimske inringaren menade också att Lars Vilks får ta ansvar för 9 miljoner svenskars liv!
Helsjukt enligt min mening!

Skulle man skapa särregler för Mohammed, så kommer andra grupper att vilja ha särregler för sina åsikter och det kommer att sluta i kaos.

Det blev omöjligt för Tengby och den inringande att mötas.

Att höra muslimens argumentation var skrämmande.

Jag tror aldrig att en troende muslim kan mötas med en person i väst.

Och hur detta ska gå i Sverige är jag djupt orolig för.

man skulle bygga en mur runt muslimerna så dom inte hör och ser resten av jordens befolkning som av bildar Mohamed och snackar skit om honom så blir det som förr innan media blev så stort
Citera
2007-09-29, 13:48
Medlem
ProfFXs avatar
Jag anser inte att muslimer ska ha mer rättigheter en vi andra. I t.ex. Da Vinci-koden förtalar man m.m. Jesus. Jag har inte hört talas om några militanta krista som nu bränner dockor av Dan Brown eller att det över huvudtaget blev någon direkt märkvärd debatt kring ämnet (även fast det blev en liten debatt). Jag förstår därför inte varför muslimer nu helt plöttsligt ska börja bränna dockor av t.ex. Reinfelt bara för att muhammed blev cirkushund.
Jag ska nog måla mig en bild idag där Jesus ramlar ner ifrån korset i hundskit och posta lite här och där för att se resultatet. Tycker att det har blivit en för stor sak utav hela den här grejen. Yttrandefrihet ska gälla både oss som dom, vi ska få tycker illa om muslimer och utrycka att vi gör det utan att behöva ta till våld för det.
Precis som att vi inte går till mosken här på söder och kastar napalm på alla bara för att dom är muslimer (jag vet, det finns även rötägg på våran sida av världen som gör sådant).

Min poäng är att jag tycker att yttrandefriheten inte ska kanstötas ännu mer bara för att vissa minioritetsgrupper inte vågar stå upp i debatt och talas vid som folk. Jag personligen är halvchilenare och får dagligen höra om hur äcklige vi blandningar är m.m. Självklart på skämt. Jag talar även skit om både chilenare och svenskar på ett humoristiskt sätt och jag hör aldrig något pga. av det.
Citera
2007-09-29, 14:42
Medlem
ProfFX behöver ju inte direkt måla sin Jesusbild då det redan är gjort, på kyrkans bekostnad, tom.

För ungefär ett år sedan hade kulturhuset en utställning där de visade en och annan karikatyr och målning av jesus och gänget. Exempelvis min favorit som var en målning av ett mafiagäng istället för jesus och lärjungarna vid sista måltiden. De hade även en motsvarande målning där det istället var guerillasoldater. Ganska kul jämförelser. Hur som helst, allting var, om jag inte minns helt fel, bekostat av svenska kyrkan. Det blev ju en jävla debatt kring det som ni kanske minns. En hel prälle lackade och sade upp sig från sin post och lämnade kyrkan.

Vad poängen är vettefan. Bara en liten anekdot.
Citera
2007-09-30, 00:45
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Jag anser inte att muslimer ska ha mer rättigheter en vi andra. I t.ex. Da Vinci-koden förtalar man m.m. Jesus. Jag har inte hört talas om några militanta krista som nu bränner dockor av Dan Brown eller att det över huvudtaget blev någon direkt märkvärd debatt kring ämnet (även fast det blev en liten debatt).

När Elisabeth Olsson ställde ut sina Ecce Homobilder så blev det ett jävla rabalder bland många kristna. Hon blev mordhotad och det var nån jöns som kastade sten på henne. Är inte säker men tror att Vatikanen protesterade också.
Citera
2007-09-30, 01:20
Medlem
Karlavagnen
SRs arkiv "lyssna igen" den 25/9 och cirka 36 minuter in i programmet. Lyssna på mannens åsikt och brist på insikt vilket är mycket intressant och skrämmande.

Ingen länkstjärna
Citera
2007-09-30, 20:28
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Tycker att det har blivit en för stor sak utav hela den här grejen.

Håller fullständigt med angående att saken har fått alldeles för stora proportioner. Det är viktigt att vi behåller yttrandefriheten och att det i Sverige går att vara radikal och att provocera. Att jag inte alltid håller med människor som utnyttjar sin rätt att uttrycka sig är underordnat

Det jag är rädd för om den här utvecklingen fortsätter är att media drabbas av ytterligare självcensur, dvs de väljer att inte publicera något för att det potentiellt är några som tar illa vid sig. Om det är frågan om ett lagbrott är det en sak men i annat fall ska svensk media inte backa för påtryckningar från andra länder. Politiskt korrekt nyhetsförmedling där media inte törs kliva på några ömma tår är inget för Sverige. Eftersom det här är FB så menar ju medelmedlemmen att svensk media är osannolikt PK redan idag. Jag är inte riktigt av den åsikten men hävdar att det kan bli mycket värre i framtiden.
Citera
2007-10-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan_85
man skulle bygga en mur runt muslimerna så dom inte hör och ser resten av jordens befolkning som av bildar Mohamed och snackar skit om honom så blir det som förr innan media blev så stort

Ja faktiskt!
Det låter som en god idé.
(Jfr med muren Israel byggt mot Palestina)
Citera
2007-10-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
När Elisabeth Olsson ställde ut sina Ecce Homobilder så blev det ett jävla rabalder bland många kristna. Hon blev mordhotad och det var nån jöns som kastade sten på henne. Är inte säker men tror att Vatikanen protesterade också.

Hur kan du jämföra Ecco Homo-bilderna med Vilks rondellhund, som ju är som en fis i natten om man jfr med Olssons bilder??
Tacksam för svar!
Citera
2007-10-08, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer
Karlavagnen
SRs arkiv "lyssna igen" den 25/9 och cirka 36 minuter in i programmet. Lyssna på mannens åsikt och brist på insikt vilket är mycket intressant och skrämmande.

Ingen länkstjärna

Tack broder!
Jag håller med dig:
"Både intressant och skrämmande samt vill tillägga "hårresande".
Citera
2007-10-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visionaire
Håller fullständigt med angående att saken har fått alldeles för stora proportioner. Det är viktigt att vi behåller yttrandefriheten och att det i Sverige går att vara radikal och att provocera. Att jag inte alltid håller med människor som utnyttjar sin rätt att uttrycka sig är underordnat

Det jag är rädd för om den här utvecklingen fortsätter är att media drabbas av ytterligare självcensur, dvs de väljer att inte publicera något för att det potentiellt är några som tar illa vid sig. Om det är frågan om ett lagbrott är det en sak men i annat fall ska svensk media inte backa för påtryckningar från andra länder. Politiskt korrekt nyhetsförmedling där media inte törs kliva på några ömma tår är inget för Sverige. Eftersom det här är FB så menar ju medelmedlemmen att svensk media är osannolikt PK redan idag. Jag är inte riktigt av den åsikten men hävdar att det kan bli mycket värre i framtiden.

Jag håller inte med dig att media kan bli så mycket värre i en demokrati.
Nästa steg är i så fall kommunism.
Journalisterna är oehört vänstervridna och de som var med på 68-talet har fortfarande dessa värderingar kvar, utan att det kostar dem ett öre.
Hyckleri in absurdum!
Citera
2007-10-16, 23:37
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Hur kan du jämföra Ecco Homo-bilderna med Vilks rondellhund, som ju är som en fis i natten om man jfr med Olssons bilder??
Tacksam för svar!

Jag förstår inte vad du vill ha svar på. Bägge producerade ett för den religiösa gruppen väldigt provokativt material.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in